پشت نوبتیهای بهزیستی برای دریافت مستمری به صفر رسید
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تشریح خدمات این سازمان در مقابله با شرایط بحرانی فعلی و حمایت روانی از مردم گفت: پشت نوبتیهای بهزیستی برای دریافت مستمری به صفر رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جواد حسینی درباره سابقه رژیم صهیونیستی در کشتار امدادگران، زنان و کودکان و تکرار این جنایات در ایران اظهار کرد: هفته گذشته در سفر به آمریکا حضور و در هجدهمین اجلاس کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت دو سخنرانی داشتم.
در اولین سخنرانی درباره خدمات ایران به افراد دارای معلولیت صحبت کردم و در دومین سخنرانی که هنوز تجاوز اسرائیل به ایران آغاز نشده بود، گفتم در غزه بسیاری از معلولان بر اثر جنگ اسرائیل کشته شدهاند و عده زیادی دچار سوءتغذیه هستند و خواستم جامعه جهانی در مقابل این فجایع سکوت نکند.
همچنین گفتم تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران باعث شده است قیمت تجهیزات توانبخشی برای معلولان افزایش یابد یا تهیه آنها با مشکل مواجه شود.
اضافه شدن ۸۰ هزار یارانه بگیر جدید به بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: امروز بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.
چند روز قبل، ۸۰ هزار نفر از افراد پشت نوبت برای دریافت یارانه تحت پوشش قرار گرفتند که اکنون تعداد افراد پشت نوبت به صفر رسیده است.
وی تصریح کرد: ما در کشور ۲۳ هزار مرکز داریم.
دیروز از مرکز وحدت و مرکز آصف بازدید داشتم، در مرکز وحدت که برای نگهداری از افراد کم توان ذهنی است، نمایشگاه عکس بسیار خلاقانه از آثار افراد کمتوان ذهنی برپا شده بود و در مرکز آصف، که برای نگهداری زنان و دختران آسیبدیده فعالیت میکند، افراد با امید به زندگی ادامه میدهند.
وی گفت: سازمان بهزیستی فعالانه در حال ارائه خدمات است و در حال حاضر، ۳۰۰۰ مرکز مشاوره، ۳۰۰۰ مرکز توانبخشی و ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سطح کشور فعالیت میکنند.
خدمات مشاوره شبانه روزی در سامانه تلفنی ۱۴۸۰
حسینی درباره ارائه خدمات مشاورههای روانشناسی به تمامی مردم در شرایط فعلی افزود: سازمان بهزیستی در شرایط عادی نیز خدمات خود را محدود به جمعیت هدف نمیکند، بلکه مراکز مشاوره ما به همه مردم خدمات مشاوره میدهند.
شماره تماس ۱۴۸۰ در حال حاضر فعال است و مردم میتوانند با آن تماس بگیرند؛ در این سامانه، ۶۰۰ مشاور آماده پاسخگویی هستند تا خدمات مشاوره رایگان ارائه دهند.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در این مدت، برخی اساتید دانشگاه و مراکز مشاوره داوطلبانه به سازمان مراجعه کرده و تقاضا داشتند در این حوزه به صورت داوطلبانه در مراکز ۱۴۸۰ به مردم خدمات مشاوره بدهند.
بر این اساس، فراخوانی دادهایم تا از ظرفیت داوطلبان در این زمینه بهرهمند شویم.
۲۷ هزار تماس با ۱۴۸۰
وی همچنین گفت، در مدت اخیر، ۲۷ هزار تماس با سامانه تلفنی ۱۴۸۰ گرفته شده است از این تعداد، ۲۱۱۰ مورد مربوط به افرادی است که در محل وقوع انفجار یا آسیب قرار داشتهاند و نیازمند حمایت روانی بودهاند.
حسینی در تأکید بر اهمیت خدمات، افزود: خدمات مشاورهای سامانه تلفنی ۱۴۸۰ شبانهروزی، رایگان و در دسترس است و در صورت بروز ترس یا اضطراب، به ویژه در اثر شنیدن انفجار، مردم میتوانند با این شماره تماس بگیرند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: همچنین، شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی "فوریتهای اجتماعی" را در اختیار داریم.
در سطح کشور، ۳۸۱ مرکز فوریتهای اجتماعی فعالیت میکنند که وظیفه اصلی آنها مداخله در بحرانها است.
