خراسان جنوبی پیشتاز در کاهش تصادفات جادهای - تسنیم
خراسان جنوبی با مشارکت مردم، تلاش شبانه روزی دستگاه های اجرایی و امدادی و مدیریت اولویت محور بحران توانسته الگویی کم نظیر در کاهش تصادفات برای کشور ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در حالی که سالانه هزاران نفر در جادههای کشور جان خود را از دست میدهند، استان خراسان جنوبی موفق شده با رویکردی علمی، مشارکتی و مسئولانه، رتبه نخست کاهش تصادفات را در کشور کسب کند.
این دستاورد در جلسه راهبری تصادفات استان بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و بر لزوم رفع فوری نقاط حادثهخیز، بهویژه در جادههای روستایی، تأکید شد.
جادههایی که هنوز جان میگیرند
با وجود موفقیتهای خراسان جنوبی در کاهش تصادفات، همچنان دهها نقطه خطرناک در محورهای اصلی، فرعی و شهری این استان قربانی میگیرند.
برای نمونه، کمربندی بیرجند، ورودی شمالی شهر از سمت خوسف و جادههای منتهی به نهبندان و زهان، به دلیل نبود روشنایی، باریک بودن عرض جاده و فقدان تابلوهای هشداردهنده، از جمله نقاط پرحادثه هستند.
غلامعباس عزیزی، مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی در جلسه راهبری تصادف استان که با حضور استاندار و اعضای کمیته برگزار شد، عنوان کرد: بیش از 60 درصد تلفات رانندگی استان در جادههای روستایی و فرعی رخ میدهد؛ جادههایی که در ظاهر کمتردد هستند اما بیشترین جانباختگان را دارند.
فرمانداران در خط مقدم ایمنسازی جادهای
سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توزیع هوشمندانه اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای، تأکید کرد: فرمانداران باید رفع نقاط حادثهخیز را، بهویژه در روستاها در اولویت نخست قرار دهند.
اگر امروز اقدام نکنیم، فردا باید در مقابل خونهایی که بر آسفالت ریخته میشود پاسخگو باشیم.
وی تأکید کرد: هماهنگی شوراهای ترافیک شهرستانها و نقش نظارتی مردم و رسانهها، میتواند به تسریع در ایمنسازی مسیرها کمک کند.
خراسان جنوبی در مقایسه با استانهای حادثهخیز
درحالیکه برخی استانهای کشور همچنان درگیر آمار بالای تلفات جادهای هستند، خراسان جنوبی با اتخاذ رویکردی جدی، آماری معکوس ثبت کرده است.
بهعنوان نمونه در فارس، محور مرودشت – شیراز به دلیل عرض کم جاده، نبود علائم هشدار و خستگی رانندگان، همچنان یکی از مرگبارترین مسیرهاست.
در کرمان، جادههای کویری و کوهستانی با دسترسی پایین به خدمات امدادی، آمار بالایی از واژگونی خودرو را دارند.
تهران با تراکم بالای جمعیت و وسایل نقلیه، بیشترین تصادفات شهری و بزرگراهی را به خود اختصاص داده است.
در مقابل، خراسان جنوبی با مشارکت مردم، تلاش شبانهروزی دستگاههای اجرایی و امدادی و مدیریت اولویتمحور بحران توانسته الگویی کمنظیر برای کشور ارائه دهد.
امداد سریع؛ حلقه نجات در جادههای خلوت
از مهمترین عوامل کاهش تلفات در خراسان جنوبی، تقویت زیرساختهای امدادی و افزایش سرعت پاسخگویی به سوانح بوده است.
پایگاههای اورژانس و هلالاحمر در مسیرهایی همچون بیرجند – درمیان و قائن – زیرکوه نقش کلیدی در نجات جان مصدومان ایفا کردهاند.
استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: نباید اجازه دهیم یک مصدوم ساعتها در کنار جاده بماند.
تأخیر در امداد، مرگ را نزدیکتر میکند.
خدماترسانی بهموقع باید یک اصل باشد، نه یک اتفاق.
فرهنگسازی و مشارکت اجتماعی؛ دو رکن پنهان موفقیت
در حاشیه این جلسه، استاندار به مشارکت بالای مردم خراسان جنوبی در برنامههای اجتماعی، فرهنگی و مناسبتهای ملی اشاره کرد و گفت: همین مردمی که در روزهای سخت پای کشور ایستادهاند، در حفظ امنیت جادهها نیز همراهند.
باید قدر این سرمایه اجتماعی را بدانیم و پاسخ اعتمادشان را با خدمت بدهیم.
هر نقطه حادثهخیز، یک هشدار خاموش است؛ امروز اصلاح نکنیم، فردا عزادار میشویم
تجربه موفق خراسان جنوبی نشان میدهد که با نگاه اولویتمحور، مشارکت بیندستگاهی و اعتماد به مردم، میتوان حتی در جغرافیایی محروم، ایمنی را بهصورت چشمگیر ارتقا داد.
اما این مسیر نباید متوقف شود.
هر پیچ تاریک، هر خروجی ناایمن، هر جادهی بیتابلو، فقط یک نقص فنی نیست؛ هشداری است که اگر امروز نادیده گرفته شود، فردا جان خواهد گرفت.
اکنون وقت آن است که تصمیمگیران، کارشناسان و رسانهها با حساسیت مضاعف پیگیر اصلاح و ایمنسازی نقاط حادثهخیز باشند زیرا امنیت در جادهها، فقط یک پروژه عمرانی نیست؛ مسئله مرگ و زندگی است.
انتهای پیام/ 257