اظهارات قائممقام ایرانخودرو درباره پشت پرده قیمت گذاری دستوری
ایمانی با طرح یک پرسش میگوید: قیمت محصولات ایران خودرو براساس صورت مالی ۱۴۰۲ در آذر ۱۴۰۳ با ارز ۴۲ هزار تومانی تعیین شده و الان ارز ۷۰ هزارتومان تعیین شده، آیا قیمت نباید عوض شود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید ایمانی قائممقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: قیمت محصولات ایران خودرو براساس صورت مالی ۱۴۰۲ در آذر ۱۴۰۳ با ارز ۴۲ هزار تومانی تعیین شده و الان ارز ۷۰ هزارتومان تعیین شده قیمت نباید عوض شود؟
وی افزود: این در حالی است که در آن قیمتگذاری، هزینههای تاریخی لحاظ شده درحالی که بسیاری از اقلام مصرفی صنعت خودرو در سال گذشته حتی دو برابر افزایش قیمت داشتهاند، حقوق کارگر ۴۵ درصد افزایش داشته، اما ما به عنوان مصرفکننده این اقلام، امکان تعدیل قیمت متناسب را نداشتهایم.
ایمانی تاکید کرد: علیرغم درخواست از شورای رقابت، تنظیم بازار اتفاق نیفتاده و ماحصل این روند آزمونوخطا، انتقال نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از تولیدکننده به شبکه سودجویان بوده که عددی اغراقآمیز نیست.
وی افزود: مسئله آنقدر بدیهی و روشن است که نیاز به ارائه مدارک جدید ندارد.
مشکل اصلی ما قیمتگذاری نیست؛ بلکه عدم اجرای بهموقع دستورالعملهاست.
وی با بیان اینکه اساس این دستورالعملها به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد، تاکید کرد: در حالیکه امروز شرایط بازار و اقتصاد کشور کاملاً متفاوت شده است.
ما بارها اصرار کردهایم که دستورالعملها بهموقع اجرا شوند، اما با تعلل در تصمیمگیری مواجه بودهایم.
ایمانی تصریح کرد: ما به دنبال راهحلهای قانونی هستیم و بورس کالا را یک بستر شفاف و کارآمد برای معاملات میدانیم.
در این بستر، مصرفکننده بهراحتی دسترسی دارد، دلالی و سوداگری حذف و قیمتها واقعی میشود.
اگر خاطرتان باشد، با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت در بازار ۱۵ درصد کاهش یافت که در صورت ادامه عرضه این روند ادامه مییافت.
وی در پایان با بیان اینکه مزیت اصلی، هدایت منابع بهسمت تولید است، یادآور شد: گردش پول، شفافیت مالی، مقابله با پولشویی و وصول حقوق دولتی، همگی در بورس کالا قابل رصد و تضمین است، اما امروز در بازار غیررسمی مشخص نیست آیا سهم دولت پرداخت میشود یا خیر، اما در بورس کالا، حتی معاملات سالهای گذشته بهصورت شفاف قابل پیگیری است.