مثلاً در خانوادههایی که اختلاف یا بحران شکل میگیرد، فردی که قصد خودکشی دارد یا در شرایط پرخطر قرار دارد، در تماس با اورژانس اجتماعی، مددکاران ضمن مراجعه حضوری حمایت لازم را ارائه میدهند.
وی افزود، در حال حاضر، ۴۶۵۰ نفر از مددکاران، روانشناس، و روانپزشکان در ۳۸۱ مرکز اورژانس اجتماعی فعالیت میکنند و خدمات روانشناختی، مددکاری و مشاوره را در محل ارائه میدهند.
حسینی در خصوص حملات رژیم جنایتکار اسرائیل به مراکز سازمان بهزیستی عنوان کرد: یک مرکز بهزیستی در قصر شیرین در روز نخست حملات مورد موشکباران قرار گرفت و تخریب شد.
این موضوع به مراجع بینالمللی از جمله مجمع حقوق افراد دارای معلولیت در ژنو، اعلام و اعتراض شدید خود را مطرح کردیم.
وی افزود: سازمان بهزیستی سیاست خانوادهمحوری را دنبال میکند چون معتقدیم بدترین خانواده از بهترین مرکز ما بهتر است و معتقدیم تا جایی که ممکن است، فرد در خانواده بماند.
زمانی که فرد مراجعه میکند، اگر خانواده داشته باشد تمام تلاش ما این است که با خانواده زیستی او ارتباط برقرار کنیم و اگر نشد، از خانوادههای جایگزین مانند عمه، خاله، عمو و… بهرهمند شویم.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر هم این سیاست با جدیت پیگیری میشود و معتقدیم هر چه از تجمع افراد در مراکز شبانهروزی کاسته شود و به خانوادهها بازگردانده شوند، بهتر است.
در صورت نداشتن خانواده، مددجویان در مراکز شبه خانواده بهزیستی در گروههای ۱۰ تا ۱۲ نفر نگهداری میشوند.
وی درباره تجهیزات و امکانات مورد نیاز سازمان بهزیستی، بیان کرد: ما بیش از ۲۳ هزار مرکز داریم که علاوه بر مراکز دولتی، در قالب بخش خصوصی فعالیت میکنند و به آنها یارانه پرداخت میشود.
از این تعداد، ۳۵۰۰ مرکز توانبخشی، آموزشی و حمایتی برای معلولان و سالمندان است و سعی کردیم در واریز یارانه این مراکز وقفهای ایجاد نشود.
همچنین، روند تجدید مجوزها در حال حاضر به صورت خودکار انجام میشود.
ذخیره موادغذایی و دارویی برای دو ماه
وی گفت: ما مراکز مدیریت بحران تشکیل دادهایم و تمامی مراکز بهزیستی حداقل برای دو ماه، اقلام دارویی و غذایی ذخیره دارند و در هیچ مرکزی از این نظر مشکل وجود ندارد.
حسینی درباره فعالیت گروههای داوطلبان گفت: سازمان هلال احمر، کمیته امداد، شهرداریها و سازمان بهزیستی خدمات داوطلبانه خوبی را ارائه میدهند.
در سازمان بهزیستی ۱۱ هزار و ۸ گروه داوطلب داریم که متشکل از ۱۰۷ هزار داوطلب است و در محلات شهری و روستایی فعالیت میکنند.
وی گفت: ۹۱۴ تیم محب "مددکاران حامی در بحران" در سازمان بهزیستی فعال هستند و ۲۸۰۰ روانشناس، مددکار، پزشک و روانپزشک در آنها فعالیت دارند و در هفته جاری ۸۳ تیم در قالب داوطلبان مددکار به آنها اضافه شد که در شرایط بحران به مردم کمک میکنند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۱۹۰۰ گروه همیاران سلامت روان با دو هزار داوطلب همچنین ۴۲۱ گروه مانا برای مراقبت از جوانان در برابر آسیبهای اجتماعی داریم.
حسینی گفت: یک میلیون و ۵۹۰ نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و مستمری دریافت میکنند که در شرایط بحرانی اخیر بیش از ۸۰ هزار نفر اضافه شدند و اکنون دیگر پشت نوبتی نداریم.
وی در پایان متذکر شد: نخواهیم گذاشت یک نفر از ایرانیان بر اثر حملات رژیم جنایتکار صهیونیستی دچار مشکل شود و فکر کند فریادرسی ندارد ما در سازمان بهزیستی با تمام وجود در خدمت مردم هستیم.