حوزه فنیوحرفهای به یک نظام اعتلافی نیاز دارد/نگاه دولت هزینهای نیست، سرمایهگذاری پایدار است
در نشست هماندیشی مسؤولین دانشگاه فنی و حرفهای و سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که حوزه فنی و حرفهای نیاز به یک نظام اعتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش خصوصی و صنعت، برنامهریزی منسجمی داشته باشند.
.jpg/3)
در نشست هماندیشی مسؤولین دانشگاه فنی و حرفهای و سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که حوزه فنی و حرفهای نیاز به یک نظام اعتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش خصوصی و صنعت، برنامهریزی منسجمی داشته باشند.
به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در نشست هم اندیشی با مسؤولین سازمان برنامه و بودجه که در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم و ابراز خرسندی از حضور دکتر طاهری و هیأت همراه با بیان اینکه این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی است که در دفتر بخشی آموزش و پرورش عمومی فعالیت دارد، اظهار کرد: من به نوبه خود صمیمانه از حمایتهای بیدریغ مدیران سازمان برنامه و بودجه بالاخص دفتر امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای نسبت به دانشگاه فنیوحرفهای قدردانی میکنم.
وی با اشاره به محور اصلی نشست که در راستای هماندیشی و بررسی راهکارهای لازم جهت ساماندهی و حل مشکلات بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای است، عنوان کرد: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور تأکید زیادی بر ارتقا و اعتلای آموزشهای فنی و حرفه ای شده است که قطعاً با اختصاص ردیف بودجههای مناسب این امر مهم محقق خواهد شد.
صالحی عمران افزود: اعتقادم این است کیفیت آموزشهای مهارتی در برهه کنونی مهمتر از توسعه کمی غیر هدفمند آن است و نگرانیهای بودجهای هم داریم که بیشتر برای بحث ارتقای کیفیت آموزشی در کارگاهها و آزمایشگاههای دانشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور مطرح است.
تا قبل از شروع ترم جدید تمامی برنامهها بروز رسانی و تدوین خواهد شد
وی گفت: خوشبختانه کمیته برنامهریزی درسی از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفهای آغاز کرده و تا کنون ۱۶ برنامه درسی دوره کاردانی کاملاً تغییر پیدا کرده و تا قبل از شروع ترم جدید تمامی برنامهها بروز رسانی و تدوین خواهد شد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه رویکرد دانشگاه در بروز رسانی برنامههای درسی در راستای کارآفرینی بوده و تک تک برنامههای ایجاد شده ضمن جهتگیری شغلی با نیاز بازار کار تألیف شده است، تصریح کرد: بودجه قابل توجهی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای دانشکدههای فنی و حرفهای مورد نیاز است؛ چرا که فضای فیزیکی و تجهیزات کارگاهی و قدیمی بوده و نیاز به نوسازی دارد و با عنایت به هزینههای بسیار بالای این امر حمایت ویژه سازمان برنامه و بودجه را طلب میکند.
وی با اشاره به اینکه سرانه دانشجویی در این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایینتر است، خاطر نشان کرد: در این نشست مروری بر فعالیتهای دانشگاه در سالهای اخیر خواهیم داشت و امیدواریم به اتفاق کارشناسان طرفین برنامهریزی عملیاتی جهت تبیین شاخصهای بودجهای دانشگاه فنی و حرفهای در سال ۹۹ در راستای اهداف و مأموریتهای کلان این مرکز علمی و مهارتی صورت پذیرد.
صالحی عمران با اشاره به ماموریتها و احکام تکلیفی درخصوص دانشگاه فنی و حرفهای در برنامه ششم توسعه کشور، عنوان کرد: در بند ت ماده ۴ برنامه ششم توسعه کشور به عنوان یکی از محورهای مطرح شده برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل رشد بهرهوری؛ افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغالتحصیلان دبیرستانها، هنرستانها تا مقطع کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزشهای مهارتی، تخصصی و فنی و حرفهای مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه به استناد بند ب ماده ۶۵ در راستای افزایش مهارت دانشجویان باید منابع دانشگاه افزایش پیدا کند، تصریح کرد: طبق قانون دولت موظف است به منظور افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفهای در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی آموزشکدهها و دانشکدههای فنی و حرفهای را بهروز کند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای به اعتبارات هزینهای و درنتیجه ضرورت توجه ویژه به وضعیت بودجه کنونی دانشگاه پرداخت و گفت: دارا بودن ۱.۰۴۴ آزمایشگاه و کارگاه در ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فعال و مشکلات بودجهای، بروز رسانی و تجهیز این مراکز، عدم بهره مندی از منابع ردیفهای دراختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علیرغم پیوستن به آن مجموعه از سال ۱۳۹۰، وضعیت نامناسب شاخص هیات علمی به دانشجو، افزایش هزینههای مربوط به غذای دانشجویی (حدود ۷۰ درصد)، افزایش حدود ۳۰ درصدی استفاده کنندگان از سلف سرویس دانشجویی، پایین بودن سرانه غذای دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفهای به میزان نصف سرانه اختصاص داده شده به سایر دانشگاهها، پراکندگی هزینههای مربوط به تغذیه در ۱۷۱ دانشکده / آموزشکده که منجر به عدم امکان استفاده از صرفههای حاصل از افزایش مقیاس در مقایسه با سایر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم میشود و مقدار پایین متوسط سرانههای خدمات رفاهی، فرهنگی و دانشجویی از جمله شرایط خاص و چالشهای پیش روی دانشگاه است.
دکتر سعید طاهری، رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران دانشگاه فنی و حرفهای، اظهار کرد: نگاه دولت و سازمان برنامه و بودجه به آموزشهای عالی فنی و حرفهای و مهارتی نگاهی از جنس اتلاف سرمایه و هزینهای نیست، بلکه نوعی سرمایهگذاری پایدار است.
وی ادامه داد: باید سرمایهگذاری ویژهای بر روی آموزش، بالاخص آموزش فنی و حرفهای داشته باشیم و معتقدم آموزشهای فنی و حرفهای کلید اشتغال پایدار کشور محسوب میشود و نیروی انسانی ماهر بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی به شمار میرود و این شرط لازم است و شرط کافی در شرایطی تحقق پیدا میکند که باعث تسهیل اشتغال و لمس اثرات آن در سطح جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه نشست حاضر برای آشنایی و رفع مشکلات بودجهای پیش روی دانشگاه است، گفت: کوچکترین هزینهای در جهت ارتقای آموزشهای فنی و حرفهای هزینه فرصت به حساب میآید.
طاهری از همپوشانی و موازیکاری در فعالیتهای فنی و حرفهای در کشور انتقاد کرد و گفت: حوزه فنی و حرفهای نیاز به یک نظام اعتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش خصوصی و صنعت، برنامهریزی منسجمی داشته باشند که امیدواریم در راستای اجرای قانون جامع نظام آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی به زودی شاهد آن باشیم.
بر اساس اعلام دانشگاه فنی و حرفهای، در این دیدار جمعی از معاونین و مدیران سازمان برنامه و بودجه و اعضای هیأت رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای حضور داشتند که در خصوص موضوعات مطروحه به بحث و تبادل نظر پرداختند و بنا شد در اولین فرصت جلسات تخصصی با حضور طرفیت در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود.
انتهای پیام