بندرانزلی تا آستاراخان؛ مسیر تجارت کالا
فعالان تجاری در دریای خزر با صادرات و واردات شمش، چوب، گندم و ذرت مسیر تازه ای از تبادل اقتصادی را میان بنادر شمالی ایران، آذربایجان و روسیه فعال کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، با وجود نامگذاری سال 1404 به عنوان سال سرمایهگذاری برای تولید، یکی از پیشرانهای مهم اقتصادی کشور، کمتر در کانون توجه قرار گرفته است، اقتصاد دریا محور و نقش حیاتی بنادر به عنوان گرههای استراتژیک در زنجیره تأمین جهانی.
در شرایطی که کشتیها در پهنه آبهای خزر و خلیج فارس پهلو میگیرند، بنادر کشور بهعنوان قلب تپنده تجارت دریایی، اشتغالزایی، لوجستیک و تعاملات ژئوپولیتیکی ایفای نقش میکنند، اما همچنان نیازمند توجه، سرمایهگذاری و سیاستگذاری هدفمند هستند.
افشار ربانی شهرستانی، رئیس اداره امور بندری ادارهکل بنادر و دریانوردی گیلان، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، بنادر را یکی از ارکان کلیدی زنجیره تأمین کالا میداند و میگوید: بنادر از این جهت اهمیت دارند که عملیات لوجستیکی ورود و خروج کالاها را از مرحله پهلوگیری شناورها تا تخلیه در سیلوها، انبارهای نگهداری غلات و خروج کالا براساس دستورالعملهای گمرکی، مدیریت میکنند.
این فعالیتها تنها در انزلی خلاصه نمیشود؛ گیلان و خوزستان، به عنوان 2 قطب حیاتی در اقتصاد دریامحور ایران، نقش تکمیلی و مکمل ایفا میکنند.
بهگفته مجتبی نظری، معاون امور بندری و اقتصادی ادارهکل بنادر و دریانوردی گیلان، اگر به نوع کالاهایی که وارد بندر امام میشود نگاهی بیندازیم، درمییابیم همان نوع کالاها با مقیاس کوچکتر در بندر انزلی نیز وارد میشود، و این یعنی الگویی مشابه اما با ظرفیتهای متناسب با موقعیت منطقهای.
گیلان بهواسطه اتصال به اقتصاد اوراسیا و خوزستان بهسبب نزدیکی به اقتصاد خاورمیانه، 2 مسیر حیاتی ترانزیتی کشور را شکل دادهاند؛ مسیری که در صورت بهرهبرداری صحیح، میتواند توازن تجارت منطقهای را به نفع ایران تغییر دهد.
یک فعال تجاری در خط کشتیرانی دریای خزر نیز به چرخه صادرات و واردات در این خط اشاره کرده و میگوید: از بندر انزلی شمش آهن بار میزنیم و به باکو میبریم؛ از باکو چوب راش و از آستاراخان گندم، ذرت و جو وارد میکنیم.
حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز از افزایش چشمگیر ظرفیت نگهداری روغن خام خوراکی در بندر انزلی خبر میدهد: ظرفیت فعلی نگهداری روغن خام در انزلی حدود 16 هزار تن است که طی یک سال و نیم آینده به 82 هزار تن خواهد رسید.
این آمار، نه تنها گویای روند توسعه زیرساختی است، بلکه نشانهای روشن از رویکرد نوین در بهرهگیری از توانمندیهای اقتصادی مبتنی بر دریا در شمال کشور است؛ همان چیزی که در بندر امام در خوزستان نیز در مقیاسی دیگر جریان دارد.
با وجود موقعیت استراتژیک، زیرساختهای رو به توسعه و ظرفیتهای بالا در حوزه ترانزیت، به نظر میرسد بنادر ایران در مسیر تبدیلشدن به هاب اقتصادی منطقهای قرار گرفتهاند؛ مشروط به اینکه در برنامهریزیهای کلان اقتصادی، اقتصاد دریا محور از حاشیه به متن آورده شود.
انتهای پیام/