جلالزاده: سازوکار بازگشت ایرانیان بازطراحی شد / دستگیری خانم اسفندیاری نقض حقوق بشر در فرانسه است
«وحید جلالزاده» شامگاه دوشنبه ۱۹ خرداد با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری در خصوص آخرین وضعیت تبعه ایرانی بازداشت شده در فرانسه گفت: تاکنون سه بار ملاقات کنسولی با خانم اسفندیاری انجام شده است. در دو نوبت اول، یکی از همکاران خانم ما، که کنسول سفارت ایران در فرانسه است، با ایشان دیدار کرد و در نوبت سوم، شخص سفیر به ملاقات به ملاقات ایشان رفت.

«وحید جلالزاده» شامگاه دوشنبه ۱۹ خرداد با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری در خصوص آخرین وضعیت تبعه ایرانی بازداشت شده در فرانسه گفت: تاکنون سه بار ملاقات کنسولی با خانم اسفندیاری انجام شده است.
در دو نوبت اول، یکی از همکاران خانم ما، که کنسول سفارت ایران در فرانسه است، با ایشان دیدار کرد و در نوبت سوم، شخص سفیر به ملاقات به ملاقات ایشان رفت.
کد خبر: 717786 | ۱۴۰۴/۰۳/۱۹ ۲۳:۳۳:۴۳
معاون وزیر خارجه در ادامه این برنامه، با اشاره به اینکه نیازهای خانم اسفندیاری تأمین شده و ایشان نکاتی را مطرح کردند که به ما منتقل شد، افزود: خانم اسفندیاری در سلول انفرادی به سر میبرند، اما طبق گفته ایشان به همکار ما، از شرایط زندان زنان چندان گلایهای نداشتند، زیرا سلولشان فضای مناسبی دارد و امکان مطالعه و ملاقات با خانواده برایشان فراهم است.
بازداشت خانم اسفندیاری را گروگانگیری میدانیم
به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه گفت: بر اساس ماده ۳۶ کنوانسیون وین، هنگامی که یک تبعه خارجی در کشوری بازداشت میشود، آن کشور موظف است سفارت کشور متبوع فردرا از بازداشت او مطلع کند.
این اولین گام است.
همچنین، تا زمان برگزاری دادگاه و صدور حکم، امکان دسترسی کنسولی معمولاً فراهم میشود.
در ایران نیز همین رویه برای اتباع خارجی بازداشتشده اعمال میشود و تا پیش از صدور حکم، امکان ملاقات یا تماس خارج از چارچوب با خانواده و نزدیکان وجود ندارد.
وی افزود: در مورد زمانبندی دادگاه و دسترسی به ملاقات با خانواده، باید بگویم که تماس مستمری با خانواده خانم اسفندیاری در تهران داریم.
شخصاً با یکی از خواهران ایشان ملاقات کردهام و رئیس اداره مهاجرتهای حقوقی نیز بهصورت تلفنی و حضوری با آنها در ارتباط بوده است.
جلالزاده ادامه داد: در خصوص وکالت، قصد داشتیم وکیلی برای خانم اسفندیاری انتخاب کنیم.
پس از مشورت با خانواده ایشان، آنها وکیلی را معرفی کردند و ما با توافق رسمی خانواده، آن وکیل را استخدام کردیم.
در تاریخ ۲۱، این موضوع را به اطلاع دادگاه فرانسه رساندیم.
وکیل بهطور مستمر پیگیر وضعیت ایشان است و تماسهای تلفنی منظمی با خانم اسفندیاری دارد.
آخرین ملاقات کنسولی ما با حضور شخص سفیر انجام شد و همانطور که اشاره کردم، نیازهای خانم اسفندیاری در چارچوب قوانین زندانهای فرانسه تأمین میشود.
معاون وزیر امور خارجه گفت: وکیل خانم اسفندیاری به ما اطلاع داد که قاضی پرونده به او اعلام کرده است مکانی را در خارج از زندان برای اقامت موقت خانم اسفندیاری پیشنهاد دهیم تا امکان آزادی مشروط ایشان تا زمان برگزاری دادگاه بررسی شود.
