خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 14 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نسل معلمانی که دانش‌آموزان خمینی کبیر بودند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 12 خرداد 1404 - 18:13
یک معلم بازنشسته در یادداشتی به بازخوانی اندیشه های امام راحل پرداخت و راه ولایت را الگوی معلمان نسل انقلاب عنوان کرد.
امام،خميني،ره،انقلاب،تربيت،اسلامي،معلم،معلمي،چراكه،معلمان،ره ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، یادداشت رقیه اسدی معلم بازنشسته به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) را از نظر می‌گذرانیم؛
سالگرد رحلت امام خمینی (ره) فرصتی است تا نه تنها به یاد آن معلم بزرگ تاریخ بپردازیم، بلکه به نقش تعلیم و تربیت در تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز توجه کنیم چراکه امام راحل معلمی برای چندین نسل بود و امروز نیز رهبری انقلاب همین جایگاه را دارد.
امام خمینی (ره) با رهبری حکیمانه خود، نه تنها مسیر سیاسی و اجتماعی ایران را تغییر داد، بلکه مفاهیم جدیدی از آزادی، استقلال، عدالت و معنویت را در دل مردم زنده کرد که تا آن روز یک رویا و آرزو برای مردم ایران بود.
او با راهبری ملت ستم‌دیده ایران و تأسیس جمهوری اسلامی، الگویی نوین از حکمرانی را ارائه داد که در آن، مردم محور اصلی تصمیم‌گیری‌ها هستند، آری به واقع خمینی کبیر یک معلم بود و برای ما جوانان 18 ساله سال 1359 که به تازگی وارد دانشکده تربیت معلم شده بودیم، تنها یک دلیل برای انتخاب شغل معلمی بود و آن هم اینکه معلمی شغل امام است.
به عنوان یک معلم بازنشسته، همواره به یاد دارم که امام خمینی (ره) نه تنها در عرصه سیاست، بلکه در عرصه تعلیم و تربیت نیز تأثیرگذار بود و در روزگاری که به واسطه ستم‌های رژیم طاغوت کلاس‌های درس با حضور حتی 60 دانش‌آموز برگزار می‌شد، اگر نبود چراغ هدایتی که امام افروخته بود، بی‌تردید نسل امیدساز امروز به وجود نمی‌آمد.
بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی با تأکید بر اهمیت آموزش و پرورش، همواره بر نقش معلمان در شکل‌دهی به شخصیت نسل‌های آینده تأکید می‌کرد.
در دوران انقلاب، مدارس به سنگرهایی تبدیل شدند که در آن‌ها نه تنها علم، بلکه اخلاق و ارزش‌های انسانی نیز آموزش داده می‌شد مگر می‌شود فراموش کرد مدارسی را که در اوج جنگ تحمیلی به پایگاه‌های شبانه‌روزی تهیه و ارسال اقلام مورد نیاز رزمندگان اسلام تبدیل شده بود.
آن روزها یک ملت در پایگاهی به نام مدرسه جمع می‌شدند تا کار پشتیبانی جنگ را انجام دهند، از مادران و خواهران دانش‌آموزان گرفته تا خود دانش‌آموزان نوجوان، همه خود را موظف به همکاری می‌دانستند چراکه امام امر کرده بود.
امام خمینی (ره) با تأسیس نهادهایی چون کمیته‌های انقلاب اسلامی، زمینه را برای مشارکت فعال مردم در اداره کشور فراهم ساخت.
این نهادها با همکاری معلمان و فرهنگیان، نقش مهمی در آموزش مفاهیم انقلاب و ترویج ارزش‌های اسلامی داشتند به طوری که مدارس با فرهنگ انقلابی در تأمین مایحتاج خانواده‌های مستضعفین در این حوزه نیز به نوعی یک پایگاه کمیته امداد بود، باز به همین دلیل که امام این را می‌خواست.
برای هم‌نسلی های من که آن دوره در ابتدای پیروزی انقلاب جوانانی رها شده از بند استبداد و طاغوت بودیم، نظر امام، صحبت امام، فرمان امام و لبخند امام اهمیت داشت چراکه ما هرچه داشتیم از امام داشتیم و داریم.
در سال‌های پس از انقلاب، با وجود چالش‌ها و مشکلات فراوان، معلمان همواره در خط مقدم جبهه فرهنگی کشور قرار داشتند و با الهام از اندیشه‌های امام خمینی (ره)، به تربیت نسلی پرداختند که امروز در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی درخشیده‌اند.
یاد امام خمینی (ره) برای ما معلمان، یاد مسئولیت سنگینی است که در قبال تربیت نسل‌های آینده داریم.
او به ما آموخت که معلمی تنها انتقال علم نیست، بلکه انتقال ارزش‌ها، اخلاق و فرهنگ است.
در این روزها، با مرور وصیت‌نامه امام خمینی (ره) و تأمل در سخنان ایشان، بر خود می‌بالیم که در مسیری گام برداشته‌ایم که او برایمان ترسیم کرده بود.
اما روز رحلت امام در آن گرمای خرداد ماه آنچنان روز سخت و بدی بود که هیچگاه تلخی‌اش از خاطر ما جوانان آن روزها بیرون نمی‌رود؛ شاید اگر نبود نعمت ولایت و رهبری حضرت آقا، تحمل این غم را هم نداشتیم، اما ما پیرو ولایت و رهبری ماندیم تا امروز چراکه این امر به پشتیبانی از ولی فقیه نیز امر امام بود.
باشد که با پیروی از آموزه‌های امام خمینی (ره)، همچنان در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تربیت نسلی متعهد و مسئول گام برداریم.
انتهای پیام/