برزیل و آلمان پیشتاز رشد پروازهای حج و عمره در سال 2025
داده های جدید نشان می دهد که گردشگری مذهبی، به ویژه در قالب سفر حج، تأثیر جهانی فزاینده ای بر صنعت سفر گذاشته است؛ به گونه ای که حتی زائرانی از کشورهای دوردستی چون برزیل و آلمان نیز بیش از گذشته جذب این سفر معنوی شده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دادههای جدید نشان میدهد که گردشگری مذهبی، بهویژه در قالب سفر حج، تأثیر جهانی فزایندهای بر صنعت سفر گذاشته است؛ بهگونهای که حتی زائرانی از کشورهای دوردستی چون برزیل و آلمان نیز بیش از گذشته جذب این سفر معنوی شدهاند.
گردشگری مذهبی که بر پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی مسافران مسلمان تمرکز دارد، بهعنوان یکی از پرشتابترین حوزههای رشد در صنعت گردشگری جهانی شناخته میشود.
طبق آمار منتشر شده، مراسم حج و عمره در طول سال 2025 (1446 هجری قمری) به یک پدیده بزرگ در حوزه سفر تبدیل شده است؛ بیش از 151.6 میلیون صندلی پروازی برای انتقال زائران به عربستان سعودی برنامهریزی شده که نسبت به سال گذشته افزایشی 1.2 میلیونواحدی را نشان میدهد.
اطلاعات شرکت Mabrian(یک شرکت فعال در حوزه هوش سفر و گردشگری است که دادههای بزرگ، هوش مصنوعی و تخصص انسانی را برای کمک به مقصدها، شرکتها و نهادهای گردشگری در تصمیمگیریهای استراتژیک و پایدار ترکیب میکند) نشان میدهد که در سال جاری عربستان بیشترین رشد به عنوان یک مقصد سفر را در میان بسیاری از کشورهای داشته است.
در صدر این فهرست، برزیل با رشد 8.2 درصدی در ظرفیت صندلی قرار دارد و پس از آن آلمان با رشد 3.4 درصدی جای گرفته است.
9 کشور از 10 بازار برتر گردشگری نیز از نظر تعداد پروازها به عربستان سعودی رشد داشتهاند.
این کشورها شامل ایالات متحده (+0.1٪)، هند (+0.6٪)، ژاپن (+3.2٪)، اسپانیا (+2.7٪)، بریتانیا (+1٪)، آلمان (+3.4٪)، ترکیه (+4٪)، ایتالیا (+0.6٪) و برزیل (+8.2٪) میشود.
تنها استثنا چین بود که با کاهش 3 درصدی در ظرفیت صندلی مواجه شد.
در میان کشورهای مسلمان، مالزی با رشد 12.6 درصدی در صدر قرار دارد.
پس از آن مصر (+8.5٪)، اتیوپی (+5.1٪) و پاکستان (+4.8٪) قرار دارند.
اندونزی، برخلاف روند کلی، با کاهش قابلتوجه 8.6 درصدی مواجه بوده است.
از منظر اقامت، 88 درصد زائران ترجیح میدهند در هتلها اقامت کنند و 12 درصد نیز خانهها و اقامتگاههای جایگزین را برمیگزینند.
از میان مهمانان هتلها، 35.2 درصد در هتلهای پنجستاره، 28 درصد در چهارستاره و 19.5 درصد در سهستاره اقامت دارند.
کارلوس سندرا، مدیر بازاریابی و ارتباطات شرکت مبریان میگوید: «حج نهتنها یک سفر معنوی عمیق است، بلکه به یک رویداد مهم جهانی در صنعت سفر نیز تبدیل شده است.
دادههای ما نشان میدهد که مقاصد گردشگری، خطوط هوایی و مراکز اقامتی چگونه میتوانند خود را با نیازهای در حال تحول زائران مذهبی سازگار کنند؛ نیازی که اکنون به یکی از جریانهای اصلی سفر در دنیا تبدیل شده است.»
این یافتهها بار دیگر اهمیت اقتصادی گردشگری مذهبی را تأکید میکند؛ حوزهای که حج در آن، یکی از بزرگترین گردهماییهای سالانه جهان را نمایندگی میکند و میلیونها زائر مسلمان را به عربستان سعودی جذب میکند.
منبع: chinadaily
انتهای پیام/