ابتدا با همکاری دوستان خانم اسفندیاری در شهر لیون، مکانی را پیشنهاد کردیم، اما قاضی آن را نپذیرفت.
سپس دو مکان دیگر در پاریس معرفی کردیم، از جمله یکی از اماکن متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیون، که با هماهنگی و رضایت خانم اسفندیاری پیشنهاد شد.
با این حال، قاضی این مکانها را نیز تا به امروز، حدود ۲۰ روز پس از ارائه پیشنهادها، تأیید نکرده است.
وی افزود: ما این موضوع را همزمان در لیون و پاریس پیگیری کردیم و پیشنهادات را بلافاصله پس از درخواست قاضی ارائه دادیم، اما ظاهراً مشکل از جانب مقامات فرانسوی است که این مکانها را نپذیرفتهاند.
به نظر من، آزادی مشروط خانم اسفندیاری تا زمان دادگاه میتواند گام مثبتی در روند این پرونده باشد.
همکاران ما در وزارت امور خارجه و وکیل ایشان بهطور مستمر پیگیر این موضوع هستند.
جلالزاده گفت: از روز پس از بازداشت خانم اسفندیاری، تاکنون بیش از ۴۰ اقدام کنسولی انجام دادهایم.
آقای بقایی، سخنگوی محترم وزارت امور خارجه، طی شش جلسه سخنگویی به این موضوع پرداخته و هر هفته تحولات پرونده را اطلاعرسانی کردهاند.
بنده نیز شخصاً سه بار با رسانههای داخلی مصاحبه کردهام.
پس از مصاحبه آقای بقایی در ۱۷ اسفند، روزنامه فرانسوی «لوپن» گزارشی درباره خانم اسفندیاری منتشر کرد که به نقل از سخنان ایشان بود.
پس از این پوشش رسانهای، محافل فرانسوی، از جمله پلیس، نهادهای امنیتی و قضایی این کشور، کوتاه آمدند و اولین دسترسی کنسولی ما به خانم اسفندیاری فراهم شد.
وی افزود: درباره ادعای مطرحشده مبنی بر اجبار به برداشتن حجاب در زندان، باید بگویم که بله، هنگام ورود خانم اسفندیاری به زندان، استفاده از حجاب برای ایشان ممنوع شده بود.
ایشان در سلول انفرادی هستند و طبق مشاهدات و گزارشها، شرایط نسبتاً مناسبی برای مطالعه دارند.
همچنین، خانم اسفندیاری یک یا دو بار به درمانگاه زندان مراجعه کردهاند، اما حتی نسبت به بازرسی بدنی توسط زندانبان زن نیز اعتراض داشتند و اعلام کردند که راضی به این کار نیستند.
ما بلافاصله این موضوع را با مسئولان زندان مطرح کردیم و عدم رضایت خانم اسفندیاری را به اطلاع آنها رساندیم.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه گفت: ما در فرانسه و تهران با مقامات فرانسوی در ارتباط هستیم و اعتراض خود را نسبت به بازداشت خانم اسفندیاری، که آن را بهمنزله گروگانگیری میدانیم، اعلام کردهایم.
ما اساساً این بازداشت را نمیپذیریم، زیرا هیچ اتهام حقوقی، سیاسی، امنیتی یا اجتماعی علیه ایشان مطرح نشده است.
پرونده ایشان فاقد محتوایی است که وکیل بتواند بر اساس آن دفاع کند.
همانطور که اشاره کردم، خواهر محترم خانم اسفندیاری نیز نکاتی را در دفاع از حقوق مردم فلسطین مطرح کردند.
بنابراین، ما از تمام ابزارهای دیپلماتیک و حقوقی خود در همه سطوح استفاده میکنیم و این مسیر را تا آزادی خانم اسفندیاری، به یاری خداوند، ادامه خواهیم داد.
وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به امور اتباع ایرانی در سراسر جهان است
وی افزود: درباره پروندههای مشابه، باید بگویم که وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به امور اتباع ایرانی در سراسر جهان است.
