وضعیتسنجی آموزشی حوزههای علمیه آغاز شد
معاون آموزش حوزههای علمیه گفت: به دنبال پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزههای علمیه، وضعیت سنجی آموزشی حوزههای علمیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی اظهار کرد: به دنبال پیام تاریخی مقام معظم رهبری به حوزه علمیه، در دو هفته گذشته در معاونت آموزش طی جلسات متعددی، عناوین ناظر به آموزش و تحولات آموزشی احصا و گزارش شد.
وی افزود: مواردی همچون تدوین طرحهای اصلاح مقاطع و برنامه آموزشی با توجه به حفط توان علمی، طرح اصلاح رشتههای تخصصی و عناوین و دروس آن ناظر به اقتضائات پیام و متون درسی، توسعه دروس مرتبط با پاسخگویی فقه به مسائل معاصر و نظامات اجتماعی، استفاده از ظرفیت پایاننامهها با توجه به مفاد پیام مقام معظم رهبری با رویکرد مسألهمحوری و تقویت پژوهش و تحقیق در ساختار برنامه درسی سطوح عالی و خارج مورد بررسی قرار گرفت.
معاون آموزش حوزههای علمیه به وضعیتسنجی از وضعیت آموزش در مدارس علمیه سراسر کشور اشاره کرد که این امر آغاز شده است.
حجتالاسلام مقیمی حاجی با اشاره به اینکه گزارش این وضعیت سنجی به مدیر حوزههای علمیه کشور ارائه خواهد شد، مطرح کرد: بررسی وضعیت پذیرش، معدل سطح دروس و مسابقات علمی، وجود استاد مورد نیاز و واجد شرایط، کارگاه دانش افزایی، وضعیت علمی اساتید، برگزاری کارگاه آموشی طرح سوال، تشکیل و فعالیت گروههای علمی، وضعیت سطح علمی طلاب استان و وضعیت مدارج علمی استان و چند مورد دیگر از شاخصهای اولیه این وضعیتسنجی بوده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه با بیان اینکه در هر شاخصه سه بخش وضعیت مطلوب، وضعیت موجود و درصد تحقق را تعریف کردیم، اظهار کرد: طراحی وضعیت مطلوب موجب شد تا بتوانیم سنجش را به درستی انجام دهیم.
شاخصها برای نظرسنجی و تکمیل خدمت استانها و مدارس ارسال خواهد شد تا پس از تکمیل و نهایی سازی معیار عمل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه با خرد جمعی و توافق آمادگی داریم وضع مطلوب را تغییر دهیم، بیان داشت: بخشهای مختلف را به تائید مدیران استانی خواهیم رساند و سپس وضعیتسنجی نهایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
حجت الاسلام مقیمیحاجی با بیان اینکه پایش در مدارس در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: افرادی هستند که پرونده آموزشی آنها در مدارس باز است که باید مورد پایش قرار بگیرند.