لزوم احیای فرودگاه گناوه؛ مطالبهای برخاسته از دل مردم و بدنه کارشناسی
بوشهر- زیرساختهای حملونقل هوایی همواره یکی از ارکان کلیدی توسعه متوازن در مناطق مختلف به شمار میآیند و غفلت از ظرفیتهای هوایی نهتنها روند رشد اقتصادی را کند میکند،بلکه موجب حذف می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استانها- حامد عرب زاده: زیرساختهای حملونقل هوایی همواره یکی از ارکان بنیادین در توسعه متوازن مناطق کشور بهشمار میرود؛ بهگونهای که غفلت از این حوزه میتواند نهتنها روند رشد اقتصادی را کند کند، بلکه موجب انزوای ارتباطی و از دست رفتن مزیتهای لجستیکی در مناطق مستعد شود.
در این میان، استان بوشهر با وجود برخورداری از ظرفیتهای غنی اقتصادی، تجاری و انرژی، بهویژه در نواحی شمالی خود، با چالشهایی در حوزه زیرساختهای هوایی مواجه است.
شهر گناوه و جزیره خارگ بهعنوان دو قطب راهبردی در جغرافیای اقتصادی این استان، نیازمند توجهی ویژه در سطح سیاستگذاریهای ملی هستند.
گناوه و خارگ پیشرانهایی مغفول در نقشه هوایی کشور
شهرستان گناوه، با پیشینهای دیرینه در تجارت دریایی و دارا بودن بازارهای فعال و موقعیت ژئواقتصادی ویژه، سالها است که مقصد بسیاری از بازرگانان، مسافران و فعالان اقتصادی از استانهای همجوار است.
با این حال، فرودگاه این شهرستان که قدمتی بیش از نیم قرن دارد، سالهاست از چرخه رسمی فعالیت خارج شده است؛ موضوعی که با پتانسیلهای بالفعل و بالقوه منطقه همخوانی ندارد.
در سوی دیگر، جزیره خارگ بهعنوان قلب تپنده صنعت نفت کشور، هر روزه میزبان تردد صدها نیروی انسانی متخصص بین جزیره و خشکی است.
نبود پروازهای پایدار و منظم موجب فشار بیش از اندازه بر مسیرهای دریایی و زمینی شده و زمان، هزینه و مخاطرات سفر را افزایش داده است.
مطالبهای از دل مردم و بدنه کارشناسی
در ماههای اخیر، با بالا رفتن مطالبه عمومی از سوی مردم، بازرگانان و مسئولان محلی، موضوع احیای فرودگاه گناوه و افزایش پروازها در استان بوشهر، بهویژه به مقاصد زیارتی همچون نجف و مدینه، به یکی از خواستههای اصلی مردم منطقه تبدیل شده است.
یکی از بازرگانان گناوهای، در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه اظهار کرد: گناوه سالهاست که در انتظار توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی است.
محمد صادقی افزود: عدم وجود پروازهای منظم، فعالان اقتصادی را ناچار به استفاده از مسیرهای زمینی و دریایی پرهزینه کرده است.
وی ادامه داد: فعالسازی مجدد فرودگاه میتواند دسترسی مستقیم به بازارهای منطقهای مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و عربستان را میسر سازد و موجب رونق تجارت، جذب سرمایهگذاری خارجی و توسعه صادرات شود.
وی افزود: با توجه به نزدیکی گناوه به خارگ، این فرودگاه باید به یک مرکز پروازی قابل اعتماد تبدیل شود.
پروازهای سبک منظم میان این دو نقطه، بهرهوری عملیات و امنیت جابجایی کارکنان صنعت نفت را بهطرز چشمگیری ارتقا خواهد داد.
ظرفیت فرودگاه گناوه برای تبدیل به هاب پروازهای کوتاهبرد
متخصص اقتصاد هوانوردی نیز در گفتوگو با مهر، از منظر فنی و اقتصادی، آینده روشنی را برای این فرودگاه ترسیم میکند و میگوید: فرودگاه گناوه ظرفیت آن را دارد تا به یک هاب منطقهای برای پروازهای کوتاهبرد بینالمللی تبدیل شود.
امیر شریفی افزود: اتصال مستقیم این فرودگاه به مقاصد مهم در خلیج فارس، عراق و مسیرهای زیارتی میتواند ساختار پروازی کشور را متنوعتر کند و فشار را از روی فرودگاههای بزرگ بردارد.
شریفی نقش این فرودگاه را در زنجیره لجستیکی صنایع نفت و پتروشیمی خارگ حیاتی دانست و ادامه داد: برای تحقق این هدف، لازم است سازمان هواپیمایی کشوری با تسهیل مقررات و جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی، بستر مناسبی برای ارتقای این فرودگاه فراهم سازد.
اقتصاد دریا محور و نگاه ویژه به شمال استان
با توجه به راهبرد دولت در توسعه اقتصاد دریا محور، مناطق شمالی بوشهر از اهمیت ویژهای برخوردار شدهاند.
فعالسازی فرودگاه گناوه میتواند زمینهساز جذب سرمایهگذاری، افزایش اشتغال، رونق کسبوکار و ارتقای کیفیت خدمات عمومی در این منطقه باشد.
استاندار بوشهر، ضمن اشاره به جایگاه راهبردی گناوه گفت: گناوه یکی از مراکز مهم تجاری شمال استان است و برقراری پروازهای زیارتی و اقتصادی، از جمله مطالبات بحق مردم است.
پیگیریها از سوی مسئولان محلی، نمایندگان مجلس و مردم بهصورت جدی در حال انجام است.
ارسلان زارع افزود: اعلام عدم نیاز به این فرودگاه در گذشته، با واقعیات منطقه سازگار نبود.
با توجه به تردد گسترده میان گناوه و خارگ، راهاندازی پروازهای منظم نهتنها امکانپذیر، بلکه ضروری است.
استاندار بوشهر با تأکید بر حمایت دولت از طرحهای مشارکتی ادامه داد: فرودگاه گناوه حتی با امکانات فعلی نیز میتواند نقش مؤثری در توسعه ایفا کند.
پیشنهاد ما راهاندازی خطوط تاکسی هوایی با هواپیماهای سبک است که بتواند گناوه را به خارگ، یاسوج، شیراز و اهواز متصل کند.
بر اساس دیدگاه کارشناسان، راهاندازی خطوط پروازی سبک با هواپیماهای زیر ۲۰ نفر ظرفیت، میتواند نقطه آغازی عملیاتی برای احیای این فرودگاه باشد.
سازمان هواپیمایی کشوری نیز میتواند با تسهیل صدور مجوزها و همکاری با بخش خصوصی، مسیر تحقق این هدف را هموار سازد.
بهرهگیری از مدلهای سرمایهگذاری مشارکتی نیز راهی مؤثر برای پیشبرد این طرح است.
بازگشت گناوه به نقشه هوایی کشور
شمال استان بوشهر، بهویژه با محوریت گناوه و خارگ، در موقعیتی قرار دارد که توسعه زیرساختهای هوایی در آن نهتنها مطالبهای مردمی، بلکه ضرورتی برای تحقق عدالت توسعهای در کشور است.
اکنون زمان آن فرا رسیده که با بازنگری در تصمیمات گذشته و حمایتهای ملی، فرودگاه گناوه بهعنوان یکی از گرهگاههای هوایی جنوب کشور مجدداً فعال شده و فصلی نوین از رشد اقتصادی، خدماتی و اجتماعی در این منطقه رقم بخورد.