ماجرای فیکنیوزها و اتهام به عضو شورا علنی شد - تسنیم
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز از ماجرای فیک نیوزها و اتهام زنی های فضای مجازی پرده برداری کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، دویستوشصتوهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.
تأمین 50 درصد هزینه بیمه تکمیلی کارگران
لایحه شهرداری تبریز مبنیبر تجویز تأمین 50 درصد هزینه بیمه تکمیلی کارگران خدمات شهری و پاکبانان طرف قرارداد شرکتهای تدبیراندیش، تلاشگران سهند و تأمینگستر تا سقف 300 هزار تومان به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.
احد صادقی، دبیر شورای شهر تبریز با اشاره به کمک شهرداری برای پوشش بیمه تکمیلی گفت: در کمیسیون مربوطه تصویب شد که برای هر نفر از اعضای خانواده کارگران مبلغ 150 هزار تومان و همچنین برای خود کارگر نیز 150 هزار تومان کمک در نظر گرفته شود.
این مبلغ از ردیف بودجه مصوب و تا سقف ماهانه 1.5 میلیارد تومان و سالانه 18 میلیارد تومان قابل پرداخت است.
وی افزود: قراردادها باید مطابق مصوبه شورای شهر اصلاح شوند.
در حال حاضر شرکت تدبیر با 104 هزار تومان، شرکت تلاشگران با 450 هزار تومان و شرکت تأمینگستر با 190 هزار تومان اقدام به انعقاد قرارداد کردهاند.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به سهام شرکت تلاشگران گفت: در این شرکت برخی افراد هنوز سهامدار نشدهاند و لازم است ایرادات موجود اصلاح شود چراکه مبلغ 150 هزار تومان از سود سهام افراد در این شرکت برای جبران هزینه بیمه پرداخت خواهد شد و باید سازوکاری باشد تا کارکنان متضرر نشوند.
داود امیر حقیان، خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز، با انتقاد از تفاوت خدمات بیمهای گفت: تعدد قراردادها به تعهدات میان شرکتها و بیمهگر بازمیگردد.
اما این سطح از تفاوت در هزینهها قابل توجیه نیست.
اگر کلوزها (بندهای قرارداد) یکسانسازی نشود، هدف شورا مبنی بر عدالت بیمهای محقق نخواهد شد.
وی، تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که تمام کارگران از خدمات یکسان بهرهمند شوند.
همچنین، در صورت امکان، خانواده کارگران متوفی نیز مشمول این خدمات شوند.
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به نارضایتی از عملکرد شرکتهای بیمه، گفت: شهرداری باید بر اجرای دقیق خدمات بیمهای نظارت کند.
روحالله دهقاننژاد، نایبرئیس شورای شهر نیز در پایان گفت: نوع قراردادهای بیمه با یکدیگر تفاوت دارد و به همین دلیل، خدمات و قیمتها نیز متفاوت است.
این مسئله باید در بازنگری قراردادها مورد توجه قرار گیرد.
تجویز واگذاری 109 دستگاه دستگاه اتوبوس به اشخاص حقیقی و حقوقی
لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز واگذاری 109 دستگاه اتوبوس به اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق ضوابط و دستورالعمل بهرهبرداری از ناوگان اتوبوس و مینیبوس به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه شورای شهر تبریز در دوره ششم خود تحرک قابل توجهی در حوزه اتوبوسرانی داشته است، به اقدامات انجام شده در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه ناوگان، بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی، خرید و تعمیر اتوبوسهای موجود از جمله فعالیتهای ما در این حوزه بوده است.
رشیدی با اشاره به واگذاری 146 دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی، بر ضرورت ارائه گزارش تحلیلی و آسیبشناسی از عملکرد این اتوبوسها تاکید کرد.
وی همچنین به مشکلات اقتصادی بهرهبرداران خصوصی اشاره کرد و گفت: باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
فارغ از اینکه این واگذاری و بهرهبرداریها به نفع شهر انجام میگیرد، اما نمیتوانیم فورا مجوز صادر کنیم مجوز یک کلمه است و مابقی مسائلی چون اجرا شدن آن و مورد استقبال قرار گرفتن برای ما بهعنوان سیاست گذار شهری مهم است.
این عضو شورای شهر، نظام توزیع یارانه اتوبوس شهرداری را ناکارآمد دانست و خواستار بازنگری در این نظام شد.
