استانداران؛ مدیران همهجانبه یا مأموران محلی وزارتخانهها؟ - تسنیم
رهبر انقلاب در دیدار اخیر با استانداران، بار دیگر بر نقش محوری و همه جانبه ی استانداران تأکید کردند.سؤالات بزرگی را برای افکار عمومی، رسانه ها و ناظران به وجود می آورد:آیا واقعاً استانداران درعمل هم مدیران ارشد استان ها هستند ؟

یادداشت|محمد مهدی دانی
به گزارش خبرگزاری تسینم ، رهبر انقلاب در دیدار اخیر با استانداران، بار دیگر بر نقش محوری و همهجانبهی استانداران تأکید کردند.سؤالات بزرگی را برای افکار عمومی، رسانهها و ناظران بهوجود میآورد:آیا واقعاً استانداران درعمل هم مدیران ارشد استانها هستند یاهمچنان درسایهی وزرایی تصمیم میگیرند که اختیار را برنمیتابند؟
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار ، بار دیگر جایگاه حقیقی و راهبردی استاندار را بهعنوان "مدیر همهجانبهی استان" یادآور شدند.
بیانی صریح که نشان از یک مطالبه بنیادین در سطح ادارهی کلان کشور دارد؛ مطالبهای که تاکنون با مقاومت برخی وزرا و ساختار متمرکز دولتی نادیده گرفته شده است.
ایشان با این مضامین تأکید داشتند که :استانداران مدیر همهجانبهی استانند...
از کارهای خدمات شهری بگیرید، تا محیطزیست، تا تولید، تا بازارچههای مرزی...
در همهی اینها رئیس شما هستید.
با این وجود، رهبر انقلاب تصریح کردند که دولتهای متعدد نتوانستهاند این اصل را اجرایی کنند: و رؤسای جمهور نتوانستند بر مخالفتهای بعضی از وزرا فائق بیایند، اینکه استاندار اختیار کامل داشته باشد، طبعاً چندان سازگار با بعضی از مزاجها نیست.
این سخن، ناظر به چالشی عمیق در ساختار اداری کشور است.
وزارتخانههایی که اغلب بدون هماهنگی با استاندار اقدام به انتصاب مدیران کل استانی میکنند، ساختار نظارتی ناکارآمدی که اختیارات اجرایی را از سطح استان به تهران منتقل کرده، و از همه مهمتر، ضعف پاسخگویی در قبال عملکرد استانی دستگاهها، از جمله مسائل ریشهدار در نظام مدیریتی کشور است.
رهبر انقلاب همچنین به وجود فرصتهای کمنظیر در شرایط فعلی کشور اشاره کردند و استفاده از ظرفیت بینظیر جوانان تحصیلکرده و نیروهای نخبه در استانها را ضروری دانستند: و با اشاره به اینکه اینقدر ما جوان تحصیلکردهی کارآمد و صاحب ابتکار و عاشق کار، تحت نامهای گوناگون در این کشور داریم که شمارشش واقعاً دشوار است.
این بخش از بیانات رهبری نیز نشان از یک اولویت مهم برای استانداران دارد: شناسایی و بهکارگیری نخبگان محلی، دانشبنیانها و جوانان مؤمن و کارآمد.
اما این مهم در گروی مدیریت مستقل، اختیار در انتصاب مدیران و سیاستگذاری دروناستانی است.
رهبر انقلاب همچنین به یکی از اولویتهای راهبردی کشور یعنی مبارزه با فساد پرداختند و سال ها قبل هم هشدار دادند:
«فساد یک اژدهای هفتسر است...
اگر کسی که مسئول است، دچار فساد شود، ضررش مضاعف است.»
لزوم سالمسازی ساختار مدیریتی استان، ایجاد سامانههای شفافیت در سطح فرمانداریها و مدیریت ارشد استانی، و نظارت بر روابط مالی مدیران و خانوادههای آنان، از اولویتهایی است که در این سخنان مورد تأکید قرار گرفت.
در کنار این محورها، رهبر انقلاب توصیه کردند استانداران ، با مردم گرم بگیرند، در میان آنها حاضر شوند، و حتی در برابر اعتراضهای تند، صبر و توضیح را پیشه کنند.در شرایطی که فاصله مردم و مسئولان یکی از دغدغههای جدی نظام است، بازگشت استانداران به دل مردم میتواند سرمایه اجتماعی حکومت را بهطور چشمگیری ترمیم کند.
در پایان، مطالبهی جدی از وزارت کشور و شخص رئیسجمهور آن است که اگر رهبر انقلاب این چنین جایگاه استانداران را تبیین کردهاند، چرا هنوز استاندار در عمل، تنها مأمور اجرایی وزارتخانهها باقی مانده است؟
چرا تمرکزگرایی، آفت توسعه متوازن در کشور شده؟
و چرا هنوز در بسیاری از استانها، اختیارات در حد یک «هماهنگکننده» باقی مانده است؟
اگر میخواهیم از فرصتهای بالفعل کشور استفاده کنیم، اگر شعار سال و شعار دولت را جدی گرفتهایم، باید پیش از هرچیز، «استاندار» را استاندار کنیم.
انتهای پیام/