خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 04 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مناسب‌سازی اماکن عمومی دغدغه معلولان کردستان است

مهر | استان‌ها | چهارشنبه، 04 تیر 1404 - 14:18
سننندج_مشاور استاندار کردستان در امور معلولان گفت: نهادینه کردن امور فرهنگی، ارتقای آگاهی بخشی و مناسب سازی اماکن عمومی از دغدغه‌های معلولان استان است.
آموزش،معلولان،استثنايي،جامعه،آموزشي،استان،معلوليت،بينايي،نيا ...

به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله ابراهیمی ظهر چهارشنبه در کارگروه تخصصی توانمندسازی معلولان که در محل اداره استثنایی استان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت کیفیت بخشی به جای کمی انگاری در حوزه معلولان اظهار کرد: ترمیم برنامه‌ها و ارتقای همکاری با اداره آموزش وپرورش استثنایی استان دراولویت برنامه‌های کاری قرار دارد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در سطح جامعه هستیم، اظهار کرد: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آن‌ها را به جامعه نزدیک کنیم.
وی با بیان اینکه موانع بسیاری برای حضور کامل افراد دارای معلولیت در اجتماع، رشد و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها وجود دارد، تصریح کرد: تلاش داریم طرح تعامل با معلولان و فرهنگ برخورد با سالمندان را در دوره پیش دبستانی اجرایی کنیم و از پتانسیل‌های موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولان بهره‌مند شویم.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای معلولیت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، می‌توانند باعث حضور مؤثر آنان در جامعه شود.
وی در ادامه خواستار توجه بیشتر به فرهنگ سازی در جامعه در خصوص نوع برخورد و مواجهه با معلولان به ویژه افراد دارای آسیب بینایی شد و گفت: بخشی از این مشکلات به این برمی گردد که این حوزه کاملاً تخصصی است اما نگاه تخصصی به آن وجود ندارد
لزوم بازنگر در آموزش مدیران مدارس عادی
مشاور استاندار در امور معلولان یادآور شد: بازنگری در آموزش مدیران مدارس عادی (پذیرا) الزامی است تا با ایجاد عدالت آموزشی وبرابر سازی فرصت‌های آموزشی فارغ از نوع معلولیت یا اختلالشان، به آموزش با کیفیت در محیط‌های آموزشی مناسب دست یابند.
ابراهیمی اضافه کرد: از آنجایی که معلولان قشری از جامعه هستند که از دیر باز جهت رفع نیازهای روزمره‌شان محتاج اطرافیان بوده‌اند لذا طراحی مرکز تخصصی و استفاده از تجارب تعاونی‌های که در گذشته در این زمینه فعالیت داشته‌اند، برای توانمندسازی، کارآفرینی و اشتغال معلولان امری بسیار مهم است.
در ادامه این کارگروه اقبال خانی، سرپرست اداره آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید بر اهمیت گسترش ارتباطات فراسازمانی و تلاش در راستای استفاده از ظرفیت‌های برون و درون سازمانی برای ارتقا خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه، گفت: نگاه جزیره‌ای به حوزه آموزش و پرورش استثنایی باعث ایجاد چالش‌های زیادی در این حوزه شده است.
وی با بیان اینکه کیفیت‌بخشی آموزشی و فضاهای آموزشی دو جنبه مهم در ارتقای کیفیت آموزش هستند، افزود: تشکیل کمیته نخبگان، کمیته پیشکسوتان و ایجاد زمینه‌های اشتغال، توان بخشی وآموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه را از اولویت‌های کاری مهم در حوزه استثنایی استان برشمرد.
خانی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان با توجه به مأموریت خود در تربیت نیروی انسانی متخصص آموزش و پرورش استثنایی، ظرفیت‌های قابل توجهی برای همراهی مدارس و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارد.
سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ادامه داد: با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، معلمان برای تدریس مؤثر در مدارس استثنایی آماده می‌شوند.
وی یادآور شد: توانمندسازی معلولان در برگیرنده افزایش مشارکت و خودآگاهی توسط خودشان است.
بنابراین می‌توان با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای معلولان در رشد اقتصادی و اجتماعی کشور تأثیر گذاشت.
پوشش تحصیلی دانش آموزان با آسیب بینایی بازمانده از تحصیل
هوشنگ شریعتی مسئول فنی افراد آسیب دیده بینایی در مؤسسه خیریه دارالاحسان سنندج اظهار داشت: از سال ۸۹ پوشش دختران دارای آسیب بینایی بازمانده از تحصیل شهرستان‌ها و مناطق استان آغاز شده و از سال ۱۴۰۰ نیز پسران دارای آسیب بینایی هم از این حمایت‌ها بهره مند شدند.
وی با مهم دانستن کار معلمان رابط در آموزش این دانش آموزان یادآور شد: این معلمان تسهیل گر باید تخصص لازم در برخورد صحیح و آموزش اصولی دانش آموزان با نیازهای ویژه را داشته باشند.
شریعتی گفت: در سال جاری میزبان دومین دوره اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای آسیب بینایی خواهد بود، افزود: اولین دوره این طرح در ۲۳ دوره و۹ پروسه طی چهارماه در کاشان برگزار شد.
وی اضافه کرد: مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا در جامعه به طور مستقل و فعال شرکت کنند و از حقوق خود بهره‌مند شوند.
شریعتی در پایان گفت: آموزش مهارت‌های مختلف، از جمله مهارت‌های شغلی، ارتباطی و زندگی روزمره، می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی معلولان و افزایش اعتماد به نفس آنها کمک کند.
گفتنی است؛ در پایان این نشست کتاب فرصت برابر بودن حق متفاوت بودن به سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اهدا شد.