امام خمینی عدالت را یک بنیاد مشروعیت حکومت دینی میدانست
به گفته عارف، تمدن مورد نظر امام تمدن اخلاقی و معنوی بود و بر این اساس، او پروژهای بزرگتر از انقلاب سیاسی را دنبال میکرد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین نیکخوی متین - محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در گردهمایی بزرگ مولفین و پژوهشگران حوزه اندیشه امام خمینی (ره) اظهار کرد: در ۳۶ سال گذشته اندیشههای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توسط فعالان و مسئولان حوزه امام به یادگار ماند.
ابعاد ناشناخته فراوانی از شخصیت امام وجود دارد که هنوز روی آن تلاش جدی نشده است.
اگر ابعاد شخصیتی امام دقیقتر و وسیعتر تبیین شده بود ابعاد انقلاب اسلامی روشنتر خودنمایی میکرد.
باید از گذشته درس بگیریم و راه بهتری را برای انجام وظایف، دست اندرکاران حوزه ترویج اندیشه امام در پیش بگیرند.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به ابعاد شخصیت مغفول امام (ره) گفت: امام خمینی نه تنها بنیانگذار تاریخی نوین در عرصه جهان بود بلکه بنیانگذار اندیشه نوین از متن سنت بود تا پیامش را به جهانیان برساند.
درباره امام زیاد سخن گفته شده است، اما اکنون زمان صحبت درباره ابعاد شخصیت امام است که هنوز در حاشیه و سایه مانده است.
عارف گفت:انقلاب اسلامی ایران پیش از آن که دگرگونی سیاسی باشد انقلابی فرهنگی بود که برای بازسازی نظام ارزشی جامعه و احیای رابطه انسان با خدا و خویشتن و قدرت شکل گرفت.
امام خمینی از آغاز مسئله اصلی را فرهنگ میدانست.
فرهنگی که باید انسان ساز و مسئولیت آفرین و معنا بخش باشد.
در نگاه امام حکومت ابزار است نه هدف.
تمدن مورد نظر امام تمدن اخلاقی و معنوی بود.
بر این اساس او پروژهای بزرگتر از انقلاب سیاسی را دنبال میکرد، پروژه نهاد سازی اخلاقی در تراز انقلاب اسلامی.
معاون اول رئیس جمهور گفت: امام نه تنها رهبر ایام انقلاب بود بلکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بحرانهای متوالی مانند جنگ و اختلافات داخلی و ترورها وفشارهای جهانی کشتی انقلاب را هدایت کرد.
مدیریت بحران در نگاه امام ترکیبی از توکل الهی ومشورت با نخبگان و تشخیض مقتضیات زمان بود.
ایشان در بحرانها نه به سازش رسید و نه گرفتار تحجر شد.
عارف تصریح کرد: امام خمینی زن را نیروی مومن و فعال و سازنده در روند شکل گیری تمدن اسلامی میدانست.
امام زن را نه فقط عضوی از خانواده بلکه به عنوان نقشی مهم و تاثیر گذار در جامعه تاریخ اسلامی میشناخت.
دیدگاهی که از دل سنت دینی خارج شده و عنوان میکند که حضور و مشارکت زن در عرصههای مختلف ضامن پیشرف جامعه اسلامی است.
امام خمینی در کنار شور انقلابی هنر صبر انقلابی را داشت.
امام از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶ سیاست صبر فعال را در پیش گرفت نه منفعل بود و نه شتابزده؛ این نگاه امروز برای ما که درگیر سیادورزیهای هیجانی هستیم درسی بنیادی است.
سیاست در نگاه امام باطنی صبور و طاهری جسور دارد و تعدلی میان عقل و ایمان.
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: امام خمینی عدالت را یک شعار سیاسی نمیدانست.
بلکه آن را بنیاد مشروعیت یک حکومت دینی میدانست.
در مواضع او فقر و تبعیض و محرومیت از مظاهر ظلم هستند.
نگاه به مستضعفین تبلیغاتی و عاطفی نبود.
بلکه راهبردی برای نجات انسان تلقی میشد.
نگاه امام به کمیته امداد و نهادهای محرومیت زدایی حاکی از نگاه ایشان به فقرا و مستضعفین است.