خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 02 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

درباره یهود و دروغ‌هایشان - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 02 تیر 1404 - 10:53
«درباره یهود و دروغ هایشان» یکی از صریح ترین نوشته های طول تاریخ درباره یهودیان است که حاصل تعاملات زیستی مارتین لوتر با جامعه یهودیان است.
يهوديان،لوتر،مارتين،كتاب،يهود،مسيحيان،ديني،زندگي،كتابي،دين،ش ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین کتاب های منتشر شده درباره صیهونیست ها اثر مارتین لوتر است، «یهود و دروغ‌هایشان که انتشارات کتابستان معرفت نیز ترجمه‌ای از آن را به فارسی برگردانده است.
دیدگاه‌های مارتین لوتر در مورد یهودیان چندین بار در زندگی او دچار تغییر شد.
در ابتدا او که با کلیسای کاتولیک به شدت مخالف بود اعتقاد داشت که دلیلی که یهودیان حاضر به مسیحی شدن نیستند تعالیم غلط کلیسای کاتولیک است؛ ولیکن در نه سال آخر زندگی خود او به شدت یهودستیز شد و توصیه به استفاده از خشونت علیه یهودیان کرد.
در سال 1519 مارتین لوتر می نویسد : نفرت روحانیون از یهودیان بی معنی است….
آیا یک یهودی حاضر می شود دین ما را بپذیرد وقتی آن را اینقدر دشمن خود می بیند؟
در گذر زمان لوتر به شدت نسبت به یهودیان منفی شد.
او در ابتدا اعتقاد داشت که بعد از اینکه یهودیان تعالیم درست مسیحی را از زبان او بشنوند حتماً مسیحی خواهند شد ولیکن این امر صورت نگرفت.
از سال 150میلادی لوتر به یکی از مهمترین دشمنان یهودیان تبدیل شد.
«درباره یهود و دروغ‌هایشان» را بسیاری یکی از مهم‌ترین کتاب‌های دنیا در مورد یهودیت می‌دانند، کتابی که تک تک کلمات آن حاصل تجربه سال‌ها تجربه و تحقیق نویسنده است، کتابی حاصل یک بازگشت بزرگ از مسیری که مارتین لوتر سال ها آن را طی کرده است.
محور اصلی اندیشه مارتین لوتر این بود که کلیسا دروغ‌های بسیاری به مردم می‌گوید و مسیحیان برای اصلاح دین و رفتارهای دینی خود باید با عبور از کلیسا مستقیما به آموزه‌های انجیل مراجعه کند.لوتر با این نگاه یکی از مهم‌ترین افراد در جهان مسیحیت لقب گرفت و آنقدر در میان اصلاح‌گران دینی جهان مطرح شد که حتی روشنفکران ایرانی هم به کسی که در حوزه اصلاحات دینی ایده‌های خوبی ارائه می‌کرد، لقب مارتین لوتر ایران می‌دادند.
او به نوعی پیامبر اصلاحات دینی در جهان بود.
لوتر در گذشته‌ای نه چندان دور کتابی با عنوان «مسیح یهودی زاده شد» نوشت، کتابی که موضعی هم‌دلانه با یهودیان داشت و معتقد بود مسیحیان نسبت به پیروان دین یهود دچار تندروی و افراط شده‌اند و به همین دلیل آنها را آزار می‌دهند.
او پس از این کتاب مورد توجه یهودیان قرار گرفت و تعاملات بیشتری با آنها برقرار کرد، اما با گذشت زمان فهمید که این قوم به شدت خطرناک است و آنچه در رفتار با آنها رخ داده بازتاب رفتار آنها با دیگران است.
مارتین لوتر در سال‌های پایانی زندگی که پختگی بیشتری کسب کرده بود کتاب درباره یهود و دروغ‌هایشان را پس از سال‌ها تعامل با قوم یهود نوشت.
لوتر در این کتاب با بیانی بی‌پرده به توصیف دیدگاه خود درباره یهودیان می‌پردازد.
او آن‌ها را به «دروغ‌گویی»، «نادانی دینی»، و «دشمنی با حقیقت مسیحیت» معرفی می‌کند.
اهمیت کتاب لوتر از آنجایی است که از یک تغییر و بازگشت بزرگ حاصل از یک راه رفته و تعاملات زیستی که اهمیتی به مراتب بیشتر از یک اندیشه و تفکر صرف دارد، نشأت می گیرد.
مارتین لوتر در این کتاب به خشم و نفرت یهودیان نسبت به دیگران بخصوص مسیحیان پرداخته و خواننده را با لیست بلند بالایی از تهمت‌های ناروای یهود نسبت به مسیح و حضرت مریم(س) مواجه می‌کند.
این کتاب علت دور کردن یهودیان از غرب و متمرکز کردن آنها در نقطه‌ای دور از زندگی مسیحیان را تشریح می‌کند و با مطالعه آن به خوبی متوجه می‌شویم، چرا غربی‌ها قوم یهود را از سر خودشان باز کرده‌اند.
سال‌ها طول کشید تا مارتین لوتر و مسیحیان نفرت سیستماتیک و الهیاتی را در رفتار یهودیان نسبت به خود درک کنند، اما نتیجه این سال‌ها تجربه رسیدن به یک گذاره قطعی بود:«هر گونه زندگی مسالمت‌آمیز بین مسیحیان و یهودیان غیر ممکن است.» در لحن و منطق او، هیچ‌گونه انعطاف یا امیدی به اصلاح یهودیان دیده نمی‌شود.
برعکس، او این گروه را «خطری جدی برای دین و جامعه» تلقی می‌کند.
این کتاب، یکی از صریح‌ترین نوشته‌های قرون وسطایی درباره یهودیان است که توسط یکی از چهره‌های مهم تاریخ دینی اروپا نگاشته شده است.
اگرچه تفاوت آشکاری میان رویکردهای ابتدایی و پایانی مارتین لوتر در قبال یهودیان وجود دارد، اما این کتاب، نماینده‌ روشن موضع نهایی او در این زمینه است؛ موضعی شدید، غیرمصالحه‌آمیز و با لحنی کوبنده.
انتهای پیام/