بهعنوان مثال، در سفر اخیر به کشورهای آمریکای لاتین، حتی در کشورهایی که شاید کمتر کسی تصور کند زندانی ایرانی وجود داشته باشد، این موضوع را در دیدار با همتایان خود، از جمله وزرای خارجه، مطرح کردیم.
ما فارغ از نوع اتهام، چه مواد مخدر یا هر جرم دیگری، به حمایت از اتباع خود متعهد هستیم و تا آخرین لحظه از همه ابزارهایمان استفاده میکنیم.
جلالزاده گفت: در مورد اتباع ایرانی که به دلایل واهی در اروپا یا سایر کشورها بازداشت شدهاند، رویکرد ما یکسان است و هیچ تفاوتی بین اتباع خود قائل نمیشویم.
این وظیفه ما را سنگینتر میکند، بهویژه در مواردی مانند پرونده خانم اسفندیاری.
برای نمونه، چند سال پیش، آقای نوری در یکی از کشورهای اروپایی بازداشت شده بودند.
وزارت امور خارجه، دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی تا لحظه آخر پای پرونده ایستادند.
بنده شخصاً در مسئولیت قبلیام در فرودگاه مهرآباد به استقبال ایشان رفتم و تحویل خانوادهشان دادم؛ این لحظات از شیرینترین تجربیات هر کارمند وزارت امور خارجه است.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مورد خانم اسفندیاری نیز، همانطور که خواهر بزرگوارشان تأکید داشتند، تسریع در رسیدگی و آزادی ایشان در اولویت است.
ما از طریق رایزنیهای دیپلماتیک، تعاملات با مقامات فرانسوی و پیگیریهای حقوقی، با تمام توان در این مسیر گام برمیداریم.
برخی از ایرانیان هنگام بازگشت به کشور، نگران پروندههای حقوقی، ارث و میراث، یا دعاوی شخصی با خانواده هستند و تصور میکنند ممکن است این مسائل مانعی برای ورودشان به کشور باشد.
در وزارت خارجه، پیشتر رویهای تحت عنوان "پرسمان" ایجاد شده بود که ایرانیان از طریق آن استعلام میگرفتند.
در این لایحه، این سازوکار به شکل قانونی در آمده است.
حمایت از ایرانیان در زمان بحران یکی از مفاد لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور است
معاون کنسولی وزارت امور خارجه در توضیح لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور هم گفت: تعداد زیادی از هموطنان ما به دلایل مختلف در کشورهای خارجی مقیم هستند.
این موضوع منحصر به ایران نیست؛ بسیاری از کشورها نیز شرایط مشابهی دارند و بخشی از اتباع آنها در کشورهای دیگر زندگی میکنند.
موضوع ایرانیان و حمایت از ایرانیان خارج از کشور در حوزههای مختلف، از جمله موضوعات حقوقی و کنسولی، در دولت رئیسجمهور شهید، در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور مورد تأکید قرار گرفت و دولت موظف شد که این لایحه را به مجلس ارائه کند.
این لایحه تقریباً در ماههای پایانی مجلس یازدهم، از سوی دولت به مجلس ارائه شد.
در آن زمان، من عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بودم، این لایحه را به کمیسیون بردیم و به تصویب رساندیم اما رسیدگی در صحن علنی در دوره یازدهم صورت نگرفت و دولت جدید تشکیل شد و دولت جدید این لایحه را جزو لوایحی دانست که مجدداً به مجلس بازگرداند.
طبق قانونی در آییننامه، دولت جدید باید لوایح دولت قبلی را تأیید کند تا در مجلس قابل رسیدگی باشد.
لایحه مجدداً در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد.
جلالزاده در توضیح جزئیات این لایحه گفت: این لایحه شامل ۱۶ ماده است که به ۱۶ موضوع مرتبط با ایرانیان و مسائل مبتلابه آنان میپردازد و برای آنها پاسخهایی ارائه میدهد.
