استفاده از تنگه هرمز برای تغییر محاسبات دشمن
یک کارشناس انرژی گفت: کشتی های اسرائیلی را باید مورد بازرسی قرار دهیم و این اقدامات متناسب با تصعید تنش جنگ انجام دهیم تا بتوانیم از ابزار این تنگه برای تغییر محاسبات دشمن باشد.

حبیبالله ظفریان کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تنگه هرمز یکی از مهمترین ابراه های جهان محسوب میشود، گفت: بیشترین حجم نفت دنیا از این تنگه عبور میکند که به ۱۴.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز میرسد و ۱۴ درصد کل نفت دنیا میشود.
وی ادامه داد: اگر این سهم را از تجارت نفت دنیا در نظر بگیریم که شاخص درست تری است ۲۰ درصد تجارت نفت دنیا از تنگه هرمز عبور میکند بنابراین از اهمیت بالایی در بازار نفت برخوردار بوده و در بازار نفت دنیا اثرگذار است.
تنگه هرمز ابزاری برای بازدارندگی
این کارشناس انرژی توضیح داد: بستن تنگه هرمز پس از حمله رژیم صهیونسیتی به ایران به عنوان یکی از گزینهها توسط محافل کارشناسی در کشور مطرح شد و یکی از گزینههای ایران برای اقداماتی که در جنگ انجام میدهد شناخته میشود، چرا که با توجه به اهمیت این موضوع میتواند بر قیمت نفت در دنیا تأثیر گذار باشد و به اقتصاد برخی از کشورها فشار وارد کند به همین دلیل هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی به شدت از این موضوع نگران هستند.
این کارشناس انرژی یادآور شد: اینکه ایران در گام اول به صورت کامل انسداد کند، اتفاق درستی برای ایران نیست و با چنین اقدامی ممکن است تبعات جدی بین المللی برای کشورمان داشته باشد.
ظفریان اضافه کرد: اما باید در مورد تنگه هرمز اقدامات گام به گامی را پیش بریم و این پیام را مخابره کنیم که در استفاده از تنگه هرمز به عنوان ابزار جدی هستیم و اثر تدریجی در بازار نفت داشته باشیم تا بازیگران صحنه جنگ بتوانند این موضوع را درک کنند که ایران ممکن است از این کارت استفاده کند.
تنگه هرمز یکی از مهمترین ابراههای جهان محسوب میشود که بیشترین حجم نفت دنیا از این تنگه عبور میکند که به ۱۴.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز میرسد و ۱۴ درصد کل نفت دنیا میشود.
وی ادامه داد: اگر این سهم را از تجارت نفت دنیا در نظر بگیریم که شاخص درست تری است ۲۰ درصد تجارت نفت دنیا از تنگه هرمز عبور میکند بنابراین از اهمیت بالایی در بازار نفت برخوردار بوده و در بازار نفت دنیا اثرگذار است.
این کارشناس انرژی توضیح داد: بستن تنگه هرمز پس از حمله رژیم صهیونسیتی به ایران به عنوان یکی از گزینهها توسط محافل کارشناسی در کشور مطرح شد و یکی از گزینههای ایران برای اقداماتی که در جنگ انجام میدهد شناخته میشود، چرا که با توجه به اهمیت این موضوع میتواند بر قیمت نفت در دنیا تأثیر گذار باشد و به اقتصاد برخی از کشورها فشار وارد کند به همین دلیل هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی به شدت از این موضوع نگران هستند.
تبعات بین المللی در صورت انسداد کامل تنگه هرمز
این کارشناس انرژی یادآور شد: اینکه ایران در گام اول به صورت کامل انسداد کند، برای ایران مطلوبیت ندارد و چنین اقدامی ممکن است تبعات بین المللی برای کشورمان داشته باشد.
ظفریان اضافه کرد: اما باید در مورد تنگه هرمز اقدامات گام به گامی را پیش بریم و این پیام را مخابره کنیم که در استفاده از تنگه هرمز به عنوان ابزار جدی هستیم و اثر تدریجی در بازار نفت داشته باشیم تا بازیگران صحنه جنگ بتوانند این موضوع را درک کنند که در صورت تشدید جنگ ایران از این کارت استفاده میکند.
