خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 16 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آخرین وضعیت حادثه ریلی لرستان؛ خط‌آهن شمال- جنوب کی بازگشایی می‌شود؟

مهر | استان‌ها | چهارشنبه، 14 خرداد 1404 - 21:24
خرم‌آباد -وقوع حادثه ریلی در لرستان منجر به خروج واگن‌های قطار حامل گندم شد؛ مسئولان علت احتمالی را سرعت غیرمجاز اعلام کرده‌اند و وعده داده‌اند مسیر ریلی تا پایان امشب بازگشایی خواهد شد.
حادثه،لرستان،ساعت،مسير،قطار،مديركل،مسافري،سرعت،بحران،فني،مدي ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صبح امروز چهارشنبه ۱۴ خرداد حوالی ساعت ۸:۱۵، حادثه‌ای ریلی در محور راه‌آهن شمال به جنوب استان لرستان رخ داد.
این حادثه در محدوده بین ایستگاه‌های «کشور» و «چمسنگر» در شهرستان دورود اتفاق افتاد و موجب خروج چندین واگن از خط و واژگونی سه واگن شد.
قطار باری مذکور حامل بار گندم بوده و حادثه برای آن مسیر ریلی منطقه را مسدود کرده است.
به گفته مسئولان، این حادثه خسارت جانی در پی نداشته و تیم‌های فنی، امدادی و مدیریت بحران از ساعات اولیه در محل حاضر شده‌اند.
بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که سرعت غیرمجاز قطار محتمل‌ترین دلیل حادثه بوده است.
با این حال، پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان و حبیبی مدیرکل راه‌آهن لرستان تأکید کردند که علت دقیق حادثه، پس از بررسی کمیسیون تخصصی فنی اعلام خواهد شد.
واکنش مدیریت بحران و اعزام تیم‌های واکنش سریع
بر اساس اظهار نظر مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان، «امروز صبح گزارشی مبنی بر خروج تعدادی از واگن‌های قطار باری حامل گندم از ریل، در مسیر بین ایستگاه کشور و ایستگاه چم‌سنگر در شهرستان دورود و محدوده راه‌آهن استان لرستان دریافت شد.»
پازوکی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: «بلافاصله پس از دریافت گزارش، با دستور مدیرکل راه‌آهن، تیم واکنش سریع به محل اعزام شد.
همچنین با دستور استاندار، بنده نیز به همراه تیم مدیریت بحران استان در محل حادثه حضور یافتیم.»
این حادثه منجر به انسداد مسیر ریلی در این منطقه شده و باعث اختلال در تردد قطارهای باری و مسافری شد.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان افزود: «تیم‌های عملیاتی در حال انجام عملیات رهاسازی واگن‌ها و بازسازی ریل هستند و امیدواریم تا پایان امشب مسیر مجدداً بازگشایی شود.»
بازگشت واگن‌ها به ریل و پیش‌بینی بازگشایی مسیر تا امشب
در این رابطه، محمدرضا حبیبی، مدیرکل راه‌آهن لرستان، نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: «با تلاش مستمر تیم‌های فنی، تاکنون تعدادی از واگن‌ها به خط بازگردانده شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود واگن‌های باقی‌مانده نیز تا ساعت ۲۲ امشب به روی ریل بازگردند.»
وی ادامه داد: «پس از اتمام عملیات و بازسازی خطوط، تردد قطارها در این مسیر به‌صورت یک‌طرفه از سر گرفته خواهد شد.»
علت اولیه حادثه: سرعت غیرمجاز
درباره علت حادثه، مهدی پازوکی اظهار داشت: «بر اساس بررسی‌های اولیه، سرعت غیرمجاز قطار محتمل‌ترین دلیل خروج واگن‌ها از ریل بوده است.
حداکثر سرعت مجاز در این منطقه به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر، ۳۰ کیلومتر بر ساعت است، در حالی‌که طبق اعلام اولیه، قطار با سرعتی حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت بوده است.»
واکنش به شایعات نقص فنی تراورس‌ها
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون شایعاتی درباره نقص فنی تراورس‌های مسیر گفت: «تراورس‌های این مسیر بتنی است و ممکن است چنین موضوعی هم وجود داشته باشد ولی چون این امر تخصصی است من اظهار نظر نمی‌کنم.»
همچنین مدیرکل راه‌آهن لرستان در این رابطه اعلام کرد: «تمامی خطوط راه‌آهن در حوزه استحفاظی لرستان با استفاده از تراورس‌های بتنی باکیفیت و مطابق با استانداردهای روز بازسازی و بهسازی شده و هیچ مشکلی از این بابت در خطوط وجود ندارد و علت حادثه نیز از سوی کارشناسان در دست بررسی است اما به احتمال قوی به دلیل مشکل واگن‌ها بوده است.»
خسارت مالی بدون تلفات جانی
خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته و تنها خسارت مالی وارد شده است.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این باره گفت: «خوشبختانه این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی نداشته و تنها خسارت مالی به بار وارد شده است.
بلافاصله به صاحبان بار و شرکت‌های بیمه اطلاع داده شده و کارشناسان مربوطه در حال برآورد میزان خسارت هستند.»
با توجه به انسداد مسیر، تردد قطارهای مسافری در این محور تا زمان ایمن‌سازی کامل متوقف شده است.
تغییر زمان قطارهای مسافری
روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر ساعت حرکت قطارهای مسافری اهواز–تهران و اهواز–مشهد خبر داد و اعلام کرد که این تغییر ساعت به‌صورت پیامکی به مسافران اطلاع‌رسانی شده است.
در اطلاعیه روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمده است: قطارهای مسافری اهواز- تهران به شماره ۱۱۹ و اهواز- مشهد به شماره ۱۸۰ در تاریخ ۱۴ خردادماه، به دلیل مسدودی خط در بلاک چمسنگر- کشور در محدوده اداره کل راه آهن لرستان (ناشی از نقص فنی و خروج واگن باری از خط) با تغییر ساعت، از مبدا حرکت خواهند کرد.
بر این اساس، ساعت حرکت قطار مسافری اهواز- تهران از ساعت ۱۳/۴۰ به ساعت ۱۶ و قطار مسافری اهواز- مشهد از ساعت ۱۱/۵۵ به ساعت ۱۵ تغییر یافته است.
بنابراین گزارش، محور راه‌آهن لرستان شامل ۱۵۸ کیلومتر خط اصلی، ۶.۵ کیلومتر خطوط فرعی، ۱۱ ایستگاه، ۶۰۲ پل با مجموع سه کیلومتر طول و ۳۱ تونل است.
بلندترین تونل این محور در ایستگاه قارون–بیشه با طول ۱۸۱۷ متر و طولانی‌ترین پل آن در ایستگاه سپیددشت–چمسنگر با ۱۵۶ متر طول قرار دارد.
حادثه خروج ۱۲ واگن قطار حامل گندم در مسیر کوهستانی لرستان، با توجه به شرایط سخت جغرافیایی و محدودیت سرعت مجاز، بار دیگر اهمیت رعایت دقیق مقررات ایمنی در شبکه ریلی کشور را یادآوری کرد.
با توجه به اینکه به گفته مسئولان علت اصلی این حادثه به احتمال زیاد سرعت غیرمجاز بوده، این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر بهسازی فنی زیرساخت‌ها، نظارت و کنترل دقیق بر سرعت قطارها و رعایت استانداردهای ایمنی باید در اولویت قرار گیرد.