از جمله در زمینه جذب ایرانیان، توسعه فعالیتهای اقتصادی، ساماندهی اطلاعات و ارتباطات و همچنین دسترسی ایرانیان خارج از کشور به سامانههای قوه قضائیه که پیش از این در دسترسشان نبود.
در این قانون، قوه قضائیه ملزم شده این سامانهها را در اختیار ایرانیان قرار دهد.
حمایت از ایرانیان در زمان بحران نیز یکی دیگر از موضوعات مهم این لایحه است.
بهعنوان مثال، در موضوع بحران اوکراین، دانشجویان و ایرانیان مقیم آن کشور در وضعیت دشواری قرار گرفتند و به کشورهای اطراف پناه بردند.
در زلزله ترکیه نیز ایرانیان آن منطقه دچار مشکلاتی شدند.
متأسفانه پیش از این، بندی قانونی برای حمایت از ایرانیان در زمان بحران در کشورهای همسایه یا دیگر کشورها وجود نداشت.
در این لایحه، این مسئله لحاظ شده است.
وی ادامه داد: در موضوع حمایتهای فرهنگی و هویتی از ایران و ایرانی، در این قانون حمایتهای جدیدی پیشبینی شده است که خوشبختانه در کمیسیون نیز به تصویب رسیده است.
این لایحه ۱۶ ماده دارد با تبصرههایی که مسائل گوناگونی را پوشش میدهد.
امیدوارم مجلس شورای اسلامی در حمایت از ایرانیان خارج از کشور، این لایحه را در نوبت رسیدگی خود به تصویب برساند.
البته تصویب نهایی آن به رأی نمایندگان بستگی دارد و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود که قطعاً این تغییرات به نفع ایرانیان خارج از کشور خواهد بود.
موضوع ایرانیان خارج از کشور فقط به وزارت امور خارجه محدود نمیشود
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه موضوع ایرانیان خارج از کشور فقط به وزارت امور خارجه محدود نمیشود، گفت: اگرچه بسیاری از اقدامات و حمایتها از سوی وزارت خارجه انجام میشود، اما این یک موضوع فرابخشی است و نیاز به مشارکت همه دستگاهها دارد.
شخص رئیسجمهور و دفتر ایشان بهشدت پیگیر موضوع ایرانیان هستند و از وزارت امور خارجه خواستهاند اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.
این موضوع، مسئولیت ما را افزایش داده تا هر اقدام لازم را برای حمایت از ایرانیان انجام دهیم.
طبق قانون برنامه پنجساله، دولت موظف بود آییننامه حمایت از ایرانیان را تصویب کند.
این آییننامه چند ماه پیش در دولت تصویب شد که بخشی از امور ما را تسهیل و دست ما را برای حمایت از ایرانیان بازتر کرد.
جلالزاده افزود: برخی از ایرانیان هنگام بازگشت به کشور، نگران پروندههای حقوقی، ارث و میراث، یا دعاوی شخصی با خانواده هستند و تصور میکنند ممکن است این مسائل مانعی برای ورودشان به کشور باشد.
در وزارت خارجه، پیشتر رویهای تحت عنوان "پرسمان" ایجاد شده بود که ایرانیان از طریق آن استعلام میگرفتند که آیا مشکلی دارند یا خیر.
چهار نهاد از جمله وزارت امور خارجه به این استعلام پاسخ میدادند و اعلام میکردند که فرد مورد نظر مشکل حقوقی، قضایی یا امنیتی ندارد و میتواند وارد کشور شود.
شخص رئیسجمهور و دفتر ایشان بهشدت پیگیر موضوع ایرانیان هستند و از وزارت امور خارجه خواستهاند اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.
این موضوع، مسئولیت ما را افزایش داده تا هر اقدام لازم را برای حمایت از ایرانیان انجام دهیمدر این لایحه، این سازوکار به شکل قانونی در آمده است.
یعنی هر ایرانی، درصورت وجود نگرانی وارد این سامانه شده و فرم پرسمان را تکمیل میکند.
دستگاه قضایی، امنیتی، پلیس یعنی فراجا، و وزارت امور خارجه در جریان قرار میگیرند.
