تشکیل کنسرسیومهای مهارتی در استانها - تسنیم
سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از تشکیل کنسرسیوم های مهارتی در استان ها خبر داد و گفت: این کنسرسیوم ها با کمک شرکای بخش خصوصی، نیازهای آموزشی واحدهای تولیدی و صنعتی را تامین می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سید جمیل احمدی صبح امروز در اجلاس مدیران ستادی، مربیان منتخب و روسای ادارات استانهای سازمان فنی و حرفهای کشور که در مرکز تربیت مربی برگزار شد، با اشاره به اهمیت فروش محصولات مهارتآموزان در بسترهایی مانند دیجیکالا گفت: باید راهکارهای لازم برای عکاسی، تصویربرداری و بازاریابی دیجیتال این محصولات را به کارآموزان آموزش دهیم تا حلقهای موثر در زنجیره توسعه مهارت و کارآفرینی ایجاد شود.
سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به اینکه 100 فرصت سرمایهگذاری با مشارکت عمومی - خصوصی در دستور کار است، مطرح کرد: برخی از مراکز آموزشی کشور با ظرفیت موجود میتوانند با همکاری بخش خصوصی توسعه یابند و طبق اساسنامه سازمان، حتی به هیئتمدیره تبدیل شوند.
همواره مقاومت در برابر تغییر وجود دارد اما با مدیریت مشارکتی و بدون شمول قوانین محاسبات عمومی، میتوان این تغییرات را به نفع توسعه کشور مدیریت کرد.
وی با اشاره به تشکیل کنسرسیومهای مهارتی در استانها خاطرنشان کرد: این کنسرسیومها با کمک شرکای بخش خصوصی، نیازهای آموزشی واحدهای تولیدی و صنعتی را تامین میکنند.
بر اساس بیانیهای که در این گردهمایی امضا شد، مدیران کل استانی متعهد شدند تا سال 1404 این برنامهها را بهصورت اجرایی و عملیاتی در استانها پیادهسازی کنند.
با راهاندازی دبیرخانه ملی آموزش اقتصاد دیجیتال و تمرکززدایی فعالیتها، آموزشهای تخصصی در استانها توسعه خواهد یافت.
احمدی با اشاره به اینکه در راستای مقابله با ناترازی انرژی، سازمان آموزشهایی را در حوزه انرژیهای نو، ایمنی و بهداشت کار در دستور کار دارد، عنوان کرد: یکی از الزامات تحول در آموزش، حکمرانی داده و استفاده از دادههای بازار کار برای برنامهریزی است.
در این راستا، نظام مهارتآموزی مبتنی بر داده و سامانه یکپارچه تحلیل دادههای بازار کار راهاندازی خواهد شد.
عدم استفاده مناسب از شبیهسازها و سیمولاتورها در مراکز آموزشی مورد انتقاد است و رویکرد باید تغییر کند.
سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، اجرای آموزشهای هیبریدی و ترکیبی، پیوند آموزش با صنعت و راهاندازی نظام کارآموزی دوگانه را از دیگر برنامههای محوری سازمان دانست و بیان کرد: در راستای عدالت مهارتی و دسترسی فراگیر، توسعه آموزشهای پلتفرمی و دیجیتال برای مناطق محروم و اقشار آسیبپذیر نیز در دستور کار قرار گرفته و توانمندسازی مربیان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی با بیان اینکه طراحی مسیر حرفهای برای ارتقای مهارت مربیان، صدور آیدیکارتهای مربیگری و آزمونگری و استفاده از ظرفیتهای بینالمللی برای بهروز نگهداشتن دانش مربیان در برنامههای تحولی سازمان دیده شده است، بر لزوم توسعه مهارتهای نرم، کارآفرینی و شایستگیهای عمومی در کنار مهارتهای فنی تاکید کرد و گفت: آموزشهای ما باید مبتنی بر سند حرفه و استانداردهای شایستگی باشد اما اکنون کمتر از 10 درصد دورههای آموزشی بر اساس این اسناد طراحی میشوند.
سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در پایان با اشاره به ضرورت اعتبارسنجی مدارک مهارتی در سطح بینالمللی و توسعه همکاریهای بینالمللی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اذعان کرد: امید است با مشارکت مربیان و مدیران استانی، گامهای موثری در راستای ارتقای آموزشهای مهارتی و توسعه همهجانبه کشور برداشته شود.
انتهای پیام/