مجامع علمی صدای غزه باشند
مدیرگروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) می گوید: باید درباره مسأله غزه، فلسطین و لبنان صدای خود را از مجامع علمی و کشور خودمان بلند کنیم.

به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، دکتر سیدمحمدعلی غمامی در نشست هماندیشی «راهبردهای آفندی و پدافندی رسانهای در نبرد طوفان الاقصی» که از سوی انجمن علمی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با همکاری مرکز مطالعات راهبردی تسنیم در قم برگزار شد، گفت: حضور نضال حماده خبرنگار و فعال سیاسی شیعی لبنانی در قم جای قدردانی دارد.
وی بیان کرد: بهجای اینکه ما به لبنان برویم و از مرزهای مقاومت فلسطین و لبنان و یمن دفاع کنیم، دوستان به اینجا میآیند و بهره میبریم؛ این یکی از نقصهای ماست که شاید نشان میدهد دچار یک روزمرگی شدهایم.
غمامی عنوان کرد: بنده بارها در دانشگاه تلاش کردهام که تبیین کنم باید در مورد مسأله غزه و فلسطین و لبنان صدای خود را از مجامع علمی و کشورمان بلند کنیم نه اینکه آنها از ما درخواست کنند صدای آنها شویم و ما صرفا تماشاچی باشیم.
وی تصریح کرد: ما به دلیل تکریم چنین اندیشمندانی در این نشست حضور داریم و به آنها افتخار میکنیم که در میدان در جهت حمایت از جبهه مقاومت قدم برمیدارند.
غمامی خاطرنشان کرد: پیام رهبری به مناسبت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم بهعنوان یک منشور راهبردی برای تحول و پیشرفت حوزه، دارای پنج فراز است، یکی از فرازهای کلیدی این بود که ایشان به مسأله کمبود قدرت اقناع در حوزههای علمیه اشاره کردند.
قدرت اقناع در حوزههای علمیه نیاز به تعلیم و آموزش داریم
وی گفت: ما در زمینه قدرت اقناع در حوزههای علمیه نیاز به تعلیم و آموزش داریم؛ در حال حاضر بسیاری از طلاب این توانایی را ندارند، در حالی که حوزههای علمیه و برخی از بزرگان حوزه از این دانش بلاغت در جهان اسلام برخوردار بودند.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: ما بارها در این زمینه تئوریپردازی کردهایم و بزرگانی همچون سکاکی، در اینباره الگوی خطابی بودند؛ اما اینها را فراموش کردهایم و آن را بهطور عملی به کار نگرفتهایم.
وی در ادامه یادآور شد: اگر دقیق به این مسأله نگاه کنیم میبینیم، توئیتر را مهندسین نساختند، بلکه متفکران علوم انسانی ساختهاند که پیام کوتاه ارائه شود و اینستاگرام و ویکیپدیا نیز توسط متفکرین حوزه علوم انسانی ساخته شده؛ افرادی که مهندس و نیروی فنی نبودند.
غمامی عنوان کرد: طبق گفته نضال حماده، احمد الجولانی دارد از این توانایی استفاده میکند؛ اما ما توانایی سخنرانی 20 ثانیهای را نیز گاهی نداریم تا مخاطب تکانی بخورد و تصمیم خود را عوض کند.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک «اَپ» طراحی کنیم باید بینیم چه الزامات انسانی و ارتباطی دارد، بعد آن را طراحی کنیم تا کارآمد باشد.
برای بلاغت در ساحت آکادمی، هیچ نهادی نداریم
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: ما در دانشگاهها و حوزه چنین کرسی نداریم، البته در فقه و اصول فقه کلی کرسی و مؤسسه داریم، اما در بلاغت در ساحت آکادمی هیچ نهادی نداریم و اگر فعال باشند نیز غیر رسمی و ضعیف هستند.
وی گفت: گاهی این چنین نهادهای غیر رسمی تنها برای سخنرانی در مسجد ساخته شده و توان ورود به ساحتهای اجتماعی و سیاسی را ندارند، به نظرم نیاز به توسعه در این بخش داریم و همکاری اساسی باید شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از استادان لبنان و ایران با حقیقت میدان آشنا هستند؛ اما نگاه ما باید تئوریتر باشد و به هم پیوند بخورند، آن گاه یکی از گرانیگاههای موفقیت و پیروزی در جهان اسلام سر ماجرای غزه اتفاق خواهد افتاد.
غمامی افزود: اگر متفکرین ما و آنها با هم سر میز بنشینند و گفتوگو کنند چه بهصورت حضوری و چه برخط میتوانیم دستاوردهای خوبی داشته باشد؛ اما در حال حاضر این ارتباط برقرار نیست.
البته حضور نضال حماده در ایران بسیار مؤثر بوده و امیدواریم این تعامل گسترش یابد.
خبرنگار: حمیده زند
انتهای پیام/