اگر مشکلی هم باشد، در همانجا به فرد اطلاع داده میشود که به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کند یا اعلام میکنیم که شما هیچ مشکلی ندارید.
یا اعلام میکنیم که باید در بدو ورود به کشور، به یکی از دادگاههای شهر خود مراجعه کنید.
این لایحه در خصوص ایرانیان و استفاده از ظرفیتهای اقتصادی، علمی و سیاسی، رفع دغدغهها، تسهیل خدمات کنسولی، تأثیر بر تردد و تغییر ادراک، به نظر من یک لایحه جامع است که امیدواریم در مجلس رسیدگی و به تصویب برسد.
دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی است
جلال زاده در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر دیپلماسی پارلمانی بر تحقق اهداف سیاست خارجی کشور گفت: مرحوم شهید امیرعبداللهیان ـ که در اینجا باید یاد او را گرامی بداریم زمانی مدیرکل بینالملل مجلس شورای اسلامی بودند.
ما حدود یک سال و نیم در این جایگاه با ایشان همکار بودیم تا اینکه ایشان به دولت پیوستند.
همان زمان، ایشون جزوهای تهیه کرده بودند با عنوان «ارتقای دیپلماسی پارلمانی».
بعد که وزیر امور خارجه شدند، این موضوع همیشه بین ما مطرح بود که خود شما این مسیر رو جدی گرفتید و این جزوه شد دستمایهای برای همکاری بین مجلس و وزارت خارجه.
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی است، گفت: این دیپلماسی جای دیپلماسی رسمی را نمی گیرد اما در کنار آن اقدامات خیلی مؤثری انجام میدهد.
شما استحضار دارید که مجالس کشورهای مختلف در اتحادیهها و ائتلافهای گوناگونی عضویت دارند.
مثلاً ما عضو «مجمع مجالس آسیایی» (APA) هستیم که اتفاقاً یکی از نشستهای آن در روزهای آینده در مشهد برگزار میشود.
اتحادیه بینالمجالس کشورهای اسلامی (PUIC) را داریم.
اجلاس اخیر آن در اندونزی برگزار شد که من هم به همراه رئیس مجلس و هیئت پارلمانی شرکت داشتیم.
این اجلاس فرصت بینظیری بود؛ چرا که رؤسای پارلمانها و نمایندگان درباره مسائل مهم جهان اسلام، بهویژه فلسطین، گفتوگو میکنند و صدای مشترک خود را به گوش جهان اسلام میرسانند.
معاون وزیر خارجه افزود: اتحادیه بینالمجالس جهانی (IPU) هم هست که فرصت بسیار مهمی است.
علاوه بر اینها، ما الآن عضو بریکس هم هستیم.
اخیراً دکتر قالیباف به همراه یک هیئت پارلمانی، در اجلاس رؤسای مجالس بریکس شرکت کردند.
در حاشیه این سفر، دیدارهایی هم با مقام های کوبا و ونزوئلا داشتند.
اجلاس رؤسای مجالس عضو سازمان همکاری شانگهای هم گرچه یکی دو ساله تشکیل نشده، اما قطعاً دوباره برگزار خواهد شد.
جلال زاده خاطرنشان کرد: در کنار اینها، ما با حدود ۷۰ کشور گروههای دوستی پارلمانی داریم.
یعنی مجلس ما با پارلمانهای ۷۰ کشور روابط سازمانیافتهای دارد و هیئتهایی بهطور متقابل رفتوآمد میکنند.
با تکیه بر ظرفیت پارلمان، بسیاری از روابط دوجانبه از همین طریق پیگیری میشوند.
وی افزود: رؤسای کمیسیونهای تخصصی مجلس ـ از جمله کمیسیون سیاست خارجی، کمیسیون صنایع، و کمیسیون کشاورزی ـ جلسات مشترک متعددی با همتایان خود در تهران یا خارج از کشور برگزار میکنند.
همه اینها بخشی از دیپلماسی پارلمانی هستند که در خدمت دیپلماسی رسمی قرار میگیرند.
