عمده مشکلات صنعت ارتباطات از نبود نگاه اقتصادی نشأت میگیرد - تسنیم
مدیرعامل آسیاتک در ارائه ای درباره آینده اقتصاد دیجیتال ایران گفت: « وقتی از تاثیر زیرساخت بر اقتصاد دیجیتال حرف می زنیم، نقش اپراتورها پررنگ تر از همیشه است.»

او باور دارد که اپراتورها در کنار تمام مشکلات درآمدی و مداخلات دولت، نیاز به مدیرانی با نگاه اقتصادی دارند.
اولین رویداد ماهیانه «دنتک»؛ رویداد نوآوری در حوزه رسانهها و محتوای دیجیتال، یکشنبه 11 خرداد 1404 توسط گروه رسانهای دنیای اقتصاد برگزار شد.
مهندس محمدعلی یوسفیزاده در بخشی از این رویداد پیرامون بخش خصوصی و آینده اقتصاد دیجیتال توضیح داد: «ما بر این باوریم که اگر زیرساخت درستی نداشته باشیم، دسترسی به سطوح بالاتر اقتصاد دیجیتال شدنی نخواهد بود.
برای مثال اگر اینترنت موبایلی توسعه پیدا نکرده بود، امروز شاهد رشد پلتفرمها نبودیم و اکوسیسم فناوری به چنین وسعتی نمیرسید.
ما باید دنیایی بدون مرز را رقم بزنیم و این اتفاق، بدون وجود زیرساخت مناسب امکانپذیر نخواهد بود.»
نقش پررنگ اپراتورها در رشد اقتصاد دیجیتال
مدیرعامل آسیاتک همچنین بیان کرد: «در کشور ما سهم اقتصاد دیجیتال از GDP چهار درصد است.
این نشان میدهد که رشد اقتصاد دیجیتال به اندازهای که باید نبوده است.
وقتی از تاثیر زیرساخت بر اقتصاد دیجیتال حرف میزنیم، نقش اپراتورها پررنگتر از همیشه است؛ یکی اینکه اپراتورها با دانشی که در حوزه تحلیل دادهها و ایجاد شبکه و زیرساخت دارند، نگاه متفاوتتری به زندگی پلتفرمی دارند؛ بهگونهای که میتوان گفت بیشتر از سایر بنگاههای اقتصادی پذیرای تکنولوژی هستند.
صنعت تلکام در دنیا بیش از 50 درصد بازدهی و سود دارد.
این سود و افزایش سرمایه باید در توسعه کسبوکار هزینه شود تا اپراتور بتواند به رشد خود ادامه دهد.
در ایران نیز این تجربه وجود دارد و اپراتورهای بزرگ ما توانستهاند با سرمایهگذاری در پلتفرمهای بزرگ، بقای خود را تضمین کنند.
به صورت کلی ورود اپراتورها به حوزههای گوناگون اقتصاد، موجب رشد آن میشود.»
تعرفههای دستوری وشیب بیرمق رشد درآمد اپراتورها
مهندس یوسفیزاده همچنین چالشهای این حوزه را برشمرد و گفت: «از جمله چالشهایی که در مسیر رشد زیرساخت وجود دارد، قیمتگذاری دستوری از سمت دولت است.
رشد شبکههای ما بیش از 15 سال است که به دلیل تصمیمهای اشتباه مختل شده است.
با اینکه دولت طی دو سه سال اخیر با مشوقهای مختلف سعی کرده این شکاف را کم کند اما مشکلات کماکان باقی است.
از طرفی بر خلاف دنیا ترافیک مصرف در ایران به شبکه همراه منتقل شده است و به جایی رسیدیم که شبکه موبایل در تمام ساعات شبانهروز درحال استفاده است.»
مدیرعامل آسیاتک با مقایسه وضعیت ارزش بازار شرکت مخابرات ایران و افق کوروش و همچنین همراه اول با همکاران سیستم و سپیدار ادامه داد: «رشد درآمد در اپراتورها به دلیل تعرفه دستوری شیب کمی دارد و در کنار این چالش، ما معضل درآمد ارزی را داریم و با فرض اینکه تاثیر تحریمها صفر است، امکانی برای سرمایهگذاری وجود نخواهد داشت.
این در حالی است که درآمد شرکتهای بخش خصوصی که برخی از آنها حتی که یک متر مربع فروشگاه ندارند، به سبب تغییر ساختار فکری و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال رو به افزایش بوده است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تابلوی نوآفرین بازار سرمایه و نقش موثر آن در جذی سرمایه و رشد شرکتهای نوآور و پیشرو در عرصه فناوری اطلاعات و دانش بنیان پرداخت.
صنعت ارتباطات، محتاج مدیران اقتصاددان
مهندس یوسفیزاده با بیان اینکه صنعت اتباطات، صنعت فقیری بهشمار میرود، توضیح داد: «متاسفانه اغلب مدیران در این صنعت فنی هستند و آگاهی اقتصادی چندانی ندارند.
آگاهی اقتصادی در موفقیت شرکت بسیار مهم است.
همه شرکتها به ویژه در حوزه ارتباطات، نیاز به اقتصاددادنان با تجربه دارند.»
او در پایان نیز بیان کرد که بسیاری از مشکلات شرکتهای ثابت و سیار در حوزه درآمدی نشان از فقر نگاه و مراقبتهای اقتصادی در این صنعت است.
انتهای پیام/