رشیدی همچنین به مزایای دو نرخی شدن کرایه با کارت الکترونیکی و نقدی اشاره کرد و یادآور شد: وقتی از کارت الکترونیکی استفاده نمیشود، در واقع سیستم متضرر میشود.
در پرداخت نقدی، کرایه مقداری بیشتر گرفته میشد که اثر این فعالیت مثبت تلقی شده بود و مردم به استفاده از کارت الکترونیکی تشویق شده بودند.
احد صادقی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تاکید بر حمایت از بهرهبرداران، بیان کرد: ضرورت موفق بودن این طرح منوط به حمایت از بهره برداران است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی رانندگان و مردم افزود: ما نیز به عنوان عضو شورا نمیخواهیم مردم فشار زیادی را متحمل شوند.
داوود امیرحقیان، عضو دیگر شورا، ضمن قدردانی از زحمات مسئولین حوزه اتوبوسرانی، به مشکلات حمل و نقل عمومی در روستاهای الحاقی به تبریز اشاره کرد و گفت: روستاهای الحاقی چون کرکج، مایان، کجوار، خلجان و...
از لحاظ حمل و نقل عمومی مشکلات جدی دارند.
این موضوع در نظر گرفته شود تا شهروندان این محلات نیز بتوانند از خدمات اتوبوسرانی این حوزه بهره گیرند.
وی با تأکید بر لزوم توجه به محلات تبریز خاطرنشان کرد: همانگونه که به سهند خدمات ارائه میشود که باید در اولویت دوم شهرداری تبریز باشد، بایستی محلات تبریز در نظر گرفته شود.
علی راستی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز، با طرح پرسشهایی درخصوص قیمت اتوبوسهای کارکرده، گفت: ما از دیگر هزینهها میکاهیم، اما نمیگوییم که ارگانهای مسئول کجا هستند.
امروز انگار نه انگار که گرانی وجود دارد.
وضعیت حملونقل شهری موجب شرمندگی شده است و نیاز فوری به اقدام داریم.
وی با اشاره به نقش شهرداری در پروژههای شهری گفت: شهرداری در تمام مشکلات پیشگام است.
اما آیا حتی سیمان کافی برای پروژههایش دارد؟
ما باید صادقانه بپرسیم سهم دولت در اتوبوسرانی چیست؟
اگر کمک نشود، این مسیر به بنبست میرسد.
روحالله رشیدی، عضو شورای شهر تبریز، در ادامه جلسه گفت: شورا در مقام تصمیمگیری است، هر هفته میپرسیم که چند دستگاه واگذار شده است؟
اینها باید جایگزین ناوگان فرسوده شوند.
این کار فقط زمانی معنا پیدا میکند که در رضایت عمومی تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به ابهام در افزایش نرخ کرایهها، اظهار کرد: اینکه دو ماه پس از آغاز سال، کرایه افزایش پیدا کند، از نظر منطقی پذیرفتنی نیست.
فقط به مولفه کرایه نباید تأکید کرد.
باید امکان توزیع یارانه برای جلب رضایت بهرهبرداران را نیز بررسی کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: قرار شد رئیس مجمع نمایندگان استان مشخص کند که دولت چه کمکی در این حوزه خواهد کرد.
ما توقع داریم که این واگذاری تا پایان تابستان انجام شود.
شورا هم باید جرأت تصمیمگیری داشته باشد.
حجتالاسلام رسول برگی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تأکید بر بهکارگیری حملونقل ترکیبی، گفت: وضعیت پایانه راستهکوچه فاجعهبار است.
ایستگاه آخر اتوبوس و مترو باید یکی باشد.
نباید در مرکز شهر تراکم اتوبوس داشته باشیم.
این مسئله نیازمند ورود جدی و تصمیمگیری ساختاری است.
وی درباره مشکلات خط بیآرتی خیابان امام، اظهار داشت: وقتی مترو در دسترس است، وجود بیآرتی در همان مسیر معنا ندارد.
این فقط یک هزینهکرد اضافی است.
عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه تلقی برخی شهروندان از اختصاص مینیبوس، نوعی توهین است، گفت: در بازدید از کارخانه اسنا اعلام شد که آماده تولید اتوبوس و میدلباس هستند و میتوان با برنامهریزی دقیق، از این ظرفیتها بهره گرفت.
