تفاوت صلح عزتمندانه و تحمیلی؛ «نصرت الهی» با استقامت محقق میشود
سمنان- نماینده مردم استان سمنان در خبرگان رهبری بااشاره به تفاوتهای بین صلح عزتمندانه و تحمیلی، گفت: نصرت الهی با استقامت محقق میشود.

آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی در گفتوگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام دوم خود اشارهای به عبارت جنگ تحمیلی و صلح تحمیلی داشتند که بسیار مورد توجه قرا ر گرفت، تاکید کرد: نصرت الهی وقتی میآید که شرایط آن باشد به عبارت دیگر ما زمانی از نصرت الهی بهره مند میشویم که پای دین خدا بایستیم.
وی با بیان اینکه این نصرت الهی ممکن است به صلح ختم شود و یا به غلبه نظامی که خدا میداند، اما هر کدام باشد عزتمندانه است، افزود: این نصرت یا صلح حدیبیه میشود که خداوند میفرمایند «لَّقَدۡ رَضِیَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ إِذۡ یُبَایِعُونَکَ تَحۡتَ ٱلشَّجَرَةِ … بی گمان، خدا از مؤمنان خشنود گردید آنگاه که در زیر آن درخت (درخت سدر در حدیبیه) با تو بیعت میکردند و....» که حضرت به قصد حج آمده و اعلام کردند که کسی سلاح نظامی برندارد و کنار مکه محل قریش و هم پیمانان ایشان، آنان راه ندادند.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در این وادی عقب نشینی نکردند و وقتی ایشان استقامت کردند، نصرت الهی رسید و همه بیعت کردند، لذا خداوند اراده میکند و کسانی که سلاح نظامی نداشتند با دست خالی کنار اردوگاه دشمن، یاری شدند.
آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان اینکه خداوند متعال میفرمایند من قلب شما را میبینیم و شاهد هستم که همه جوره حاضر هستید پای دین خدا بایستید و من نصرت میکنم و اگر در حدیبیه حتی جنگ هم میشد بازهم دشمنان شکست میخوردند، تاکید کرد: این مصداق حدیبیه است که آنها پیشنهاد صلح میدهند از موضع قدرت نبی اکرم (ص) و این صلح امنیت پیامبر (ص) و همه جبهه مؤمنان را تأمین میکند و لذا به صلح حدیبیه فتح مبین میگویند.
وی با بیان اینکه این صلح که برای همه مؤمنان صلح میآورد بعداً مقدمه فتح مکه میشود و این عزتمندانه است که با نصرت خدا رخ میدهد، افزود: این صلح نصیب کسانی میشود که پای دین خدا و پیامبر (ص) ایستادنذ و اگر ایشان میگویند به مکه برویم همه میآیند کسی نمیگوید چرا؟
و در همان زمان هم گروهی توهم داشتند که پیروزی در کار نخواهد بود.
نماینده مردم استان سمنان در خبرگان رهبری با بیان اینکه وقتی ایستادگی میکنید، موازنه قدرت بر هم میخورد و دشمن نزد شما میآید و پیشنهاد صلح میدهد و این یعنی از موضع قدرت، گفت: زمانی است که شما آماده استقامت نیستید و این صلح ذلیلانه است اما اگر ایستادیم ما دیگر بر روی هستهای مذاکرهای نداریم اگر سازمان ملل خواست بیاید تا مذاکره کنیم زیرا کنتور همه قراردادهای ما صفر میشود یعنی قراردادهای ما شکل دیگری پیدا میکند زیرا موازنه قدرت برهم میخورد اما صلح از موضع قدرت است و حتی هم پیمانان ما هم امنیت پیدا میکنند.