بررسی سرنوشت صهیونیسم از منظر قرآن؛ وعده تورات به صهیونیستها چیست؟
بندرعباس- خداوند متعال در قرآن کریم به نقل از آنچه که در تورات به بنی اسرائیل تأکید کرده است؛ دو فرصت به بنی اسرائیل داده است که نهایتا منجر به نابودی آنها خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه استانها - علی ستاری: آنهایی که در تاریخ تفکر عمیقی داشتهاند میدانند که یکی از عجیبترین اقوام تاریخ بشری «بنی اسرائیل» هستند؛ قومی که خداوند متعال در برهههای مختلف تاریخی جایگاههای رفیعی به آن عطا کرد تا الگوی بشریت باشند اما عصیان پیشگی و اصرار آنها به تبعیت از شیطان و کشیده شدن به انحرافات آنها را به جایگاهی سوق داد که به عبرت تاریخ تبدیل شوند و از این بابت سرگذشت بنیاسرائیل در قرآن کریم یکی از عبرتهای بزرگی است که مکرراً خداوند متعال آن را گوشزد میکند.
آن چیزی که فرزندان حضرت یعقوب علیهالسلام را وارد بزرگراه انحراف کرد اعتنا به کبر و حسد بود و به واسطه قرار گرفتن بر همین مسیر کنعان با مصر گره خورد و اتفاقات بعدی که تاریخ بشریت را متأثر کرد؛ شاید اگر پای بنی اسرائیل به سرزمین مصر باستان باز نمیشد و شاید اگر حضرت موسی علیه السلام آنها را از نیل عبور نمیداد، بسیاری از مفاهیم انحرافی بشر نظیر «کابالا»، «فراماسونری» و «صهیونیسم» در جای جای دنیا گسترش پیدا نمیکرد و دینی چون مسیحیت آلوده به مفاهیم شیطانی نمیشد.
اما همانطور که گفتیم اراده بنی اسرائیل و پیروان آن بر این بود که خود را به عبرت تاریخ تبدیل کنند و به میزانی برای سنجش انحرافات تبدیل شوند از این رو هر جا که قتل و غارت و جنایتکاری است نام آنها نیز در آن به چشم میخورد؛ از ماجرای حضرت یوسف گرفته تا بازگشت از مصر و ماجرای سامری و دوره حضرت داوود و سلیمان (ع) تا ظهور مسیح و توطئه چینی در دوره پیامبر اسلام (ص) تا موضوع قدس و امروز ایران، همه و همه رد پای اینها به چشم میخورد که تلاش دارند نظم جهان را بر اساس ایدئولوژی خود تنظیم کنند اما طبق تعالیم توراتِ تحریف نشده که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است به بنی اسرائیل تذکراتی داده شده است که بررسی آنها خالی از لطف نیست.
دو فرصت خداوند به بنی اسرائیل
خداوند متعال در آیات ۴ تا ۸ سوره اسرا میفرماید: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا • فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا • ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا؛ ما به بنیاسرائیل در کتاب آسمانی اعلام کردیم که دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری جویی بزرگی خواهید نمود.
هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکار جویِ خود را بر ضدّ شما بر میانگیزیم تا شما را سخت در هم کوبند؛ (حتّی برای بهدست آوردن مجرمان)، درون خانهها را جستجو کنند؛ و این وعدهای است قطعی.
سپس شما را بار دیگر بر آنها چیره میکنیم؛ و شما را به وسیله اموال و فرزندان کمک خواهیم کرد؛ و نفرات شما را بیشتر از دشمن قرار میدهیم.»
خداوند متعال در آیه هفتم سوره اسرا میفرمایند: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا؛ إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا؛ اگر نیکی کنید، به خود نیکی کردهاید، و اگر بدی کنید، به خود [بد نمودهاید].
و چون تهدید آخر فرا رسد [بیایند] تا شما را اندوهگین کنند و در معبد [تان] چنانکه بار اول داخل شدند [به زور] درآیند و بر هر چه دست یافتند یکسره [آن را] نابود کنند.»
نقل قرآن به این شکل است که این موضوع در تورات به بنی اسرائیل ابلاغ شده است بنابراین بنی اسرائیل و یهود از آینده و سرنوشت خود اطلاع دارند.
برای درک بهتر آیات فوق الذکر به سراغ حجتالاسلام والمسلمین مفید سهرابی کارشناس علوم دینی و قرآنی رفتیم که مشروح گفتگو را در ادامه میتوانید مطالعه کنید.
طغیان رژیم صهیونیستی در عصر فعلی سرانجامی چون دوره بختالنصر خواهد داشت
با توجه به آیات ۴ تا ۷ سوره اسرا، آیا میتوان وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی را ادامه همان وعدههای الهی دانست که در این آیات مطرح شدهاند؟
بله؛ این آیات با صراحت، به دو دوره فساد و طغیان بنیاسرائیل اشاره میکند؛ «وَقَضَیْنَا إِلَیٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا…» مطابق با تفاسیر مختلف، از جمله المیزان، نمونه و نور، این دو دوره فساد تاریخی هم بار معنایی تاریخی دارند و هم الگویی برای آینده هستند.
