مهمترین تأثیر عرضه خودرو در بورس، تغییر در سازوکار قیمتگذاری است؛ فضای رقابتیتری ایجاد میکند و منجر به کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا میشود
یک منبع آگاه اعلام کرد: مهمترین تأثیر عرضه در بورس، تغییر در سازوکار قیمتگذاری است. قیمتگذاری در بورس کالا از شمول قیمتگذاری دستوری دولت مستثناست و طبق قانون توسعه ابزارهای مالی، دولت مجاز به تعیین قیمت برای کالاهایی که در بورس عرضه میشوند، نیست. این مسئله فضای رقابتیتری ایجاد میکند و منجر به کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا میشود.

یک منبع آگاه اعلام کرد: مهمترین تأثیر عرضه در بورس، تغییر در سازوکار قیمتگذاری است.
قیمتگذاری در بورس کالا از شمول قیمتگذاری دستوری دولت مستثناست و طبق قانون توسعه ابزارهای مالی، دولت مجاز به تعیین قیمت برای کالاهایی که در بورس عرضه میشوند، نیست.
این مسئله فضای رقابتیتری ایجاد میکند و منجر به کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا میشود.
کد خبر: 716750 | ۱۴۰۴/۰۳/۱۲ ۱۹:۴۹:۲۳
یک منبع آگاه در گفتوگو با خبرنگار اعتماد آنلاین، اظهار کرد: در خصوص تصمیم شرکتهایی مانند ایرانخودرو یا سایپا برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا، بدون تردید این اقدام میتواند گامی مؤثر در جهت توسعه بازار محصولات صنعتی کشور باشد؛ بهویژه در سالی که به نام «سرمایهگذاری بر تولید» نامگذاری شده است.
چنین رویکردی ارزش بالایی دارد، چرا که عرضه کالا در بورس، فرصتهای جدیدی را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان فراهم میسازد.
ادامه داد: مهمترین تأثیر عرضه در بورس، تغییر در سازوکار قیمتگذاری است.
قیمتگذاری در بورس کالا از شمول قیمتگذاری دستوری دولت مستثناست و طبق قانون توسعه ابزارهای مالی، دولت مجاز به تعیین قیمت برای کالاهایی که در بورس عرضه میشوند، نیست.
این مسئله فضای رقابتیتری ایجاد میکند و منجر به کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا میشود.
این منبع آگاه اظهار کرد: نکته مهم دیگر، پوشش ریسک برای شرکت عرضهکننده است.
زمانی که یک شرکت محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه میکند، ریسکهای مرتبط با فروش و نوسانات بازار بهتر مدیریت میشوند.
افزون بر آن، سطح نظارت و شفافیت معاملات نیز بهمراتب ارتقاء مییابد.
وی ادامه داد: با این حال، تداوم و ثبات در این فرآیند بسیار حائز اهمیت است.
اگر عرضه در بورس تنها بهصورت مقطعی و محدود انجام گیرد، نمیتوان انتظار تأثیرات عمیق و پایدار را داشت.
اما در صورتی که این روند بهطور مداوم و با پشتوانه ابزارهای حقوقی، نظارتی و مالی مناسب ادامه یابد، میتوان امیدوار بود که در بلندمدت به توسعه صنعتی، افزایش کیفیت محصولات و ارتقاء بهرهوری تولید در کشور بینجامد
به گفتهای این منبع آگاه: به طور کلی، عرضه این محصولات در بورس کالا پیشتر تجربه شده و موفقیت آن نیز به اثبات رسیده است.
به طوری که از نگاه عموم مردم، این اقدام بسیار شایسته و مثبت ارزیابی شده است.
اما متأسفانه به دلیل اختلافنظرهایی که در مراجع مختلف و نهادهای مرتبط وجود داشت، روند عرضه متوقف شد.
تاکید کرد: ادامه و از سرگیری این مسیر، اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که موجب میشود مردم علاوه بر آشنایی بیشتر با محصولات، نسبت به بازار سرمایه نیز شناخت و ورود فعالتری پیدا کنند و از ظرفیتهای موجود به نحو احسن بهرهمند شوند
گفت: در خصوص واگذاری سهام شرکت ایرانخودرو به بخش خصوصی، باید توجه داشت که این فرآیند از جهات مختلف حائز اهمیت و محل بحث است.
نخست آنکه ایرانخودرو یک شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار است و هرگونه انتقال مالکیت در چنین شرکتی باید صرفاً در چارچوب مقررات بازار سرمایه و از طریق سازوکارهای رسمی بورس انجام شود.
وی ادامه داد: براساس ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، شرکتهای بورسی ملزم به رعایت ضوابط و الزامات بازار سرمایه هستند.
از اینرو، انتقال مالکیت چنین شرکتی نمیتواند خارج از چارچوبهای قانونی بازار سرمایه، و بهواسطه مکاتبات غیررسمی یا دستورهای اداری انجام گیرد.
هرگونه تلاش برای دور زدن فرآیندهای قانونی یا ایجاد مداخله از خارج بازار سرمایه، مغایر با اصول شفافیت و ساختار نظارتی بورس است و سلامت بازار را خدشهدار میسازد.
نکته دیگر، مسئله افشای اطلاعات است.
چنانچه قرار بر تغییراتی در مالکیت شرکتهای بورسی یا شرکتهای تابعه آنها باشد، طبق قوانین و مقررات، این تغییرات باید از سوی شرکت یا ناشر و مدیران آن به صورت رسمی و شفاف به بازار و سهامداران اعلام شود.
در همین راستا، ظاهراً در روزهای نخستین مطرح شدن این موضوع، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر، از شرکت ایرانخودرو و سایر نهادهای ذیربط درخواست افشا کرده است.
وی در پایان تاکید کرد: هدف از افشای اطلاعات، فراهمسازی امکان تصمیمگیری آگاهانه برای سهامداران و فعالان بازار است؛ بهویژه در مواردی که این اطلاعات میتواند بر قیمت سهام یا ارزش ذاتی شرکت تأثیرگذار باشد.
بنابراین، هرگونه مداخله از سوی نهادهایی غیر از ارکان رسمی بازار سرمایه – نظیر برخی وزارتخانهها یا حتی تصمیمگیری در سطوح عالی اجرایی – اگر خارج از ضوابط بورس انجام شود، با منطق فعالیت در بازار سرمایه همخوانی ندارد و با اصل شفافیت در بازارهای مالی در تعارض است.