خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 20 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جلوه‌های شادیانه عید غدیر در فرهنگ عامه

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 20 خرداد 1404 - 07:24
رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری گفت: توجه به باورها، آئین‌ها و شعائر مذهب تشیع خاصه واقعه غدیر در ابعاد مختلف زندگی و فرهنگ عامه کاملاً آشکار است.
عيد،چهارمحال،بختياري،اعياد،غدير،بيت،اهل،مناطق،باور،استان،قنب ...

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها؛ چهارمحال و بختیاری منطقه‌ای شیعی‌نشین با مردمانی مؤمن و ارادتمند به ساحت نورانی اهل بیت (ع) است که پایگاه علوی بوده و عشق و علاقه مردم به امیرالمومنین (ع) را در عید ولادت حضرت و خاصه عید غدیر می‌توان مشاهده کرد.
از آنجا که عید غدیر را عید سادات می‌دانند و سادات در شهرها و روستاها و مناطق عشایری استان چهارمحال و بختیاری فراوانند، سنت‌هایی نیز برای پاسداشت این قشر در عید غدیر شکل گرفته که از جمله به عیادت از سادات در منازل، تکایا و مساجد و عیدی تبرکی گرفتن از سادات می‌توان اشاره داشت.
مردم این منطقه در عید سعید به دیدار سادات رفته و با تکریم آنان با امیرالمومنین علی (ع) تجدید عهد دارند.
باور عامه مردم به رحمت و عنایت الهی و گرامیداشت اعیاد و جشن‌های اهل بیت (ع) از مهم‌ترین بهانه‌های شادی معنوی مؤمنان و برپایی برنامه‌ها و جشن‌ها بوده است.
عید سعید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی مسلمانان است و اجرای برنامه‌های شاد و فرح بخش مؤمنانه می‌تواند نقش مهمی در نشاط آفرینی اجتماعی و تقلیب بسیاری از آسیب‌ها در خانواده‌ها و جامعه باشد.
ارادت دیرین مردم چهارمحال و بختیاری به ساحت اهل بیت (ع)
عباس قنبری عُدیوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه منطقه زاگرس از مناطق شیعه‌پرور کشور محسوب می‌شود و عشق و ارادت به ساحت اهل بیت (ع) خاصه امیرالمومنین (ع) در گوشه گوشه این منطقه در طول تاریخ مشهود است، اظهار کرد: مردمان زاگرس‌نشین در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و مناطق لرنشین فارس و بوشهر همه شیعه هستند.
رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه توجه به باورها، آئین‌ها و شعائر مذهب تشیع خاصه واقعه غدیر در ابعاد مختلف زندگی و فرهنگ عامه در این مناطق کاملاً آشکار است، ادامه داد: مردم از دیرباز نام‌های مقدس پیامبر (ص) و امام علی (ع) و همسر و فرزندان ایشان را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند.
در نام مناطق و شهرها و روستاها نیز نام‌های معصومین (ع) را می‌توان دید که حاکی از ارادت و علاقه‌مندی مردم به این بزرگواران است.
قنبری تصریح کرد: وجود زیارتگاه‌ها، قدم‌گاه‌ها، چشمه‌ها و درخت‌ها، کوه‌ها و صخره‌های مقدس منصوب به اهل بیت (ع) و فرزندان ایشان در باور مردمان بومی و محلی نیز نشان از عشق و علاقه مردم زاگرس نشین به ساحت نورانی این حضرات است.
شکل‌گیری آئین‌ها و سنت‌ها در اعیاد دینی
این نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه با بیان اینکه جایگاه و اهمیت آئین‌ها و جشن‌های بومی محلی در اعیاد ائمه اطهار (ع) از دیگر مصادیق عشق و علاقه مردم به این بزرگواران است، توضیح داد: در جای‌جای مناطق شهری و روستایی و البته عشایری استان چهارمحال و بختیاری می‌توان سنت‌های پسندیده‌ای یافت که در ولادت هر یک از حضرات معصومین (ع) و اعیادی چون غدیر و قربان یا نیمه شعبان باعث اجتماع مردمی در زیارتگاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها می‌شود.
