مقاومت؛ راهبرد ماندگار امام در برابر دشمنان اسلام
سه مفهوم بنیادین عدالت، استقلال و مقاومت در گفتمان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، نه تنها شعارهای انقلاب، بلکه مبانی ساختاری نظام اسلامی بوده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از لرستان، چهاردهم و پانزدهم خرداد، دو روز سرنوشتساز در تقویم تاریخ انقلاب اسلامی ایراناند؛ روزهایی که با دو رویداد عظیم درهمتنیده شدهاند؛ رحلت حضرت امام خمینی(ره) و قیام خونین 15 خرداد 1342.
روز چهاردهم، روز وداع با بنیانگذار جمهوری اسلامی و روز آغاز فصل تازهای از رهبری انقلاب است.
در این روز، ملت ایران داغدار از دست دادن امامی بود که راه عزت و استقلال را به آنها نشان داد؛ اما همزمان، در یکی از بینظیرترین لحظات تاریخ انقلاب، با انتخاب حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) بهعنوان رهبر جدید، راه امام و مسیر انقلاب با قوت و امیدی مضاعف ادامه یافت و در مسیر تعالی گام نهاد.
همزمان با این مناسبت، یاد قیام 15 خرداد نیز زنده میشود؛ خیزشی که نقطهی آغاز نهضت امام بود و طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شد.
به همین مناسبت، گفتوگویی با حجتالاسلاموالمسلمین علی درویشی، مسئول دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستانانجام دادهایم که در ادامه متن آن را میخوانید:
تسنیم: برای آغاز در مورد شخصیت تاریخی، الهی و انقلابی امام بگویید.
سخن گفتن درباره شخصیت امام کار آسانی نیست.
من سعی میکنم از بیانات مقام معظم رهبری و شخصیتهای بزرگی که افتخار شاگردی امام را داشتند، بهره ببرم.
امام مانند خورشید بود، نوری که هر کس میتوانست از آن استفاده کند، مگر آنکه مانعی مثل خاک روی چمن، مانع تابش آن شود.
امام واقعاً نقش خورشید را داشت.
این خورشید، افکار عمومی را روشن کرد، مردم را هدایت نمود و راه عزت را مقابل چشم آنها قرار داد.
شخصیت تاریخی امام در ابعاد مختلف قابل بررسی است.
بهنظر من، امام یکی از باشخصیتترین رهبران تاریخ بشر است.
شخصیت امام ترکیبی از معنویت، اخلاق، مهربانی، اراده قوی، شجاعت، علم و دانش بود.
در عرصه دانش، امام بینظیر بود.
برخی حتی اعتراف کردند که در طول تاریخ ایران، رهبری با این میزان علم و سواد وجود نداشته است.
معنویت در وجود امام موج میزد و این در کلام، رفتار، تصمیمگیری، استقامت و ارادهاش نمایان بود.
در واقع، تجلی آیات الهی در وجودش دیده میشد.
شخصیت امام در عین صلابت در برابر دشمن، در برابر ملت و جوانان ایران متواضع، فروتن و با اخلاص بود.
امام چیزی برای خود نخواست و همه چیز را برای پیشرفت ملت ایران میخواست.
او هیچگاه به دنبال قدرت، ثروت یا جایگاه شخصی نبود؛ بلکه همه اعمالش فی سبیلالله بود.
رفتار و کلام امام نیز همین حقیقت را نشان میداد.
او به لحاظ علمی و سبک زندگی، در رتبهای بینظیر قرار داشت.
آنچه میگفت، ابتدا خود به آن عمل میکرد.
اگر سخن از شهادت بود، نخستین شهید خانوادهاش، فرزندش مصطفی بود.
اگر سخن از مبارزه بود، خود پیشقدم میشد.
امام شخصیتی با اراده و مصمم بود.
او به ما آموخت که شخصیت دینی و اسلامی باید با غیرت در برابر توهین به مقدسات عمل کند.
امام در برابر لیبرالها، سکولارها و ضد دین، اهل تعارف نبود.
عزل قائممقام رهبری، جلوهای از شخصیت و سیره بزرگ امام بود.
امام فرمود؛ من با کسی عقد اخوت نبستهام.
علاقهام به افراد، به میزان درستی رفتار آنها وابسته است.
هرچه افراد صحیحتر عمل کنند، مورد توجه اماماند.
اگر از اصول فاصله بگیرند، امام با آنها زاویه میگیرد.
شعاع شخصیتی امام وسیع و دایرهوار بود.
تقریباً همه ویژگیهای اخلاقی اسلام و اهلبیت(ع) را میتوان در وجود امام یافت.
معنویت، قاطعیت، تواضع، دانش، اخلاص و عمل به باور، همگی در شخصیت او جلوهگر بودند.
