خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

صنعت چوب قم چشم‌انتظار سرمایه، انسجام و برند واحد - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 22 خرداد 1404 - 10:23
رئیس صندوق تعاونی درودگران استان قم، از مشکلات جدی صنف تولیدکنندگان چوب گفت و تأکید کرد: نبود سرمایه کافی، پراکندگی کارگاه ها، ضعف در برندینگ و حمایت ناکافی، صنعت چوب قم را در وضعیت سنتی نگه داشته است.
قم،برند،درودگران،صندوق،صنعت،واحد،چوب،استان،صنف،حيرت،تعاوني،ج ...

حسین حیرت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به مشکلات صنف درودگران استان، گفت: نخست، موضوع سرمایه در گردش که یکی از نیازهای جدی تولیدکنندگان به شمار می‌رود.
امید است با حمایت‌های استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، بتوان تسهیلات مؤثری در اختیار این صنف قرار داد.
وی گفت: همچنین، صندوق درودگران نیز در حد بضاعت خود اقداماتی انجام داده است.
به عنوان مثال، سال گذشته حدود 300 میلیارد تومان وام توسط این صندوق پرداخت شد که حدود 50 درصد آن در حوزه تولید بوده است.
با این حال، این مبالغ پاسخگوی نیاز واقعی تولیدکنندگان نیست و بسیاری از همکاران حتی برای دریافت وام‌هایی با نرخ بهره 23 درصد نیز آمادگی دارند، تنها به شرطی که بتوانند چرخه تولید را بچرخانند و اشتغال‌زایی کنند.
صنعت چوب قم هنوز در حالت سنتی
رئیس صندوق تعاونی درودگران استان قم در خصوص علت اینکه که صنعت چوب قم هنوز نتوانسته به صورت کامل از حالت سنتی خارج شود بیان کرد: تحول و صنعتی شدن تولید نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه است و باید بررسی شود که آیا تولیدکنندگان واقعاً به این سرمایه دسترسی دارند یا خیر.
فقط اختصاص یک شهرک صنعتی کافی نیست، اگر سرمایه لازم برای به‌روزرسانی و توسعه فراهم نباشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در حوزه برندسازی با مشکل مواجه هستیم؟
و دولت چه حمایتی باید ارائه دهد؟
عنوان کرد: هر تولیدکننده‌ای نیاز به فروش دارد و فروش تنها از طریق تبلیغات و فراهم بودن مکان‌های مناسب امکان‌پذیر است.
هرچند که برای زمین شهرک طرحی تهیه شده است، اما هنوز طرح ارائه‌شده در سطح مطلوب نیست.
حیرت با بیان اینکه ویترین در اتوبان، می‌تواند محل مناسبی برای تحقق برند مشترک صنف باشد.
ما سال‌هاست درباره برند واحد صحبت می‌کنیم تصریح کرد: مشکل اصلی ما در هر حوزه، نبود اتحاد و همکاری است.
مورد دوم، عدم سرمایه‌گذاری و ورود همه افراد به مشارکت است.
تلاش برای ایجاد برند برای صنعت چوب قم
رئیس صندوق تعاونی درودگران استان قم اظهار داشت: به‌محض اینکه زمین اتوبان از سوی استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم تأیید شد، نخستین اقدامی که انجام دادیم، پیشنهاد تأسیس شرکت سهامی بود تا تمام اعضای علاقه‌مند به شراکت بپیوندند.
در گام دوم، سهام را به گونه‌ای تنظیم کردیم که حتی کارگران نیز بتوانند آن را خریداری کنند.
تمام این برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد یک ساختار منسجم، شفاف و فراگیر انجام شده است.
وی در پاسخ به اینکه این طرح در چند سال قابل اجراست ابراز امیدواری کرد: ما برای اجرای این پروژه، برنامه‌ریزی 3ساله‌ای انجام داده‌ایم.
در این بازه، قصد داریم با تلاش و مشارکت سرمایه‌گذاران، منابع مالی لازم را تأمین کرده و ان‌شاءالله در طول این سه سال مجموعه موردنظر را راه‌اندازی کنیم.
حیرت بیان کرد: هدف ما ایجاد یک برند واحد است، چراکه بزرگ‌ترین چالش ما در حال حاضر نبود انسجام و پراکندگی در واحدهای تولیدی است.
مجموعه ما در نزدیکی اتاق بازرگانی و کنار اتوبان (مهر و ماه) قرار دارد.
سالانه تعداد قابل‌توجهی از افراد از این مسیر عبور می‌کنند.
پراکندگی 4 هزار واحد تولیدی صنعت چوب در قم
رئیس صندوق تعاونی درودگران استان قم باتوجه به نیاز به صرف هزینه‌های تبلیغات چه در سطح داخلی و چه خارجی و تدابیر اندیشیده شده بیان کرد: در حال حاضر، یکی از مشکلات اصلی صنف ما، پراکندگی حدود 4 هزار واحد تولیدی است.
تنها حدود 300 واحد در شهرک‌های صنعتی مستقر شده‌اند و مابقی (3 هزار و هفتصد) همچنان به صورت پراکنده در سطح شهر فعالیت دارند.
بسیاری از این واحدها به دلیل کوچک بودن، توان انجام تبلیغات مؤثر را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: ما با اجرای این طرح، در نظر داریم مجموعه‌ای ایجاد کنیم که امکان تبلیغ برای همه وجود داشته باشد؛ حتی کارگاه‌های کوچک نیز با پرداخت مبلغی اندک بتوانند محصولات خود را تبلیغ کنند.
ما برای فروش به یک ویترین بزرگ و یک برند واحد نیاز داریم.در امارات نمایشگاهی است و شرکتی را می‌شناسم که ماهانه صد کانتینر مبل صادر می‌کند.
در ایران نیز می‌توانیم به این سطح برسیم، به شرط آن‌که زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
حیرت عنوان کرد: ما در رقابت با کشورهایی چون چین و ترکیه قرار داریم.
در هر دو کشور، کارگاه‌های کوچک مبلمان‌سازی فعال سنتی هستند.
بنابراین، مخالف سنتی‌بودن کامل نیستیم.
اما برای توسعه، باید منابع و سرمایه‌گذاران جذب و برندینگ تقویت شود.
می‌گویند صنعت و معدن در نهایت می‌تواند از 200 میلیارد تقاضای تسهیلات با 100 میلیارد موافقت کند.
چند کارگاه می‌تواند با این رقم صنعتی شود
راهکارهای رشد و پیشرفت صنعت چوب در قم
رئیس صندوق تعاونی درودگران استان قم گفت: ما به دنبال جذب سرمایه هستیم.
ما برای رشد و پیشرفت می‌بایست سرمایه‌داران را در هر بخشی جذب کنیم.
ویترین جاده قم-تهران مستلزم تردد، مرکزیت، اتحاد در یک برند خاص، جذب سرمایه‌گذاران است.
وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای همسایه و آسیای میانه، تقاضای زیادی برای مبلمان ایرانی وجود دارد.
اما به دلیل نبود برند مشخص و پشتیبان قوی، فرصت‌ها از دست می‌روند.
به همین دلیل، نمایشگاه دائمی اولویت دارد.
انتهای پیام/