6 تفاوت سئو با تبلیغات
سئو و تبلیغات دو روش مرسوم، ولی متفاوت برای افزایش بازدید وبسایت هستند. با توجه به اینکه هر کدام از این روش ها مزایا و ویژگی های خاصی دارند، انتخاب بین سئو و تبلیغات را برای صاحبان کسب و کار دشوار می کند.

سئو چیست و چطور کار میکند؟
به زبان ساده، سئو یا Search Engine Optimization یعنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو مثل گوگل.
به زبان سادهتر یعنی وقتی اگر فرضا سایت شما در زمینه فروش لاستیک فعالیت میکند و قصد دارید که در جایگاه اول یا دوم گوگل دیده شود، باید آن را در کلمات کلیدی مختلف مثل خرید بهترین لاستیک، خرید لاستیک ارزان و...
بهینه کنید؛ طوری که وقتی کاربر این کلمات کلیدی را وارد گوگل کرد، سایت شما بالا بیاید.
سئو به شما کمک میکند که ترافیک ارگانیک سایت (ترافیک غیر پولی) به خوبی رشد کند.
این روش دیده شدن سایت زمانبر است، اما ماندگاری بسیار بالایی دارد.
تبلیغات در گوگل و دیگر پلتفرمها چطور کار میکند؟
در روش تبلیغات، شما با پرداخت هزینه برای سایت خود کلیک میخرید که باعث افزایش ترافیک غیر ارگانیک (پولی) آن میشود.
این روش را تبلیغات کلیکی (PPC) هم مینامند و به طور خاص توسط Google انجام میشود.
در این روش، سایت شما و محتوای آن در شبکه تبلیغات گوگل دیده میشود و کاربران با کلیک روی این تبلیغات به سایت شما دسترسی پیدا کرده و باعث افزایش ترافیک آن میشوند.
احتمالا شما هم وارد بعضی سایتها شدهاید که تعداد زیادی تبلیغ در صفحه اول آن دیده میشود.
کافی است در این سایتها روی یکی از تبلیغات کلیک کنید تا به سایت جدیدی دسترسی پیدا کنید.
مزیت این روش دیده شدن سریع است.
با این حال برای استفاده از مزایای آن باید هزینه کنید.
مقایسه سئو و تبلیغات
برای درک بهتر تفاوت سئو و تبلیغات، جدول زیر را تهیه کردهایم.
در این جدول ویژگیهایی مثل سرعت نتیجهگیری، هزینه، پایداری، اعتماد کاربران و کاربرد هر کدام از روشها با یکدیگر مقایسه شده است.
در کل تفاوت سئو و تبلیغات در این 6 جنبه به صورت زیر است:
سرعت نتیجهگیری: سئو حدود 3 الی 6 ماه طول میکشد تا سایت را به نتیجه برساند، اما سرعت نتیجهگیری دیده شدن سایت با تبلیغات در حد چند ساعت است.
پایداری نتیجه: استفاده از روش سئو باعث میشود در بلند مدت نتیجه بگیرید، اما پایداری نتیجه استفاده از تبلیغات کوتاه مدت است.
هزینه: سئو کمهزینهتر است، اما در روش تبلیغات به ازای هر کلیک باید هزینهای پرداخت کنید.
اعتماد کاربران: کاربران به نتایج بلند مدت و پایدار سئو اعتماد بیشتری دارند تا نتایج کوتاه و ناپایدار تبلیغات.
کاربرد: از سئو برای برندسازی و رشد تدریجی سایت استفاده میشود، اما استفاده از تبلیغات به نوعی کمپین فوری و فروش سریع محسوب میشود.
ویژگی سئو تبلیغات سرعت نتیجهگیری کند (3-6 ماه) فوری (چند ساعت) پایداری نتیجه بلندمدت کوتاهمدت هزینه سرمایهگذاری تدریجی پرداخت به ازای کلیک اعتماد کاربران بالاتر (نتایج طبیعی) کمتر (نتایج اسپانسردار) مناسب برای برندسازی و رشد مداوم کمپینهای فوری و فروش سریع
تفاوت سئو با تبلیغات بر اساس مزایا و معایب هر کدام
راه دیگری که برای درک بهتر تفاوت سئو با تبلیغات پیش روی ما قرار میگیرد این است که مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم:
مزایای سئو:سئو سایت ماندگاری طولانیمدت دارد، هزینه کمتری برای اجرای آن نیاز است، نتیجه بلندمدت دارد و به سادگی باعث افزایش اعتبار برند میشود.
معایب سئو: نتیجهگیری از آن زمانبر است و برای استفاده از مزایای آن لازم است که تولید محتوای مستمر و تکنیکال سئو انجام شود.
مزایای تبلیغات: شروع سریع و طوفانی دارد، امکان کنترل کامل روی بودجه وجود دارد و البته هدفگذاری و مناسب برای تست سریع ایدهها یا محصولات را در اختیار شما قرار میدهد.
معایب تبلیغات: توقف تبلیغ معادل است با توقف ترافیک و همچنین کلیکهای بیهدف یا رقابت بالا در برخی کلمات گاهی اعصاب خورد کن میشود.
سئو بهتر است یا تبلیغات؟
اکنون وقت نتیجهگیری از مقایسه سئو و تبلیغات است.
اگر به دنبال نتیجه سریع و فروش فوری هستید، تبلیغات گوگل را انتخاب کنید.
اگر میخواهید به رشد پایدار، برندسازی و کاهش هزینه در بلندمدت برسید، سئو را انتخاب کنید.
توصیه نهایی برای دارندگان وبسایت و کسب و کارهای آنلاین؛ بهترین راه ترکیبی از هر دو (استراتژی دوتایی برای رشد همزمان) است.
برای اینکه بدانید چرا ترکیبی از هر دو روش نتیجه بالاتری دارد، یک نمونه واقعی را بررسی میکنیم.
یک فروشگاه لوازم آرایشی را در نظر بگیرید.
این فروشگاه برای دیده شدن باید در گام اول، با تبلیغات کاربر جذب کند.
بعد از جذب کاربر، لازم است تست A/B یا آزمون و خطا انجام شود.
این تست با مقایسه دو نسخه مختلف از یک آگهی، به شما کمک میکند دریابید کدام نسخه باعث میشود نرخ کلیک صفحه فرود که همان سایت شما است افزایش یابد.
بعد از اینکه این تست انجام شد و نسخه بهینه آگهی مشخص شد، باید سراغ سئو بروید.
با سئو، صفحات هدف برای کلمات کلیدی دائمی بالا آورده میشود که نتایجی بلندمدت به دنبال دارد.
بهتر است همین الان دست به اقدام بزنید تا در مدتی کوتاه سایتتان دیده شود و درآمدتان افزایش یابد.
از نظر شما کدام روش بهتر است؟
آیا موافق انجام هر دو روش باهم هستید؟
"این مطلب تبلیغاتی است"