خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 17 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

‌اینترنشنال از ناآگاهی مخاطب نان می‌خورد

مشرق | سیاسی | شنبه، 17 خرداد 1404 - 08:06
در اغتشاشات ۱۴۰۱ فقط پنج رسانه فارسی‌زبان ضدایرانی در ۴۶ روز، بیش از ۳۸ هزار دروغ منتشر کردند که ایران‌اینترنشنال با ادعای دسترسی به اطلاعات پشت‌پرده و محرمانه در این زمینه سرآمد و یکه‌تاز بود.
رسانه،مخاطب،اطلاعات،شبكه،دروغ،وابستگي،گزارشي،فرزند،خميني،مدعي

به گزارش مشرق، روزنامه جوان در ستون ویژه های خود نوشت: شبکه تروریستی و امنیتی اینترنشنال که بسیاری از اهالی رسانه و تلویزیون و حتی آنهایی که وابستگی فکری، عاطفی و اعتقادی چندانی به جمهوری اسلامی ایران ندارند، ابا دارند از اینکه آن را یک رسانه و شبکه تلویزیونی بنامند، از جدیدترین گاف (بخوانید القای دروغ) خود رونمایی کرد و در گزارشی به اصطلاح تحلیلی سیدعلی خمینی، نوه امام خمینی را با سیدمیثم خامنه‌ای، فرزند رهبر معظم انقلاب، اشتباه گرفته و حدود هشت دقیقه در مورد بانک آینده و ارتباط آن با فرزند رهبر معظم انقلاب دروغ‌بافی کرد.
این شبکه که وابستگی اطلاعاتی، امنیتی و مالی آن با انگلیس و رژیم صهیونیستی بر همگان آشکار شده است، همواره در گزارش‌های خود مدعی دسترسی به اطلاعات پشت‌پرده و محرمانه بوده که در آذر ۱۴۰۱ در گزارشی مضحک مدعی شده بود مقامات ایرانی برای پناهندگی به ونزوئلا گریخته‌اند.
ذکر این نکته ضروری است که در اغتشاشات ۱۴۰۱ فقط پنج رسانه فارسی‌زبان ضدایرانی با همین روش‌ها در ۴۶ روز، بیش از ۳۸ هزار دروغ منتشر کردند که ایران‌اینترنشنال در این زمینه سرآمد و یکه‌تاز بود.
برخی کارشناسان رسانه معتقدند تکرار چنین اشتباهاتی در گزارش‌های شبکه‌هایی مانند ایران‌اینترنشنال، حاصل یک راهبرد عامدانه است که بر «کم‌اطلاعی مخاطب» سرمایه‌گذاری می‌کند؛ به‌طوری‌که اطلاعات نادرست را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در فضای هیجانی، فرصت راستی‌آزمایی از مخاطب سلب شود.
در مقابل، برخی معتقدند این خطاها ناشی از ضعف و سطح پایین این شبکه‌هاست؛ رسانه نماهایی که بدون صحت‌سنجی، صرفاً برای جاانداختن روایت دلخواهشان هر اطلاعات غلطی را منتشر می‌کنند.
در نگاه آنها، صحت‌سنجی و درستی محتوا مهم نیست؛ مهم این است که پیام مدنظر به مخاطب القا شود.