جلال زاده خاطر نشان کرد: آقای دکتر عراقچی، وزیر محترم امور خارجه، هم در روز رأی اعتماد در کمیسیون، نسبت به این موضوع واکنش بسیار مثبتی نشون دادند و الآن هم از ما حمایت میکنند تا دیپلماسی پارلمانی را تقویت کنیم و بستر همکاری بیشتر فراهم بشود.
مجلس شورای اسلامی یکی از مجالس قدرتمند دنیاست و در قانون اساسی ما جایگاه بسیار والایی دارد.
همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند، مجلس در رأس امور است؛ بنابراین باید در مأموریتهای خودش با قدرت عمل کند.
در هشت ماه گذشته، نزدیک به ۱۱ کمیسیون مشترک کنسولی برگزار کردهایم که عمدتاً با هدف حلوفصل مسائل مربوط به اتباع ایرانی در کشورهای دیگر و اتباع خارجی در ایران بوده است.
ما با ۳۰ کشور تفاهمنامه انتقال محکومین داریم و با ۲۸ کشور نیز در حال مذاکره هستیماخیرا ۸۸ نفر را بر اساس قاعده انتقال محکومان به کشور بازگردانیم
جلالزاده در خصوص موضوع پناهندگان نیز گفت: به تعبیری، پناهندگی به معنای پنهان شدن و فرار نیست، بلکه پدیدهای است که خانوادههای بسیاری را درگیر خود کرده است.
اخیراً موفق شدیم ۸۸ نفر را بر اساس قاعده انتقال محکومان به کشور بازگردانیم.
همچنین ۱۲۰ نفر در عراق، ۷ نفر در قزاقستان و ۱۶ نفر در ارمنستان به کشور بازگشتند.
این روند همچنان ادامه دارد.
در این زمینه، به عنوان مثال، خانواده ای که فرزندشان در مالزی زندانی است، برای یک ملاقات ساده با او باید میلیونها تومان هزینه کنند.
ما با قراردادهای انتقال محکومان میتوانیم این افراد را به کشور بازگردانیم.
وی افزود: علاوه بر این، در عفوهای عمومی که برخی کشورها اعلام میکنند، مانند عفو پنج نفر از زندانیان ایرانی در جمهوری آذربایجان به مناسبت روز ملی این کشور یا عفوهایی در عمان پس از کمیسیون مشترک با این کشور، فرصتهایی برای آزادی اتباع ایرانی فراهم شده است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در هشت ماه گذشته، نزدیک به ۱۱ کمیسیون مشترک کنسولی برگزار کردهایم که عمدتاً با هدف حلوفصل مسائل مربوط به اتباع ایرانی در کشورهای دیگر و اتباع خارجی در ایران بوده است.
ما با ۳۰ کشور تفاهمنامه انتقال محکومین داریم و با ۲۸ کشور نیز در حال مذاکره هستیم، چون این موضوع اهمیت زیادی دارد.
آمریکا چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، اقدامات متعددی علیه ملت ایران و حقوق بشر انجام داده است
وی در پاسخ به این سوال که با نزدیک شدن به تیرماه، جنابعالی مسئولیت ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم تیر را بر عهده دارید.
برنامههای شما برای برگزاری شایسته این بزرگداشت چیست، گفت: چند سال پیش، مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند که بازه ششم تا دوازدهم تیرماه، به دلیل وقوع رویدادهای متعدد مرتبط با اقدامات جنایتکارانه و ضد حقوق بشری آمریکا، فرصت مناسبی برای افشای چهره واقعی این کشور است.
از آن زمان، این هفته به مناسبتهایی چون ترور نافرجام مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر تهران، بمباران شیمیایی سردشت، هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس و شهادت شهدای هفتم تیر گرامی داشته میشود.
وی ادامه داد: آمریکا چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، اقدامات متعددی علیه ملت ایران و حقوق بشر انجام داده است.
این اقدامات حتی به ایران محدود نبوده و در سایر کشورها، از جمله همسایگان ما، نیز رخ داده است.
