سطح رفاه اقتصادی کشورهای عضو اکو ارتقا مییابد
وزیر راه و شهرسازی گفت: سیزدهمین نشست نقش مهمی در منطقه دارد و به طور قطعاً رفاه اقتصادی ملتهای کشورهای عضو اکو را ارتقا خواهد داد.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین نشست اجلاس کشورهای عضو اکو اظهار داشت: سخنرانان این اجلاس به درستی اشاره کردند که علی رغم عدم قطعیتهای ژئوپولیتیکی در کشورها و منطقه، به چشمانداز بسیار روشنی برای کشورهای اکو و ارتباطات و تعاملات وجود دارد.
وی ادامه داد: پیوندهای تمدنی که کشورهای عضو اکو دارند، این تمدن دیرینه و پیوندهای حمل و نقل تاریخی، قطعاً در تحقق چشمانداز آینده نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.
او بیان کرد: همچنین، تقویت ظرفیتهای حمل و نقل، چه در حوزه هوایی و پروازهای مستقیم و چه در ارتباطات ریلی و حمل و نقل جادهای، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
یکی از مهمترین موضوعات، تدوین استراتژی جدید و شفاف برای کشورهای عضو اکو به منظور ترسیم چشمانداز روشن و شکوفایی در این کشورهاست.
وی افزود:در این مرحله از جلسه، مطابق برنامه، دستور کار اجلاس باید به تصویب برسد.
پیشنویس دستور کار قبلاً در اختیار هیئتهای محترم شرکتکننده قرار گرفته و از روسای محترم هیئتها تقاضا دارم اگر در خصوص پیشنویس و دستور کار تایید شده، نظری دارند، اطلاع دهند.
او بیان کرد: این نشست، که مهمی در منطقه است، قطعاً رفاه اقتصادی ملتهای کشورهای عضو اکو را ارتقا خواهد داد.
صادق افزود:راهبرد جمهوری اسلامی ایران، بهخصوص در بخش حمل و نقل و ترانزیت، بر تقویت چندجانبهگرایی اقتصادی و ارتقاء سطح همکاری با همسایگان تمرکز دارد.
وزیر راه و شهرسازی ياد آورشد:همگرایی میان کشورهای عضو اکو پیشرفت قابل داشته و با توجه به ظرفیتهای گسترده در منطقه اکو برای همکاری و ارائه یک الگوی موفق همگرایی منطقهای، انتظار میرود این روند شتاب بیشتری بگیرد.
او بیان کرد:بیتردید، نقش و جایگاه دبیرکل سازمان و وزرای کشورهای عضو در تحقق این مهم برجسته خواهد بود.
وی افزود: حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از اولویتهای سهگانه سازمان، میتواند مبنای ایجاد تحرک و بهبود همکاری در سایر حوزههای تجارت، گردشگری و انرژی در منطقه باشد.
تقویت مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی در سطح دوجانبه و چندجانبه از محورهای مهم همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو است و این موضوع در بالاترین سطح حمایت و تأکید قرار دارد.
او بیان کرد :جمهوری اسلامی ایران با بهرهمندی از موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه غرب آسیا و دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، و دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن، در تقاطع کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و آمادگی دارد تا این ظرفیت عظیم را با اعضای اکو، بهویژه کشورهای محصور در خشکی، به اشتراک بگذارد.
وی افزود: با توجه به پیشینه تاریخی کشورهای عضو اکو در شکلدهی کریدورهای حمل و نقل تمدنساز، نظیر راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی، در عصر جدید نیز میتوان به نقشآفرینی چشمگیر این کشورها در این زمینه توجه کرد.
او بیان کرد : بنابراین باید نقش و جایگاه سازمان اکو را برای تبدیل آن به یک سازمان موفق و کارآمد منطقهای برای توسعه و گسترش حمل و نقل و ترانزیت بازتعریف نمود.
وی افزود: تعریف دقیق چشمانداز و راهبردهای حمل و نقلی منطقه اکو در چارچوب چشمانداز ۲۰۳۵ اکو، ضرورتی کلیدی است؛ و در این زمینه از دبیرکل محترم میخواهم تا با مشارکت اعضا و در قالب زمانبندی مشخص، این سند را تهیه کنند.
وی افزود:خوشبختانه همکاریهای ترانزیتی در منطقه اکو طی سالهای اخیر شتاب قابل توجهی یافته است.