رسیدگی به مشکلات حقوقی ۴ هزار و ۳۹۵ نفر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: ۴ هزار و ۳۹۵ نفر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حقوقی دریافت کردند و مشکلات آنها توسط مسئولان قضایی رسیدگی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علیاصغر رفاهی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار کرد: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیقتر و بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است.
واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام میکند.
وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامهنگاریها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخهایی که از استانها به این اداره کل ارسال میشود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برای ۴ هزار و ۳۹۵ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکسشده است.
رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بهصورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.
وی بیان کرد: بهمنظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفتهشده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواستهای خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: در اردیبهشت ماه مجموعاً تعداد ۱ هزار و ۱۵۸ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۳ هزار و ۳۲ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلامشده است.
درخواستهای مردمی ثبتشده در تارنمای سامع
رفاهی ادامه داد: در ماههای اخیر و در پی همکاریهای گستردهی مراجع قضائی (بهویژه شهرستانها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، بهطور مرتب پاسخهای متعددی مربوط به درخواستهای مردمی از این مراجع دریافت میشود که این پاسخها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده میشود.
وی بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ تعداد ۵ هزار و ۵۴۸ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.
تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و رؤسای ادارات
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند.
در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی میپردازد.
همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت میشوند.
علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمعکنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقاتها مراجعه میکنند.
رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵۶۹ نفر، معاون مدیرکل ۲۷۰ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقاتها ۲۳۰ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۲۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۲۲ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۴ هزار و ۲۸۰ نفر، ۲ هزار و ۴۳ نفر قضات مستقر در اداره پاسخگویی، ۲۸۵ نفر کارشناس قضائی مستقر در اداره پاسخگویی که در مجموع ۷ هزار و ۹۱۹ نفر ملاقات شدهاند.