ازخوشنویسی تا نگارگری؛روایت هنرمندان اصفهانی از مولا علی(ع)
رویداد "خاک پای حیدرم" با هدف بازخوانی اشعار فردوسی در مدح امیرالمؤمنین علی(ع) و تبدیل آن ها به آثار تجسمی، در حوزه هنری اصفهان برگزار شد. این رویداد با مشارکت جمعی از هنرمندان، زبان شعر و هنر را در خدمت ترویج معارف علوی قرار داده است.

مصطفی مجلسی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان در تشریح اهداف برگزاری رویداد " خاک پای حیدرم" پرداخت و گفت: محور اصلی این رویداد، بازخوانی اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی در مدح امیرالمؤمنین علی (ع) است؛ اشعاری که بهرغم اصالت و تایید شاهنامهپژوهان، متأسفانه در سایه قرار گرفتهاند و کمتر شناخته شدهاند.
دبیر رویداد "خاک پای حیدرم" افزود: این ابیات ارزشمند که در نسخههای معتبر شاهنامه آمده، نشاندهنده ارادت خالصانه فردوسی به اهل بیت (ع) است؛ تا آنجا که خود را "خاک پای حیدر" میخوانَد.
با این حال، مهجور ماندن این اشعار باعث شده تصویری نادرست از فردوسی در ذهن برخی شکل بگیرد؛ گویی او نسبت به معارف تشیع بیتفاوت بوده است، در حالی که حقیقت خلاف این تصور است.
مجلسی با اشاره به مشارکت گروهی هنرمندان در این رویداد بیان کرد: تلاش ما این است که با زبان هنر ــ از جمله خوشنویسی، نگارگری، نقاشیخط و طراحی گرافیک ــ مفاهیم بلند این اشعار را در قالب کتیبههایی فاخر به تصویر بکشیم و در قالب نمایشگاهی شهری در معرض دید عموم قرار دهیم؛ بهویژه در آستانه عید غدیر.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت تکرار چنین رویدادهایی اظهار کرد: ما در تاریخ ادب فارسی شاهد سنتی حسنه هستیم که طی آن، بسیاری از ادیبان، دانشمندان و شعرا، در آغاز آثارشان با حمد خدا، صلوات بر پیامبر و درود بر اهل بیت آغاز میکردند.
بنابراین، فرصتهای فراوانی برای تکرار این مسیر در بزرگداشت سایر چهرههای فرهنگی و آثار ماندگارشان وجود دارد؛ بهشرط آنکه هنر را ابزار بیان این پیوند دیرین قرار دهیم.
تبدیل اشعار فردوسی به کتیبهنگاری
حامد مغروری، طراح و گرافیست، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم به برگزاری رویداد "خاک پای حیدرم" در حوزه هنری اصفهان اشاره کرد و گفت: در این رویداد تعدادی از اشعار فردوسی که در مدح حضرت امیرالمؤمنین(ع) سروده بود و مخاطبان کمتر آنها را شنیده بودند، به پیشنهاد آقای مجلسی جمعآوری شده بود و با کمک جمعی از هنرمندان، این اشعار را تبدیل به کالیگرافی، بیوگرافی و کتیبهنگاری تبدیل کردیم.
وی با بیان اینکه این اشعار قرار است روز عید غدیر به مردم ارائه شود، افزود: من بیشتر در به سایر هنرمندان کمک کردم تا آثارشان را خلق کنند؛ علاوه بر این در حال طراحی پوسترهایی با الهام از نگارگریهای قدیمی ایرانی اما با نگاهی مدرن و جوانپسند هستم.
کتیبهنویسی، زبان بصری انقلاب در روایت مفاهیم دینی
در ادامه مسعود نجابتی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، برگزاری کارگاه کتیبهنویسی در حوزه هنری اصفهان را در نوعدخودش بینظیر خواند و تصریح کرد: چند سالی است که در جبهه انقلاب به هنر کتبهنویسی مورد توجه قرار گرفته و برای اولین بار است که در این جبهه به شعر و ادبیات غنی فارسی و ارتباط آن با مفاهیم مذهبی آن هم برای مناسبت ویژهای مثل عید غدیر پرداخته میشود و از این نظر حائر اهمیت است.
وی افزود: کتیبهنویسی محصولی است که شاخههای مختلف هنرهای تجسمی را درگیر میکند و از خوشنویسی و نگارگری گرفته تا گرافیک، دوخت و چاپ؛ این کارگاه نمونه بارز کار گروهی است که امیدواریم استمرار یابد.
این گرافیست اصفهانی به مسئولین این گارگاه برای انتخاب اشعار فردوسی تبریک گفت و خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نسبت به شخصیت فردوسی غفلت کردیم و این کمتوجهی به برخی از جاهلان و معاندین اجازه داد تا اشعار فردوسی را مصادره کنند؛ در حالی که فردوسی در مدح امیرالمؤمنین(ع) اشعار زیادی سروده که به هیچ کدام نمیتوان خدسهای وارد کرد و سندیت آنها موجود است و از این بابت این کارگاه در عرصه هترهای تجسمی بسیار بینظیر است.
وی در ادامه درباره تجربه نگارش کتیبه مزار حاج حسن نصرالله گفت: سفر ما به لبنان برای مراسم تشییع، بیشتر برای همدردی بود اما توفیق شد تا خط سنگ و کتیبه مزار را من انجام دهم.
این تجربه افتخار بزرگی بود و برای ادامه فعالیتهای مشابه به من انگیزه داد.
نجابتی گفت: علاوه بر این سال گذشته کتیبهای به نام "همرزمان حسین" کار کردیم که در نجف و لبنان هم به نمایش درآمد و امسال قصد داریم برای ماه محرم ایدههای جدیدی در این زمینه اجرا کنیم.
انتهای پیام/170