نقد جدی آیتالله حسینیبوشهری بر رفتار دینی سطحی و بیریشه - تسنیم
امام جمعه قم با انتقاد از سطحی نگری در دینداری، تأکید کرد که محبت ظاهری به اهل بیت(ع) بدون التزام عملی، نشانه شیعه واقعی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار حجتالاسلام اصغر آیتی مدیر بنیاد رسول رحمت بر لزوم ایجاد سازوکارهای عملیاتی برای بهرهگیری از مضامین غنی دینی موجود در جامعه اسلامی تأکید و با اشاره به ظرفیتهای موجود بیان کرد: واقعیت این است که اقدامات مبتکرانه و نوآورانه در عرصه دینی، ریشه در مضامینی دارد که هم در جامعه حاضر است، هم در متون دینی ما ثبت شده و هم توسط سخنرانان مطرح میشود.
اما آن اهتمام جدی برای تحقق عملی این مفاهیم و پیگیری مشخص اهداف، کمتر دیده میشود.
نیاز فوری به یک سازوکار منسجم وجود دارد تا این اهتمام را نهادینه و عملیاتی کند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرصتهای تبلیغی مرتبط با سیره پیامبر اکرم(ص) هشدار داد: اگر از این فرصتهای ارزشمند برای تبیین صحیح سیره نبی مکرم اسلام(ص) استفاده نکنیم، ضایعهای بزرگ است.
وی گفت: تبیین دقیق سخنان، کلمات و هدایتهای پیامبر(ص)، ما را به سمت شناخت همه اهل بیت(ع) رهنمون میسازد.
پیامبر(ص) بهوضوح در وصف امیرالمؤمنین(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسین(ع)، امام مجتبی(ع) و دیگر ذریه پاک خود سخن گفتهاند و مردم را به حرمتگذاری نسبت به آنان توصیه کردهاند.
آیتالله حسینیبوشهری با استناد به آیه شریفه «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» (سوره شوری آیه 23) به تبیین تفاوت کلیدی «محبت» و «مودت» پرداخت و گفت: مزد رسالت پیامبر(ص)، مودت نسبت به نزدیکان ایشان یعنی اهل بیت(ع) قرار داده شده است.
مودت با محبت تفاوت بنیادین دارد؛ محبت دایره گستردهای دارد و حتی ممکن است از سوی یک غیرمسلمان مانند جرج جرداق نویسنده مسیحی کتاب «صوت العدالة الانسانیة» درباره امام علی(ع) وجود داشته باشد.
اما مودت حاوی عنصر مسئولیتپذیری و التزام عملی است.
امام جمعه قم در ادامه با اشاره به معیارهای اصیل پیروی، روایتی را از حضرت فاطمه زهرا(س) نقل کرد و گفت: هنگامی که فردی از طریق همسرش از ایشان پرسید آیا ما از شیعیان شما محسوب میشویم؟
حضرت صدیقه طاهره(س) فرمودند «إِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا، وَ إِلَّا فَلَا»، اگر به دستورات ما عمل کنی و از نواهی ما دوری کنی، از شیعیان ما هستی، وگرنه شیعه ما نیستی.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: همچنین امام صادق(ع) فرمودهاند «مَنْ وَافَقَنَا بِلسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ تَبِعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا”» کسی که با زبان و قلبش با ما موافق باشد، از آثار ما پیروی کند و به اعمال ما عمل نماید شیعه راستین است.
این بیانگر آن است که شیعهبودن منوط به همراهی عملی و التزام به آموزههای اهل بیت(ع) در تمام ابعاد است.
آیتالله حسینی بوشهری با تأکید بر لزوم معرفی جامع شخصیت رسول اکرم(ص) به جهانیان، اظهار داشت: معرفی پیامبر اسلام(ص) به عنوان آن درخت تنومند بنیادین مکتب اسلام، کلیدی است که تمام ویژگیهای اسلام و اهلبیت(ع) را میتوان از رهگذر آن به جهان نمایاند.
وی با اشاره به نامگذاری کتاب پیامبر(ص) به عنوان «رسول رحمت»، این عنوان را مبتنی بر مبانی صحیح دانست و افزود: این انتخاب با هدف دفاع از اسلام در برابر اتهامات خشونتطلبی و جلب توجه جهانیان به سیمای رحمانی پیامبراعظم(ص) صورت گرفته است.
امام جمعه قم در ادامه با ابراز نگرانی از برخی سوء استفادهها از مفهوم رحمت خداوندی و رحمت نبوی، هشدار داد: متأسفانه برخی در جامعه ما آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» (سوره فتح آیه 29) را نادیده میگیرند و صرفاً بر بُعد رحمانیت پیامبر(ص) تأکید میکنند.
این در حالی است که سیره جهادی پیامبر(ص) در برابر دشمنان آشتیناپذیر بود.
از غزوات تا مواجهههای قاطع ائمهاطهار(ع)، بخش جداییناپذیر تاریخ اسلام است.
آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به ضرورت پرهیز از یکبعدینگاری در معرفی دین، تصریح کرد: همانگونه که در صفات الهی، «سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» رحمت بر غضب الهی مقدم آمده است.
پیامبراکرم (ص) نیز همواره بر مدار رحمت عمل میکرد؛ اما این به معنای نفی مواضع قاطعانه ایشان در برابر متجاوزان نیست.
وی افزود: ایشان حتی با اهل کتاب نیز بر اساس آیه «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ» (سوره آل عمران آیه 64) دعوت به گفتوگو میکرد، اما در برابر سرکشیها، قاطعانه میایستاد.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان، با تقدیر از کتاب ارزشمند «رسول رحمت» خاطرنشان کرد: این اقدام اگرچه قابلتقدیر و ضروری است، اما نیازمند پشتوانههای مطالعاتی عمیقتر برای نمایش توازن میان ابعاد رحمانی و قهری سیره نبوی است تا جامعه اسلامی در مواجهه با دشمن، دچار تضعیف روحیه جهادی نشود.
انتهای پیام/