غدیر منشور سیاستورزی اخلاقمدار در اسلام است
تبریز-یک کارشناس مذهبی با اشاره به ابعاد کمتر دیدهشده واقعه غدیر، گفت: غدیر تنها تعیین جانشین نبود، بلکه بیانیهای عملی برای اداره جامعه اسلامی بر پایه فضیلت، شایستگی و اخلاق بود.

حجتالاسلام حسن رسولی در گفتوگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه غدیر باید بهعنوان یک الگوی حکمرانی مورد بازخوانی قرار گیرد، اظهار کرد: متن خطبه پیامبر در غدیر، فراتر از یک انتصاب سیاسی است؛ پیامبر با معرفی علی (ع)، اصول مدیریت بر مبنای عدالت، تقوا و دانش را تثبیت کرد.
وی افزود: غدیر در واقع اعلام رسمی پایان قبیلهگرایی سیاسی در جامعه صدر اسلام بود.
در حالیکه انتظار میرفت جانشینی پیامبر بهصورت موروثی یا براساس تعلقات قبیلهای تعیین شود، پیامبر با الهام الهی، علی (ع) را بهعنوان کسی که بیشترین شایستگی علمی، اخلاقی و فداکاری را داشت، معرفی کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مفهوم واژه «مولا» در حدیث غدیر گفت: پیامبر (ص) نفرمود خلیفه یا وصی، بلکه گفت: من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛ این واژه عمداً انتخاب شده بود تا بعد سیاسی، اجتماعی، معنوی و عاطفی ولایت را همزمان برساند.
وی افزود: در زبان عرب، مولا هم به معنای سرپرست است، هم دوست و هم مسئول؛ این یعنی امام علی (ع) نه فقط برای اداره جامعه، بلکه برای همراهی در زندگی مردم، در کنار آنان بود.
رسولی با اشاره به اهمیت بازخوانی غدیر در فضای امروز جامعه اسلامی گفت: در جهانی که سیاست از اخلاق تهی شده، غدیر میتواند الگویی برای بازگرداندن ارزشهای انسانی به ساختار قدرت باشد؛ علی (ع) نماد زمامداری پاکدستانه بود و غدیر روزی بود که این مسیر روشن اعلام عمومی شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز اگر از غدیر فقط جشن و شیرینی پخشکردن باقی مانده باشد، یعنی از روح آن دور افتادهایم، غدیر باید منطق انتخاب مسئولان، معیار داوری اجتماعی، و شاخص اخلاق در قدرت باشد.
این کارشناس مذهبی همچنین گفت: در خطبه غدیر، پیامبر (ص) بارها از مردم خواست تا مسئولانه بیعت کنند، یعنی انتخاب آگاهانه، نه از روی احساس یا فشار اجتماعی.
این فرهنگ مسئولیتپذیری اجتماعی، بخش مغفولماندهای از غدیر است.
وی در پایان یادآور شد: برای نسل جدید، غدیر را باید به زبان مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی و امامت بر اساس فضیلت بازتعریف کرد؛ در غیر این صورت، غدیر هم مانند بسیاری از مناسبتهای دیگر، به یک آئین تشریفاتی بدل خواهد شد.