اولین مرحله به فساد بنیاسرائیل در دوران پیامبران بنیاسرائیل مانند حضرت زکریا (ع) و نابودی توسط بختالنصر بازمیگردد.
اما بهطور عمیقتر، خصوصاً با تحلیل تفسیر نور و روایات مربوطه، این وعدهها امتدادی به آینده و ظهور حضرت مهدی (عج) نیز دارند؛ به عبارتی، وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی بهعنوان تجسمی از فساد دوم تلقی میشود که قطعاً با دخالت نیروهای مؤمن به سرانجامی مشابه دچار خواهد شد.
ورود جمهوری اسلامی ایران به تقابل با صهیونیستها سرعت تحقق وعدههای الهی را افزایش داده است
چه تفاوتی میان دو فساد بزرگ بنیاسرائیل و واکنش الهی به آنها وجود دارد؟
در هر دو مرحله فساد، خداوند «عباداً لنا أولی بأس شدید» را علیه آنان برمیانگیزد.
در مرحله نخست، این بندگان الهی همچون بختالنصر، هرچند اهل ایمان کامل نبودند، اما ابزار اجرای سنت الهی شدند؛ اما در تفسیر نمونه و نور، خصوصاً در نگاه آیندهنگر و مهدوی، مرحله دوم انتقام، با ظهور مؤمنان انقلابی و سپس قیام حضرت مهدی (عج) تحقق مییابد؛ بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، این «عبادٌ لنا» در دوره معاصر میتواند مصداق روشنی در امت حزبالله و نیروهای مقاومت اسلامی داشته باشد که با سلاح حق، وعده الهی را محقق خواهند کرد ضمن اینکه امروزه ورود جمهوری اسلامی ایران به تقابل مستقیم با رژیم صهیونیستی سرعت تحقق این وعده الهی را افزایش داده است.
سیری ناپذیری صهیونیستها در فساد آنها را نابود خواهد کرد
آیا ظهور رژیم صهیونیستی در قرن اخیر همان «علوّاً کبیراً» است که قرآن به آن اشاره کرده است؟
بسیار محتمل است.
ظهور رژیم صهیونیستی با حمایت استعمار غربی، چیرگی بر فلسطین، احاطه مسجدالاقصی و سرکوب مردم مظلوم، مصداق کاملی از «علوّاً کبیراً» است.
بر اساس تفسیر نمونه، این علوّ دوم نه فقط قدرت نظامی بلکه برتریطلبی فرهنگی، سیاسی و رسانهای آنهاست؛ مطابق دیدگاههای تفسیر نور، فساد امروز صهیونیسم با جنایت علیه بشریت و اشغالگری در سرزمین مقدس، مستقیماً به آن فساد دوم اشاره دارد.
این وضعیت تا ظهور مصلح جهانی ادامه خواهد داشت؛ دامنه فساد بنی اسرائیل، امروزه در حال گسترش است؛ فساد آنها از فلسطین شروع شد در سالهای نخست به اردن و مصر و اخیراً به جنوب لبنان، سوریه و یمن و حتی ایران کشیده شده است و این سیری ناپذیری در فساد او را نابود خواهد کرد.
آینده این رژیم از نگاه قرآنی و همچنین رهبر انقلاب اسلامی چگونه تصویر شده است؟
در بیانات صریح رهبر انقلاب اسلامی، نابودی رژیم صهیونیستی به عنوان تحقق یک سنت قرآنی مطرح میشود؛ معظم له در یکی از سخنرانیهای خود میفرمایند: «همانگونه که انقلاب ما طلسم پهلوی را شکست، این قدرت افسانهایِ صهیونیسم را هم از میان خواهد برد.» آینده فلسطین و رژیم صهیونیستی از منظر قرآن و سنت الهی به دست نیروهایی باایمان گره خورده که وعده خداوند را به دوش میکشند.
وعدهای که میفرماید: «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» به عبارت دیگر، رژیم صهیونیستی هرچقدر در مسیر طغیان و فساد پیش برود، به همان میزان نیز سقوط و زوالش قریبالوقوعتر خواهد شد.
این مسئله در پیام تاریخی مقاومت اسلامی، و بیداری امت اسلامی در فلسطین، لبنان، یمن و حتی افکار عمومی جهان منعکس شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سوره اسرا، نقشه راه تاریخی و آیندهنگرانهای را از سرنوشت قوم بنیاسرائیل ارائه میدهد.
در این نگاه قرآنی، «فساد»، «علوّ» و «انتقام الهی» سه ضلع مثلثیاند که هرگاه ملتی دچار طغیان شود، دیر یا زود قدرتهای الهی برای اصلاح یا نابودی آنها وارد صحنه خواهند شد که شاهدیم با اشتباه محاسباتی سران رژیم صهیونیستی برای افزایش دامنه جنایتکاریهایشان به ایران، بهانه کافی برای نابودی این رژیم سفاک به دست آمده است و به زودی پایان عمر رژیم صهیونیستی اعلام خواهد شد.