وی ادامه داد: این اقدامات گام به گام را باید از همین الان آغاز کرد.
به عنوان مثال خط گوره جاسک که برای دور زدن تنگه هرمز احداث کردیم باید بهره برداری از این پایانه صادراتی را آغاز کنیم و به سرعت چند محموله نفتی را از پایانه جاسک بارگیری و صادر کنیم و این پیام را مخابره کنیم که که تنگه هرمز برای ما قابل دور زدن است.
ظفریان ادامه داد: اقدام دیگری که اکنون نسبت به تنگه هرمز میتوانیم انجام دهیم بازرسی از کشتیهای عبوری است که این بازرسی و این اقدام باید به صورت گزینشی و هدفمند انجام شود؛ به عنوان مثال باید تمام کشتیهایی که مالکیت رژیم صهیونسیتی را دارند را در خلیج فارس و دریای عمان توقیف کنیم.
در مورد کشورهای اروپایی و آمریکا که وارد جنگ شده است باید به صورت گزینشی و هوشمند تمامی کشتیها را مورد بازرسی قرار دهیم و با توجه به اقدامات طرف مقابل در مورد آنها تصمیمگیری کنیم.
ما باید این اقدامات را متناسب با تصعید تنش جنگ انجام دهیم تا بتوانیم از ابزار این تنگه برای تغییر محاسبات دشمن در جنگ استفاده کنیم.
تنگه هرمز جایگزینی ندارد
این کارشناس انرژی اضافه کرد: نکته دیگری که در رابطه با تنگه هرمز وجود دارد آیا امکان دور زدن این تنگه توسط سایر کشورها با استفاده از خطوط لوله که دارند وجود دارد یا خیر، باید در نظر داشت تنها کشورهای که امکان دور زدن تنگه هرمز را دارند، عربستان و امارات هستند؛ امارات از طریق خط لوله ابوظبی از منطقه حبشان به فجیره با ظرفیت یک و نیم میلیون شبکه به صورت روزانه که میتواند تنگه هرمز را دور بزند و عربستان سعودی از طریق خط غربی و شرقی که برای انتقال نفت خام و خط لوله دیگری برای ان جی ال با ظرفیت ۷ میلیون دارد که ظرفیت عملیاتی هر دو خط لوله انتقال ۳ میلیون بشکه است
ظفریان در خاتمه اضافه کرد: در صورتی که امارات و عربستان بخواهند به صورت حداکثری از این خطوط استفاده کنند در کوتاه مدت بیشتر از دو و نیم میلیون بشکه نمیتوانند به آن اضافه کنند با این حال همچنان ۱۲ میلیون بشکه باید از تنگه هرمز عبور کند که اثر جدی بر بازار نفت دارد که علاوه بر این میزان نفت حدود ۶ میلیون فرآورده نفتی از تنگه هرمز عبور میکند و ۸۵ میلیون تن ال ان جی یعنی ۱۲۰ میلیارد متر مکعب گاز از این تنگه عبور میکند که اثر به سزایی در بازار ال ان جی دارد.
محدودیت تردد از تنگه هرمز برای کشورهای همراه رژیم اشغالی
ظفریان در خاتمه با اشاره به اینکه علاوه بر اقدامات گفته شده میتوان همچون یمنیها که به اقدام یمنیها برای بستن باب المندب به روی اشغالگران فلسطینی خاطر نشان کرد: یمنیها از مدتها قبل در حمایت از مردم مظلوم غزه و در تلاش برای ضربه زدن به اقتصاد رژیم صهیونیستی دست به بستن تنگه باب المندب زدند و اعلام کردهاند تا زمان تداوم حمله صهیونیستها به غزه به اجرای این سیاست ادامه خواهد داد و در واقع در گام نخست عبور کشتیها از این تنگه به مقصد سرزمینهای اشغالی را ممنوع کردند.
وی ادامه داد: در رابطه به تنگه هرمز هم میتوان همان الگو را اجرا کرد.
به عبارت دیگر ایران ضمن بازرسی از کشتیهای عبوری، عبور کشتیهای متعلق به چند کشور همراه با رژیم صهیونسیتی را ممنوع یا محدود کند.