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از نحوه مدیریت فعلی ناوگان حملونقل عمومی، خواستار تشریح شیوه خرید و واگذاری اتوبوسها و میزان بلیتفروشی سال گذشته شد.
وی اظهار کرد: اگر مدیریت درستی با حضور افراد اهلیتدار صورت گیرد، وضعیت فعلی قابل اصلاح است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر لزوم استفاده از فرصتهای موجود، پیشنهاد داد: میتوان از طریق منطقه آزاد ارس، اتوبوسهایی با قیمت پایینتر و درعینحال مجهزتر تهیه کرد.
حتی سایر ماشینآلات مورد نیاز شهرداری نیز از این مسیر قابل تأمین هستند.
چمنی افزود: اگر برای تشویق مردم به استفاده از حملونقل عمومی، این خدمات حتی رایگان هم ارائه شود، میتوانیم شاهد کاهش قابلتوجهی در ترافیک شهری باشیم.
در ادامه، غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تأکید بر اهمیت بهرهگیری از ظرفیت منطقه آزاد ارس برای تأمین ماشینآلات شهرداری گفت: اگر اقدامات صورت گرفته بهصورت مستند و شفاف ارائه شود، میتوان بهتر تصمیمگیری کرد.
وی با انتقاد از طولانی شدن فرایند بررسی موضوعات، تصریح کرد: بخشی از این کندی ناشی از آن است که موضوعات در کمیسیونها بهطور کامل و دقیق بررسی نمیشوند.
رسیدگی به مطالبات کارگران افتخار من است
محمدحسن اسوتچی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در تذکری با انتقاد از برخی رویهها و بیتوجهیها نسبت به مسائل انسانی، خواستار توجه جدی به مطالبات کارگران، پیمانکاران و اصلاح نگرشها نسبت به ارزشهای انقلاب شد و گفت: این مطالب، نادیده گرفتن خدمات شورا و شهرداری نیست؛ ما هم از قطار توسعه پایین نخواهیم آمد.
وی با انتقاد از برخی شیوههای اطلاعرسانی روابط عمومی شهرداری، از آقای حافظزاده خواست تا غیر از روزنامه و هفتهنامه، تشکرنامهای ویژه برای معرفی اقدامات شهرداری منتشر شود تا خبرها فقط یکبار و در قالبی مناسب به اطلاع مردم برسد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: به یکی از همکاران شورا با آشنایی 44 ساله، ایراداتی مطرح شد که بهجای پاسخ شخصی، به افراد دیگر جواب داد.
پس از 44 سال باید ایراد مرا به خودم بگویید، نه به دیگران.
اسوتچی ادامه داد: پس از 46 سال از انقلاب، متأسفانه شاهد جابهجایی ارزشها هستیم؛ نقد و انتقاد نه غیراخلاقی است نه غیردینی، اما برخی بیتوجهیها موجب جابهجایی واقعیتها میشود.
وی، با گلایه از برخی نگاههای تقلیلگرایانه به وظایف شورا و حراست، تأکید کرد: گفتند اسوتچی به جوراب و دستکش کارگران میرسد؛ بله، این افتخار من است.
چراکه پیشتر پیمانکاران کوچک بودند و مطالباتشان قابل پیگیری بود، اما اکنون این مسیر با دشواری همراه شده است.
کارگران وقتی مطالبه میکنند، این خواستهها نباید منجر به فشارهای دیگر شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر حراست ما میگوید که به جوراب و دستکش میرسد، باید کارگر را از ترس رها کند، نه اینکه با امضا و ثبت حضور، فضای امنیتی ایجاد کند.
حراست باید نارضایتیها را شناسایی و تعقیب کند.
اسوتچی با اشاره به فعالیتهای عمرانی شهرداری، گفت: در کنار روزشمارهای عمرانی، نباید مباحث انسانی در اولویت دوم قرار گیرد.
حکومت اسلامی پیش از هر چیز باید به انسان و کرامت انسانی توجه کند، نه اینکه کارهای عمرانی ما را از وظایف اصلیمان باز دارد.
وی با یادآوری قول یکی از رؤسای پیشین شورا که گفته بود پیمانکاران حذف خواهند شد، تأکید کرد: تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: در خصوص مطالبات پیمانکاران باید پاسخ داده شود.
مرخصی کارگران، مطالبات بهحق آنان و آینده مالی پروژهها نباید مغفول بماند.
اسوتچی گفت: از بچههای بالا انتظار تحلیل داریم، اما سکوت میکنند.