در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با همکاری همه دستگاهها، برنامههای عمومی متعددی برای این هفته تدارک دیدهایم، از جمله پخش فیلمها و کلیپها در صداوسیما، برگزاری سخنرانیها، چاپ و انتشار کتاب.
در حوزه وزارت امور خارجه، برنامههایی با حضور سفرای کشورهای همسو و اتباع کشورهایی که قربانی اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا بودهاند، برگزار خواهیم کرد.
این برنامهها در برخی نمایندگیهای ایران در خارج از کشور نیز اجرا میشود.
همچنین وزارت کشور و آموزشوپرورش برنامههای اختصاصی خود را در راستای جهاد تبیین و روشنگری عمومی برای افشای چهره واقعی حقوق بشر آمریکایی دنبال خواهند کرد.
امیدواریم در این هفته بتوانیم این مهم را بیش از پیش برای مردم نمایان کنیم.
معاون امور کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه درباره اهمیت دیپلماسی استانی در وزارت امور خارجه توضیح داد: سیاست خارجی، ادامه سیاست داخلی است و آقای دکتر عراقچی نیز در برنامههایی که به مجلس شورای اسلامی ارائه کردند، به موضوع «دیپلماسی استانی» اشاره داشتند.
لذا پس از رأی اعتماد وزیر امور خارجه در دیدار با نمایندگان یا استانداران درباره برنامه آنها در حوزه دیپلماسی سوال میکردند.
اعتقاد وزیر امور خارجه این است که ما زمانی میتوانیم، بهویژه در دیپلماسی رسمی در کشورهای همسایه، موفق باشیم که اول استانهای مرزی و در مرحله بعد استانهای عمقی برای کمک به دستگاه رسمی دیپلماسی، در این موضوع فعال شوند.
جلالزاده با اشاره به نشست دیپلماسی استانی در شیراز گفت: سفرای کشورهای پیرامونی که عمدتاً شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و عمان بودند، برای اولین بار در کنار استانداران جنوبی ما شامل استانهای فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، حضور داشتند.
همه اتاقهای بازرگانی این مناطق شرکت کرده بودند.
دفاتر وزارت امور خارجه در این استانها، آقای فرزین رئیس محترم بانک مرکزی، آقای مسعود رئیس شورای عالی مناطق آزاد و همچنین بخش خصوصی در این نشست حضور داشتند.
در این نشست دو روزه در شیراز، گفتوگوهایی بین همه این افراد صورت گرفت.
وی ادامه داد: در مراسم افتتاحیه، مسئولان دولتی به بیان نظرات و سیاستها و برنامههای خود پرداختند.
میزگردهایی در حوزه اقتصادی، هوش مصنوعی، و در زمینه همکاری با کشورهای همسایه برگزار شد.
ما در این نشست، برای نخستینبار یک نظرسنجی برگزار کردیم و همه از این نشست استقبال کردند.
لذا در یک آسیبشناسی که از این نشست انجام دادیم، برای سال جاری که ۱۴۰۴ است، به دستور وزیر چهار نشست منطقهای برگزار شود: در شمال، در جنوب (که برگزار شد)، در غرب و شرق کشور.
همچنین در یکی از مناطق آزاد کشور نیز این نشستها ادامه خواهد یافت.
جلالزاده درباره نحوه مدیریت چالشهای نشست های دیپلماسی استانی با توجه به فرابخشی بودن آنها هم گفت: در شیراز جلسات متعددی را برگزار کردیم و نسبت به این چالشها و نوع هماهنگیها، گفتوگو و همفکری داشتیم و بیش از جلسات رسمی، نشستهای حاشیهای که مسئولین با یکدیگر داشتند و قرارهای همکاری سودمندتر بود.
وی با اشاره به اینکه پس از نشست شیراز به دنبال آسیبشناسی و بهبود روشها برای نشستهای بعدی هستیم ابراز امیدواری کرد: چالشهایی را که درنظام مسائل دیپلماسی استانی برطرف کنیم تا در مراحل بعدی، روابط خود با کشورهای همسایه را در حوزههای مختلف گسترش دهیم.