ابوترابیفرد: امام استوار و ثابتقدم تصمیم میگرفت - تسنیم
امام جمعه موقت تهران گفت: عمل صالح امام مبتنی بر علم، معرفت و ایمان بود و باید تلاش کرد تا آراسته به این فضایل اخلاقی باشیم؛ گام های امام استوار و بر اساس عقل، علم و ایمان حرکت می کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجتالاسلام سید محمدحسن ابوترابیفرد، امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، سردار آزادگان سیدعلیاکبر ابوترابی و شهدای قیام 15 خرداد در مسجد امام حسن عسگری شهر قزوین اظهار کرد: امام راحل آراسته به ایمان، فضایل اخلاقی و عمل صالح و همچنین نماد صبر، استقامت و شجاعت بودند.
وی افزود: عمل صالح امام مبتنی بر علم، معرفت و ایمان بود و باید تلاش کرد تا آراسته به این فضایل اخلاقی باشیم؛ گامهای امام استوار و بر اساس عقل، علم و ایمان حرکت میکردند.
امام جمعه موقت تهران به اهمیت عمل صالح و معماری شهری از دیدگاه قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن کریم دو نوع معماری شهری را معرفی میکند؛ یکی بلد طیبه که بهعنوان شهری پربرکت شناخته میشود و دیگری «معماری خبیث» که موجب ویرانی و فساد میشود که قزوین نمونه تاریخی بارز بلد طیبه قرآنی است.
ابوترابی فرد در ادامه، با استناد به آیه 58 سوره ابراهیم توضیح داد: قرآن کریم شهری را که دارای سه ویژگی اصلی باشد، بلد طیبه میداند؛ این ویژگیها شامل قرارگیری در میان باغات و فضای سبز، سیستم آبیاری پایدار و معماری همسو با محیط زیست است؛ قزوین در گذشته نمونهای برجسته از این نوع معماری بوده است.
وی به توضیح ویژگیهای این نوع معماری پرداخت و اظهار کرد: قزوین در دوران گذشته شبکهای منحصربهفرد از کانالهای آبیاری بهنام کاریز داشت که سیلابهای کوهپایههای البرز را مهار و به باغستانهای اطراف شهر هدایت میکرد.
این سیستم نهتنها از سیل جلوگیری میکرد، بلکه باعث رونق کشاورزی و سرسبزی محیط میشد.
ابوترابیفرد یادآور شد: متأسفانه امروز حدود 700 هکتار از این باغستانها باقی مانده و این تخریبها باعث افزایش خطر سیلابهای ویرانگر شده است و 70 درصد باغستانهای قزوین در دهههای اخیر به کلی نابود شده که علت اصلی خسارتهای سیلابهای اخیر نیز همین مسئله است.
وی افزود: تخریب جنگلهای شمال کشور، تخریب جنگلهای بلوط زاگرس، از بین رفتن منابع آبی، فرونشستها و نابودی باغستانهای قزوین نیز باعث آسیبپذیری این شهرهای تاریخی در برابر سیلابها شده است چراکه در گذشته باغستانها بهعنوان کمربند سبز، شهرها را از آسیبهای سیل حفظ میکرد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امام خمینی(ره) هیچ گاه دچار شک و تردید نشد و در دورانی که بسیاری از افراد دچار تردید شدند، ایشان ثابتقدم و استوار بوده و با علم و تفکر بهترین تصمیم را میگرفتند به طوری که در سال 1367 پس از تصویب قطعنامه 598، با قدرت فرمودند: من این جام زهر را مینوشم، چراکه مبانی اعتقادی امام قوی و استوار بود.
ابوترابی فرد با اشاره به سخاوت و استحکام روحی امام خمینی(ره) ادامه داد: امام خمینی(ره) همواره مانند کوهی استوار بودند که هیچگاه از مبانی اعتقادیشان تزلزل نمییافتند.
وی سپس به خاطراتی از شهید سیدعلیاکبر ابوترابی، سردار آزادگان، اشاره کرد و گفت: در زندانهای غرب، ما شاهد افسردگی و خودکشی میان زندانیان هستیم، اما در اردوگاههای اسرای ایرانی، امید وجود داشت و اسارت برای امثال ابوترابیها بهشت بود؛ آزادگان در اسارت حلقه علمی و قرآنی، جلسه آموزشی و فعالیت فرهنگی داشتند که این موارد اردوگاهها را به دانشگاههایی معرفتی و محیطهای پویا تبدیل کرد.
امام جمعه موقت تهران افزود: آزادگان حتی در شدیدترین شرایط شکنجه بعثیها، شستوشوی زخمهایشان را نعمت الهی میدانستند و این فرصت را میدیدند که در مسیر اسلام و انقلاب مقاومت کنند.
ابوترابیفرد با اشاره به یکی از خاطرات برادر آزادهاش از اردوگاه موصل گفت: عراقیها برای شکستن روحیه اسرا، آنها را ماهها از دریافت نامههای خانوادگی محروم کرده بودند.
اما وقتی بالاخره نامهها رسید، برادرش نامه همسرش را که با جمله «یا زهرا(س)» آغاز شده بود، دریافت کرد و این جمله به یک رمز ارتباطی جدید میان اسرا تبدیل شد که همین ابتکارات روحیه و امید را در اسرا زنده نگه میداشت.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: شجره طیبه در انسان بر پایه ریشههای عمیق اعتقادی و شاخوبرگ فضایل اخلاقی استوار است و میوههای شیرین آن در جامعه بهطور عملی نمایان میشود و تجلی این شجره طیبه در رفتار شهدای ما مانند شهید سردار سلیمانی، شهید دکتر چمران و ابوترابیها مشهود است.
انتهای پیام/