اگر این عنوان بچههای بالا درست است، باید پاسخگو و تأثیرگذار باشند.
نگویید ژن برتر هستید، یک عده جان و مال خود را فدا کردند و برخی فقط چشم میپوشند.
وی با یادآوری تذکرات رهبر انقلاب درباره ضعف در حوزه نظارت، ابراز امیدواری کرد که در مدیریت شهر، سطح مطالبات به «کوفته تبریز» تقلیل نیابد و توجه به مسائل اصلی در اولویت قرار گیرد.
همیشه مستقل بودهام و خواهم ماند
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اتخاذ موضعی شفاف، نسبت به شایعات، تخریبها و فشارهای رسانهای واکنش نشان داد و گفت: تصمیمات و مواضع من در شورا مستقل بوده است؛ به کسی جز مردم بدهکار نیستم و از اصول خود عقبنشینی نخواهم کرد.
وی، اظهار داشت: در تمام این سالها، تصمیماتم را مستقل گرفتهام.
نه کسی برای من تصمیم گرفته، نه تحت فشار کسی تصمیم گرفتهام، چراکه بدهکار کسی جز مردم نیستم.
اگر اینگونه نبود، در همان روزهای نخست، برای شهردار شدن دوستانم رأی جمع میکردم، یا در سال سوم برای نظارتپذیری شورا فردی را انتخاب نمیکردم که رویکردی متفاوت با من داشت.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه محور تمام تصمیمات باید مردم باشند، گفت: اگر شایعه شنیدهایم و توهین دیدهایم، بر مواضع خود در راستای منافع شهر و شهروندان ایستادهایم.
امروز هم در برابر فشار مجموعهها و موجسوارانی که به بهانه مقابله با فساد، اهداف شخصی خود را دنبال میکنند، ایستادگی خواهم کرد.
صادقی خاطرنشان کرد: دائما نسبتبه عملکرد شهردار تبریز با صراحت و شدت و حدت نقد کردهام اما اجازه نمیدهم از دغدغه مبارزه با فساد، سوءاستفاده شود و عدهای در پسِ شعار مبارزه با فساد، موجسواری کنند.
بازیچه دست کهنهسیاستمداران نخواهم شد حتی اگر زامبیهای مجازی و فیکنیوزها در میدان باشند.
وی تصریح کرد: عدهای که میخواهند خدمات شورای ششم دیده نشود، دست از این تلاشهای بیهوده بردارند.
با وجود تمام اختلافنظرها میان اعضای شورا، معدل عملکرد این شورا از دورههای گذشته بالاتر است و نتیجه کارها در کف میدان مشخص است.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به کارنامه عملکرد شورای ششم گفت: دهها پروژه عمرانی اجرا شد.
در حوزه حملونقل عمومی و اتوبوسرانی شاهد توسعه بودیم، دهها دوربین ترافیکی نصب شد، در منطقه 48 هکتاری حاشیهنشین پرخطر ورود کردیم.
باید جسارت داشت که بتوان به مسائل حاشیهنشینی ورود کرد.
پروژههایی مانند مسیرگشایی آلهاشم، تقاطع غیرهمسطح آخماقیه، ساخت دهها سالن، اجرای 500 هزار تن آسفالت، ساماندهی کارگران، معابر، مقبرهالشعرا و کفسازیها گوشهای از عملکرد شورای ششم است.
صادقی افزود: ساماندهی کارگران که زمانی مورد استفاده ابزاری قرار گرفته بود، اکنون به سرانجام رسیده است.
چطور انتظار دارید که از این سیاستها حمایت نکنم؟
وی تصریح کرد: اگر نقطهای فساد در زندگی من و اطرافیانم پیدا کردید، جار بزنید.
به احد صادقی نه فساد میچسبد و نه حمایت از فساد.
اگر وظیفهام را نگویم، انگار واجباتم را انجام ندادهام.
دبیر شورای شورای اسلامی شهر تبریز گفت: صادقانه تلاش میکنیم تا مردم طعم خدمت را بچشند.
این موضعگیری به برخی برخورده اما من با حفظ موضع مستقل، تسلیم صحنهآرایی رسانهای و مافیای قدرت و ثروت نخواهم شد.
آخر این ماجرای پرتلاطم، روشن است و آن خدمت به مردم، بدون واهمه و وابستگی است.
انتهای پیام/