این ویژگیها امام را به الگویی بینظیر در تاریخ انقلاب اسلامی و جهان اسلام تبدیل کرد.
تسنبم: این روش، سلوک و منش امام در حوزههای مختلف سیاسی چگونه در منظومه رهبری حضرت امام خامنهای ادامه یافته است؟
چهاردهم خرداد، دو مناسبت دارد که دومی کمتر به آن پرداخته شده، اما بسیار با عظمت است.
در آن روزها، امام رحلت کرد و میراثهای بزرگی برای امت به یادگار گذاشت.
یکی از بزرگترین این میراثها، انتخاب رهبر توسط مجلس خبرگان رهبری بود.
در آن انتخابات، یکی از برجستهترین انتخابها در تاریخ انقلاب اسلامی رخ داد.
پس از امام، با درایت، شخصیتی جامع، شجاع، اندیشمند، آشنا به مبانی امام و انقلاب، به رهبری برگزیده شد.
این شخصیت، همان مقام معظم رهبری است که توسط دست امام تربیت شده بود.
امام ده سال رهبری کرد و از سال 1368 تا اکنون، مقام معظم رهبری بیش از سه دهه است که سکان انقلاب را در دست دارند.
ایشان با همان ویژگیهای امام، انقلاب را پیش بردند.
از معجزات انقلاب، معرفی حقیقت ولایت فقیه توسط امام و تحقق آن در رهبری بعد از ایشان بود.
مجلس خبرگان فقیهی جامعالشرایط را برگزید که ویژگیهای امام را داراست.
من شخصاً معتقدم کار در زمان رهبری سختتر از زمان امام است.
در زمان امام، هرکس مقابل امام بود، ضدانقلاب تلقی میشد و کمتر کسی جرأت مخالفت داشت.
اما بعد از امام، عدهای با پرچم امام مقابل رهبری ایستادند.
برخی افراد به ظاهر انقلابی، در عمل مقابل ولایت فقیه ایستادهاند.
رهبری امروز فریاد میزنند که اینان صادق نیستند، هرچند در گذشته انقلابی بودهاند، اما اکنون مسیرشان متفاوت شده است.
پذیرش این حقیقت برای برخی سخت است، چون ظاهر افراد فریبنده است.
این وضعیت شبیه دوران پیامبر و امام علی(ع) است.
در زمان پیامبر، منافقان جرأت ابراز وجود نداشتند.
اما در زمان علی(ع)، افرادی با پرچم اسلام در برابر او ایستادند.
معاویه ظاهراً پیرو قرآن بود، اما در واقع راه ابوسفیان را میرفت.
این تزویر، کار را سخت میکرد.
علی(ع) میگفت: من قرآن ناطقم، این قرآن روی نیزهها، فقط جلد قرآن است.
اما بسیاری باور نمیکردند.
در انقلاب ما هم، عدهای که پیشانی از سجده پینه بسته دارند، به دلیل نفاق و تزویر دشمن، در برابر ولایت ایستادند و کار را برای رهبر دشوار ساختند.
در طول انقلاب، افرادی به نام امام، در برابر حقیقت انقلاب ایستادند.
برای برخی سخت است بپذیرند که این افراد فقط نام امام را میبرند ولی در دل به انقلاب اعتقاد ندارند.
مقام معظم رهبری با قدرت و صبر، برای تداوم انقلاب در این شرایط سخت ایستادگی کردهاند.
امروز همه جلوههای امام را در رهبری ایشان میبینیم.
مسیر صحیح انقلاب، تنها از راهی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردهاند میگذرد.
کسی که به راهی غیر از این معتقد باشد، نمیتواند بگوید پیرو انقلاب است.
ویژگیهای امام را باید در وجود رهبر امروز دید.
حضرت امام و مقام معظم رهبری، دو مسیر جدا نیستند.
هر آنچه درباره امام گفته میشود، درباره رهبری امروز نیز صدق میکند.
همان ویژگیها، همان اهداف و همان راه، امروز هم ادامه دارد.
پیروی از رهبری، یعنی ادامه دادن راه امام خمینی (ره).
تسنیم: در صحبتهاتون از میراثهای امام خمینی اسم بردید و فرمودید که یکی از میراثهای اصلیبحث ولایت فقیه است که درزمان امام به صورت عینی بروز پیدا کرد.
جایگاه ولایت فقیه درتثبیت اقتدار ملی و هدایت امت اسلامی چه بوده است؟
ولایت فقیه در واقع اساس و پایه است برای تداوم انقلاب.
انقلاب اسلامی با اصل مترقی، معنوی و الهی ولایت فقیه تداوم پیدا کرده است.
پس برای تداوم انقلاب باید به اصل ولایت فقیه اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم.
