خمینی و انقلاب در سلوک
به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه در تلگرام نوشت:
یکم.
سالها پیش یکی از رفقای انقلابی و پرشور جهادی غافلگیرانه از صحنه فعالیت اجتماعی ناپدید شد.
سراغش گرفتیم و سوال کردیم و علت خواستیم.
دلش نبود و پاسخ نداد.
تا روزی روزگاری باب درد ودلش باز شد.
گفت در دو راهیم.
گفتم کدام دو راه؟
گفت مگر رهبرانقلاب نگفتند اگر خواستی از سیم خاردار عبور کنی ابتدا باید از سیم خاردار نفست عبور کنی؟
گفتم بله.
گفت من هنوز از منیت و نفسم عبور نکردم.
چطور حرف از انقلاب و جهاد بزنم؟
از سویی نیز وامانده ام.
می بینم کشور و مردم و دینم مدد می خواهد و حالا حیرت زده ام چه کنم.
در ظاهر دوگانه درستی بود.
سالها برای من هم سوال بود.
چه باید کرد؟
اول جهاد با نفس و بعد جهاد با دشمن؟
خب چه کنیم؟
بیتوته کنیم؟
تا چه وقت؟
تا کجا؟
دوم.
ما چه تعریفی از دنیا داریم؟
از آخرت؟
از ظهور؟
از معنویت؟
از مبارزه با نفس؟
از سلوک؟
از انقلابی گری؟
چه بسا تصویر ذهنی ما از معارف انقلاب نقصی های فراوان دارد.
در بهترین حالت خیال مان بر این است که دنیا فتنه است.
باید عبور کرد تا آخرت.
ظهور نیز زمان رهایی است.
باید دعا کرد تا امام از راه برسد و نجات مان دهد.
سلوک نیز یعنی عبا به دوش انداختن و سرسجاده نشستن.
انقلابی گری نیز امری است اجتماعی که در اوقات فراغت مان بعد از کار و تلاش برای زندگی، باید برایش فکری کرد.
ماجرا چنین نیست.
واقعیت اینست که معارف حقه انقلاب به هر دلیل دست ما نرسیده است.
خودمان هم اهمال کردیم.
اما آموزش و پرورش و مسجد و منبر و غیره و ذالک هم کم گذاشتند.
دین را باید با تمام اجزایش از دست امام گرفت.
خمینی به دین رنگ دیگری زد و اسلام را از سر طاقچه روی زمین آورد.
سوم.
امام خمینی نشان داد سلوک فردی جدا از سلوک اجتماعی نیست.
مبارزه با نفس، منحصر به نفس نیست.
مبارزه با نفس با جمع و در اجتماع میسر است.
امام نشان داد اگر امتی سلوک کند و بلند شود مسیر تاریخ عوض می شود.
برای همین انقلاب اسلامی را یقظه و بیداری یک ملت می دانست.
ملتی بیدار شد و قیام کرد.
بهمن ۵۷ ثمره سلوک در ابعاد یک ملت بود.
امام نشان داد شیطان روی زمین چیست و کیست؟
شیطان یک موجود در ساحت خیال نیست.
شیطان در سطح حکمرانی و دولت ها و ابزارها و نهادها امتداد دارد.
امام مهدویت را نیز به نحو دیگری توضیح داد.
ظهور صرفا با دعا محقق نمی شود.
ظهور ثمره سلوک فردی و اجتماعی ماست.
برای ظهور باید حرکت کرد.
مقدمات ظهور در حرکت ماست نه نشستن ما.
امام سلوک و رشد معنوی را از سر سجاده تا کف خیابان ها کشید.
امام مبارزه با نفس را در مبارزه با آمریکا نشان داد.
امام عبادت را در خدمت به مردم شرح داد.
امام تقوای فردی را با استقامت و مقاومت یک ملت توضیح داد.
امام ذکر و تسبیح را تا شهرسازی و معماری بسط داد.
امام توضیح داد سلوک و رشد معنوی در سلوک انقلابی و اجتماعی است.
برای رشد کردن باید به میدان آمد.
برای مبارزه با نفس باید با شیطان بزرگ مبارزه کرد.
انقلابی گری اوقات فراغت ما نیست.
همه زندگی ماست.
دین ماست.
سجده و رکوع و قیام ماست.
حرف تمام است.
چهارم.
سالها گذشت و آن رفیق خوب ما یک روز گفت مزه کردم و چشیدم که سلوک با انقلاب عمق و سرعتش بیشتر است.
وسط میدان جهاد و مبارزه و کاراجتماعی و خدمت رسانی باید حواس مان به خودمان باشد.
اما این حواس جمعی در حرکت اجتماعی است.
مبارزه با نفس در عبور از دنیا است و نه ترک دنیا.
مبارزه با اهریمن در چنگ انداختن با شیطان کبیر است نه غفلت از آن.
تقوا در مقاومت سیاسی و اجتماعی است نه سرسجاده نشستن.
ذکر گفتن در به چشم اوردن اجتماعی اسماالله است نه صرفا ورد و تکرار زبان.
انقلاب ۵۷ ثمره سلوک امام خمینی بود.
قیام او یک ملت را به قیام رساند.
قیام انفسی اش، قیام آفاقی ساخت.
تک تک مردم بلند شدند و امروز اگر انقلاب زنده است به مقاومتی است که ثمره تقوای یک ملت است.
او ابتدا در سلوک انقلاب کرد.....
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.