بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد
نوید گودرزی بازیگر فیلم سینمایی «ما» درباره شخصیت پیچیده فیلم و الهامهایش صحبت کرد.

نوید گودرزی بازیگر فیلم سینمایی «ما» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پیوستن به این پروژه گفت: آشنایی من با این پروژه از طریق امین رضوی شکل گرفت، برنامهریزی که پیشتر در سریال «شبکه مخفی زنان» به کارگردانی افشین هاشمی با او همکاری داشتم.
وی درباره نقشش در این فیلم توضیح داد: شخصیتی که در این فیلم ایفا میکنم، مردی اهل تفکر (روشنفکر)، اما گرفتار در دام خودرأیی، خودمحوری و لجاجت است.
فردی که تصور میکند حقیقت را بهتنهایی دریافته، اما همین ویژگیها او را به انتخابی اشتباه و پیامدهایی گریزناپذیر سوق میدهند.
او تصویری است از مردی که به ظاهر تحلیلگر است اما از درک پیچیدگیهای انسانی بازمانده است.
این بازیگر تصریح کرد: ویژگیهای این شخصیت برای من ناآشنا نبود، نه فقط از خلال تجربه زیستهام در برخورد با آدمهایی از این جنس، بلکه در سایههای درونیای که گاه در خودِ ما نیز وجود دارند.
با این حال، برای عمیقتر شدن در لایههای این نقش، از خاطرات و حافظه عاطفی و عضلانی سفرهایی بهره گرفتم که در آنها، بهتنهایی و بدون وسایل متعارف چون خودرو یا هواپیما، در مسیرهای کوهستانی و بیابانی حرکت کرده بودم.
خستگی و فشار جسمی و ذهنیِ مداوم در آن سفرها، تغییری در رفتار، فیزیک بدن، شیوه راه رفتن، نوع سخن گفتن، تصمیمگیری و واکنشهای عاطفی انسان ایجاد میکند.
همین تجربه زیسته، به من در نزدیک شدن به حالوهوای این کاراکتر که در موقعیتی غیرمعمول و پرفشار قرار دارد، کمک بزرگی کرد.
وی درباره داستان فیلم «ما» گفت: این فیلم نگاهی انسانی و ضد جنگ دارد.
داستان، انسان را در موقعیتهایی بحرانی و مرزی قرار میدهد و تلاش میکند واکنشهای او را در مواجهه با فروپاشی، تهدید و تصمیمگیریهای حیاتی بررسی کند.
اساس روایت، نه بر جنگ بلکه بر انسان است.
این فیلم بر ترسها، تردیدها، امیدها و ایستادگیهای انسان در میانه تاریکی اشاره دارد.
این بازیگر بیان کرد: برای من، آنچه در یک نقش اهمیت دارد، تأثیر آن در ساختار درام و در ذهن مخاطب است، نه اندازه یا جایگاهش در قصه.
شخصیتهای مثبت و منفی، هر ۲ ظرفیت درخشش دارند، اگر درست پرداخته شده باشند.
بازیگری برای من تلاشی است برای عبور از خود و رسیدن به جوهرهای که به کاراکتر تعلق دارد.
بازیگری زمانی معنا پیدا میکند که تماشاگر، بازیگر را فراموش کرده و صرفا شخصیت را ببیند.
گودرزی در پایان در پاسخ به اینکه بازی در تئاتر برایش اولویت دارد یا سینما، عنوان کرد: تئاتر ضربان قلب است و سینما رویا.
هر ۲ دنیا برای من ارزشمند و غیرقابل جایگزین هستند.
تئاتر برای من اولویت دارد وقتی که به دنبال ارتباط زنده، انسانی و بیواسطه با اثر هنری هستم.
میخواهم در یک فضای مشخص، شاهد تولد و مرگ یک اجرا در لحظه باشم.
می خواهم چیزی را بیافرینم که تنها من و حاضران در آن شب خاص تجربهاش میکنیم.
سینما برای من اولویت دارد وقتی که به دنبال ساختار پیچیدهتر، ابزارهای بصری و صوتی گستردهتر و دنیایی وسیعتر هستم.
می خواهم با دقت در میزانسن، تدوین، حرکت دوربین افکتهای صوتی وارد یک تجربه حسی عمیقتر شوم.
میخواهم روایتهای بلند و تصویری ببینم که امکان تکرار و بازبینی دارند.
فیلم سینمایی «ما» به کارگردانی حسین وادی زاده و تهیهکنندگی فریدون نجفی است که این روزها در مرحله تدوین قرار دارد.
عطا عمرانی، نازنین صلح جو، بهنام داوری، شبیر پرستار، یاسمن مرآتی، عارفه معماریان، کورش شاهی، آیلین جاهد، سحر خطیبی، مجید برومند، آویشن صدقی، امیر خانزاده، زینب رفیعی، صادق فتح الهی، هوشنگ مزدائی، آرزو غلامی، نرگس غلامی، فرزانه کارگر ،محمدعلی (آذین) هدایتی، ساسان کاظمی، امیر آزاد ملکی، بهناز بیاتی، خشایار حیدری، نوید گودرزی و روناک پوریادگار بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
عوامل این پروژه عبارتند از کارگردان: حسین وادی زاده، تهیه کننده: فریدون نجفی، نویسندگان: حمیدرضا خطیری، حمیدرضا محمودیه، صدف پیکامی، دستیار یک و برنامه ریز: سید محمدجواد رضوی، منشی صحنه: مریم طریقی نژاد، مدیر فیلمبرداری: میلاد واعظی مجد، مدیر صدابرداری: هادی افشار، طراح گریم: اهورا قاسمی، طراح صحنه: میلاد آجودانی، طراح لباس: آرزو صابر، مدیر تولید: افشین رئوفی، عکاس: نگار قنبری.