اگر ولایت فقیه در طول تاریخ انقلاب نمیبود، بعد از رحلت امام، برخی رؤسای جمهور و افراد دیگر افکاری را پیاده میکردند که شاید دنبال تغییر قانون اساسی و حذف شعارهای انقلاب بودند.
اما ولایت فقیه این حرکتها را تثبیت کرد.
ولایت فقیه نقش نورافکن و خورشید را دارد.
این خورشید، همانطور که عالم را روشن میکند، افق و دایره انقلاب ما را نیز روشن نگه میدارد.
پرتو ولایت فقیه انقلاب را به اقصینقاط عالم میرساند.
با این پرتو، ما انقلاب را صادر میکنیم و حزبالله و گروههای آزاده دنیا پیرو آن میشوند.
تحقق ارزشهای انقلاب بدون ولایت فقیه ممکن نیست.
راه شهدا و ادامه آرمان اسلام بدون ولایت فقیه ممکن نمیشود.
اصل حکومت اسلامی و تحقق اسلام نیز بدون این اصل معنایی ندارد.
اگر جوامع اسلامی بخواهند احکام اسلام را پیاده کنند، ناچارند از دریچه ولایت فقیه مبنای حکومت بسازند.
ولایت فقیه همان کاری را میکند که ائمه و پیامبر انجام میدادند.
در زمان اهل بیت آن جو بوده، امروز مظهر آن، ولی فقیه است.
حتی در احادیث داریم که در زمان غیبت، باید به فقیه جامعالشرایط مراجعه کرد.
امروز جلوه آن نهاد، در وجود مقام معظم رهبری دیده میشود.
اگر بخواهیم راه امام تداوم یابد، باید پشتیبان ولی فقیه باشیم.
تسنیم: عدالت، استقلال و مقاومت سه واژه کلیدی تو انقلاب اسلامی هستند.
دراین حدود نیم قرن این سه واژه در گفتمان امامین انقلاب به چه صورت بروز کرده است؟
استقلال یعنی کشور ما زیر سلطه بیگانگان نباشد.
یعنی ما خودمان تصمیمگیرنده باشیم.
درون کشور، آزادی یعنی مردم در چارچوب حکومت، آزاد باشند.
استقلال در خارج از مرزها یعنی بیگانگان برای ما تصمیم نگیرند.
این استقلال با تدبیر امام، شجاعت شهدا و مجاهدت رزمندگان بهدست آمد.
استقلال یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است.
آمریکاییها، انگلیسیها و دیگر مستکبران از کشور بیرون رفتند و امروز نظام تصمیمگیری در کشور، وابسته به نهادها و ارگانهای داخلی است.
اما عدالت یکی دیگر از اصول محوری انقلاب است که امام به آن تأکید داشت.
پیش از انقلاب، بیعدالتی در تمام زمینهها حاکم بود.
نه در اقتصاد، نه در معیشت مردم، نه در تحصیل و رفاه، هیچکجا عدالتی نبود.
برخی منابع کشور را چپاول میکردند و فاصله طبقاتی زیاد بود.
حرکت امام بر اساس عدالت بود.
در داخل کشور و همچنین در سطح جهانی.
امروز دنیا در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت میکند؛ این یعنی بیعدالتی محض.
امام برای تحقق عدالت قیام کرد.
عدالت یکی از ارکان انقلاب اسلامی است.
مقاومت هم از آموزههای اصلی مکتب امام است.
از زمان حضرت آدم تا امروز، در برابر ندای حق، همیشه دشمنانی ایستادگی کردهاند.
حضرت موسی مقابل فرعون ایستاد.
امروز انقلاب اسلامی در برابر ظلم ایستاده است.
دشمنان انقلاب همیشه کارشکنی میکنند.
راه پیروزی بر این دشمنان همان مقاومتی است که امام به ما آموخت.
تجربه ثابت کرده که هزینه تسلیم بسیار بالاتر از هزینه مقاومت است.
اگر در برابر زیادهخواهی دشمنان تسلیم شویم، این زیادهخواهی متوقف نخواهد شد.
اما با ایستادگی، آنان عقبنشینی میکنند.
فلسطین نمونهای از این مقاومت است.
مردم غزه با مقاومت، مانع نابودی کامل شدند.
اگر تسلیم میشدند، خسارات بیشتری میدیدند.
مکتب امام، مکتب مقاومت است.
امروز نیز راه پیشرفت کشور و نجات جهان اسلام، مقاومت است.
این بزرگترین پیام امام به نسل جوان است.
امام دیروز، همان امام امروز است.
همان چیزی که از زبان امام راحل بیان شد، امروز از زبان مقام معظم رهبری به گوش میرسد.
ایشان تعابیر روشنی درباره مقاومت دارند و آن را راه اصلی پیروزی ملتها میدانند.
انتهای پیام/