خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 03 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آغاز اجرای برنامه توانمندسازی معلمان و مدیران

مهر | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 03 تیر 1404 - 09:12
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای برنامه توانمندسازی معلمان و مدیران با محوریت مدرسه تراز خبر داد.
آموزش،تخصصي،تحولي،تيم،راهبران،اساتيد،معلمان،تأكيد،پرورش،توان ...

به گزارش مهر، به نقل از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه مبنای طراحی برنامه‌ها، آموزش حضوری برای هسته‌های تحولی استان‌ها بوده است، اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و محدودیت در برگزاری جلسات حضوری در تهران، ضرورت دارد آموزش‌ها در سطح استان‌ها و مناطق با اتکا به هسته‌های تخصصی و تیم‌های راهبری اجرا شوند.
وی با اشاره به ساختار برنامه، اظهار کرد: هر استان دارای یک هسته مرکزی یا تحولی است که متشکل از دو بخش تیم تخصصی و راهبران تحولی می‌باشد.
تیم تخصصی از اساتید علوم تربیتی، پیشکسوتان و صاحب‌نظران شناسایی‌شده استان‌ها تشکیل می‌شود، در حالی‌که راهبران تحولی از مدیران، معلمان منتخب و کارشناسان حوزه آموزش ابتدایی هستند.
حکیم‌زاده با تأکید بر آموزش‌های مبتنی بر الگوی مدرسه تراز، افزود: مدرسه تراز، برنامه‌ای جامع با سه بُعد آموزشی، تربیتی و مدیریتی است که تمامی فعالیت‌های توانمندسازی معلمان و مدیران را در دل خود جای داده است.
به همین دلیل، آموزش‌ها باید به‌صورت یکپارچه اجرا شوند و از دوگانگی در برنامه‌ها پرهیز شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به تشریح محتوای آموزشی پرداخت و گفت: برای معلمان، سرفصل‌هایی چون شرح انتظارات از معلم در مدرسه تراز، روش‌های تدریس فعال، محیط مثبت یادگیری، و کاربست فناوری و هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.
این آموزش‌ها توسط راهبران تحولی و تیم تخصصی استان‌ها ارائه خواهد شد.
وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی استان‌ها تصریح کرد: در انتخاب اعضای تیم تخصصی، علاوه بر اساتید دانشگاه فرهنگیان، می‌توان از همکاران توانمند، پیشکسوتان آموزشی و اساتید سایر دانشگاه‌ها نیز بهره گرفت؛ به‌شرط آن‌که بر سرفصل‌های مصوب برنامه تسلط کامل داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت انسجام برنامه‌ها خاطرنشان کرد: همکاران باید مراقب باشند که تکرار برنامه‌های مشابه و هم‌پوشان باعث خستگی و اضافه‌بار برای معلمان نشود.
هدف ما، تمرکز و یکپارچگی در مسیر توانمندسازی است، نه تعدد برنامه‌ها.
وی همچنین بر لزوم آمادگی استان‌ها برای معرفی اعضای تیم تخصصی تأکید کرد و افزود: با دریافت اسامی راهبران و اساتید، اولین جلسه کشوری هماهنگی به‌زودی به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.
این جلسه زمینه‌ساز آغاز رسمی اجرای برنامه توانمندسازی استان‌ها خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از تلاش‌های همکاران در استان‌ها، حضور پررنگ فرهنگیان در میدان مسئولیت و دفاع از آموزش کشور را نشانه‌ای از پایبندی به ارزش‌ها و اعتلای نظام تعلیم و تربیت دانست.