خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 01 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توصیه‌هایی فرهنگی برای حفظ آرامش کودکان در شرایط جنگی

مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 01 تیر 1404 - 16:29
یک نویسنده و مترجم کودک و نوجوان با اشاره به شرایط جنگی در کشور راهکارهایی برای حفظ امنیت روانی و آرامش کودکان توصیه کرد.
داستان،شرايط،آرامش،فرزند،كودكان،مديريت،جنگ،سني،والدين،شرايطي ...

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید عمیق نویسنده و مترجم کودک و نوجوان درباره لزوم مدیریت بحران در شرایط فعلی کشور گفت: به هر حال در مقاطع مختلف زمانی، شرایطی همچون جنگ به کشور تحمیل می‌شود که باید با درایت، این شرایط را مدیریت کرد.
البته در جاهای مختلف، مدیریت بحران متفاوت است.
وی با اشاره به این‌که در شرایط جنگ همه اعضای خانواده درگیر هستند، گفت: باید خانواده را به گروه‌های سنی مختلف تقسیم کرد و برای هر یک راهکاری ارائه داد.
در درجه اول پدر و مادر باید آرامش خود را حفظ کنند و با رفتار مناسب، بچه‌ها را به آرامش دعوت کنند.
در غیر این صورت بچه‌ها به تبعیت از والدین دچار ترس و اضطراب می‌شوند و آسیب خواهند دید.
این نویسنده با بیان این‌که برای هر گروه سنی در خانواده باید راهکاری متفاوت اندیشید، گفت: سی و اندی سال از جنگ تحمیلی گذشته است.
ما آن زمان شاهد بمباران و موشک باران رژیم بعثی بودیم.
بچه‌های آن دوران اکنون صاحب فرزند شده‌اند و ما که آن زمان صاحب فرزند بودیم، امروز صاحب نوه هستیم.
پدران، مادران، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها باید با حفظ آرامش، شرایط را مدیریت کنند.
وی افزود: در مورد حمله‌های رژیم صهیونیستی اسرائیل به خاک کشور می‌توان به طور منطقی با نوجوانان صحبت کرد اما برای کودکان نمی‌توان از موشک باران و بمباران گفت.
ذهن آن‌ها چنین ظرفیتی ندارد.
با طرح موضوع جنگ برای کودکان آن‌ها دچار پرسش‌های پی‌درپی می‌شوند، نمی‌توانند قضیه را درک کنند و همین باعث اضطراب و ترس آن‌ها خواهد شد.
عمیق با بیان این‌که در چنین شرایطی می‌توان از کتاب کمک گرفت، گفت: کتاب‌خوانی برای رده‌های سنی مختلف، متفاوت است.
بخشی از آن بلندخوانی است که ویژه کودکان است.
نوجوانان که سواد خواندن و نوشتن دارند، می‌توانند خودشان کتاب بخوانند.
بهتر است در این شرایط پدر و مادر در کتاب‌خوانی سهیم شوند.
می‌توان دو داستان را انتخاب کرد.
پدر یک داستان را برای یک فرزند و مادر داستانی را برای فرزند دیگری بخواند.
وی ادامه داد: بعد از پایان داستان از بچه‌ها سوال و به آن‌ها جایزه داده شود.
ببینیم بچه‌ها چه درک و نتیجه‌گیری از داستان داشتند.
حتی می‌توان از بچه‌ها پرسش کرد که ترجیح می‌دادند جای کدام شخصیت داستانی بودند یا این‌که اگر نویسنده بودند چه تغییری در این شخصیت‌ها می‌دادند.
به نوعی نقد داستان، ذهن بچه‌ها را به چالش می‌کشد و آن‌ها خودشان در داستان سهیم می‌شوند.
مترجم کودک و نوجوان با اشاره به این‌که در چنین شرایطی والدین باید رفتار مناسبی داشته باشند، گفت: والدین با حفظ آرامش خود، بی‌شک حس آرامش را به کودکان و نوجوانان خود انتقال می‌دهند.
می‌توان ساعاتی از روز را به طبیعت رفت و با بازی با بچه‌ها سپری کرد تا شرایط برای آن‌ها عادی شود.
حتی می‌توان اسم فامیل، بازی با کلمات و حل جدول به صورت خانوادگی انجام داد و پدربزرگ و مادربزگ هم به خاطره‌گویی بپردازند.