قنبری ادامه داد: مردم کوچه و بازار در جشن غدیر درب منازل یا مغازه‌های خود را به پرچم سبز علوی مزین و معابر و خیابان‌ها را ریسه‌بندی و چراغانی می‌کنند.
نذری پختن، قربانی کردن و ولیمه دادن از دیگر رسوم و آئین‌ها در میان مردم در اعیاد است که درواقع تداوم سیره ائمه (ع) در دستگیری از افراد جامعه و با نیت حاجت‌خواهی و سلامتی و شادکامی انجام می‌شود.
وی برپایی آئین‌های شادیانه همچون خواستگاری و عقد و عروسی در اعیاد اهل بیت (ع) را یادآور شد و افزود: از دیرباز بزرگان محلات و اقوام و قبایل به میمنت این اعیاد، محافل حل اختلاف و صلح و سازش را برگزار می‌کنند که برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی ماست‌.
قنبری با تأکید بر اینکه نشست‌ها و مجالس مردانه و زنانه، سور دادن و ولیمه دادن در فاصله عید قربان تا عید غدیر مرسوم است، گفت: مردم به ویژه حاجیان قدیم و جدید در فاصله این دو عید بزرگ مسلمانان، نذر قربانی و پخت نان و کاکولی و غذاهای مختلف را دارند که به شکرانه این اعیاد بین اهالی کوچه و محله و اقوام توزیع می‌کنند.
اجتماعات مردمی حول محور اهل بیت (ع)
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در فرهنگ عامه رسومی همچون پخش مشکل‌گشا، پخت آش‌هایی مانند شوربا، آش کشک، شیربرنج و خوراکی‌های نذری همچون شعله زرد و … در حیاط یکی از منازل یا در کوچه و با کمک و اجتماع اهالی محله از دیرباز مرسوم بوده و همه اینها برخاسته از باور قلبی مردمان استان صد در صد شیعه چهارمحال و بختیاری است که شادی خودشان را با دور هم جمع شدن و انجام یک کار جمعی مشترک با هم تقسیم می‌کنند.
قنبری با بیان اینکه زیارت بازتابی از فرهنگ مردم است، توضیح داد: از دیرباز بسیاری از مردم و البته بزرگان و چهره‌های شاخص این استان نذر می‌کردند که پیاده تا نجف و کربلا طی طریق کنند و به زیارت امامان معصوم (ع) مشرف می‌شدند.
خیلی‌ها هم وصیت می‌کردند که پیکرشان در کربلا و نجف دفن شود در این خصوص می‌توان به عمان سامانی شاعر آئینی چهارمحال و بختیاری اشاره داشت که در عتبات عالیات مدفون است.
وی ادامه داد: کسانی هم که از زیارت کربلا و نجف باز می‌گشتند از جایگاه والایی نزد مردم برخوردار بودند و به اصطلاح فرهنگ عامه «کمر بسته» حرکت‌های خیرخواهانه و نیک‌اندیشانه برای خدمت به مردم بودند.
رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باور به توحید و یکتاپرستی از زمان پیش از اسلام در جوهره مردمان مناطق زاگرس وجود داشته و ایرانیان در این منطقه سبک زندگی خود را مطابق باور یکتاپرستی چیدند لذا سنت‌های پسندیده این مناطق بعد از اسلام نیز با قوت و قدرت حفظ شد.
قنبری در پایان با تصریح اینکه این باور به توحید و یکتاپرستی بعد از اسلام در قالب زیارت قبور ائمه (ع) و حضور پررنگ در امامزادگان و بقاع متبرکه استان ظهور و بروز داشته است، گفت: اسناد مختلف و فراوانی را در جای‌جای استان از زیارت‌نامه‌ها و اسناد و دست‌نوشته‌ها می‌توان یافت که نشان می‌دهد مردمان این استان از دیرباز به معارف دین و اهل بیت (ع) عشق و ارادت داشته‌اند، امیدواریم این باور قلبی محکم و قوی به نسل‌های آینده ما نیز منتقل شود.