خط و نشانهای مدیرعامل کارخانه آلومینیوم با چاشنی تهدید! - تسنیم
مدیرعامل شرکت آلومینیوم درحالی درخصوص مسائل مختلف از جمله ضرورت احداث نیروگاه برای تامین برق این صنعت برق بر استان، انتقال این صنعت و... پاسخ گفت که صحبت های وی رنگ و بویی از خط و نشان و تهدید داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم سازی اراک، ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد جابجایی کارخانه به اطراف شهر گفت: انتقال این واحد صنعتی به حاشیه شهر امکانپذیر نیست و در صورت جابجایی، این صنعت از استان مرکزی خارج خواهد شد و تنها در سال اول 3 هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم به شهر اراک وارد میشود.
وی افزود: برخی فکر میکنند اگر کارخانه به 30 کیلومتری شهر منتقل شود، مشکل حل خواهد شد اما با قاطعیت میگویم که چنین اتفاقی نمیافتد و اگر قرار به جابجایی باشد، کارخانه به کنار خلیج فارس یا دریای عمان منتقل میشود؛ جایی که از نظر تأمین مواد اولیه، حمل و نقل، و زیرساختها مزایای بیشتری دارد و در حال حاضر بیش از 2 هزار نیروی مازاد در کارخانه حضور دارند که بسیاری از این نیروها حذف خواهند شد.
همچنین با تعطیلی یا جابهجایی کارخانه، بیش از 4 هزار اشتغال مستقیم در اراک از بین میرود؛ در حالی که هر اشتغال صنعتی، بهطور میانگین 35 میلیارد تومان هزینه سرمایهگذاری دارد.
مجیدی تصریح کرد: آلومینیومسازی اراک سالانه 900 میلیارد تومان مالیات میپردازد و اگر از اراک خارج شود، هزینه حمل و نقل مواد اولیه از بنادر به داخل کشور 520 میلیارد تومان و سایر هزینهها 400 میلیارد تومان خواهد بود که این ارقام به خوبی نشان میدهد که خروج کارخانه نه به نفع شهر، نه به نفع استان، و نه به نفع اقتصاد کشور است.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم سازی اراک ادامه داد: در حال حاضر مجموعاً چهار کارخانه تولید آلومینیوم در کشور فعال است که 180 هزار نفر در قالب 11 هزار کارخانه و کارگاه فعالیت تحت پوشش ما قرار دارند.
این صنعت پیشران، در زنجیره تولید بسیاری از بخشهای کلیدی از جمله 32 کارخانه داروسازی و 3800 واحد صنایع ساختمانی نقش دارد.
وی عنوان کرد: اکنون بیشتر قطعات خودروها به سمت استفاده از آلومینیوم رفتهاند و همچنین آلومینیوم در صنایع موشکی، هواپیمایی و ساخت واگنهای مترو کاربرد گستردهای دارد.
این فلز سبک و مقاوم، روز به روز جایگاه بیشتری در صنعت کشور پیدا میکند.
ضمن اینکه، سرانه مصرف آلومینیوم در ایران را 5 کیلوگرم است و این درحالیست که در دنیا حدود 70 میلیون تن آلومینیوم تولید میشود که چین به تنهایی 37 میلیون تن از این مقدار را تولید میکند و کشور ما نیز در حال رشد است اما یکی از چالشهای بزرگ، تأمین مواد اولیه است.
کارخانه آلومینیوم زیر نظر مستقیم محیط زیست تهران فعالیت میکند
مدیرعامل شرکت آلومینیوم سازی اراک، با اشاره به چالشهای زیستمحیطی این کارخانه اظهار کرد: در گذشته مشکلات زیستمحیطی وجود داشته است، اما امروز ما مستقیماً زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست تهران قرار داریم و کارشناسان این سازمان چند روز در کارخانه مستقر میشوند، نمونهبرداری میکنند و در نهایت کتابچهای 150 صفحهای درباره وضعیت زیستمحیطی ارائه میدهند.
وی افزود: تمام واحدهای صنعتی، از جمله خودروها، استاندارد هایی برای میزان آلایندگی دارند که توسط هیئت وزیران تصویب شده است و کارخانه ما نیز دقیقاً بر اساس همین استانداردها عمل میکند.
برخی میخواهند ذهن مردم را طوری شکل دهند که فکر کنند این کارخانه هنوز همان آلودگی گذشته را دارد.
اما این اشتباه است و شرایط امروز کاملاً متفاوت است و کارخانه ما تحت نظارت دائم و مستقیم محیط زیست تهران قرار دارد.
مجیدی بیان کرد: آن زمان آماری نگرانکننده از میزان ابتلا به سرطان در اراک ارائه شد که بلافاصله این موضوع در دولت بررسی و برای اراک طرح جامع آلایندگی مطرح شد و یکی از مهمترین دلایل پیگیری آن طرح، همین نگرانیها بود.
ضمن اینکه، اگر کارخانه ما آلاینده باشد، نخستین کسانی که آسیب میبینند کارکنان ما هستند و به همین جهت، در سال 1399 طرح جامع زیست محیطی کارخانه تهیه شد.
آلومینیومسازی اراک ماهانه 600 میلیارد تومان گردش مالی دارد
مدیرعامل شرکت ایرالکو با اشاره به تأثیر چشمگیر اقتصادی کارخانه در سطح شهر و استان گفت: گردش مالی ماهانه این کارخانه حدود 600 میلیارد تومان است و این میزان، در سال حدود 7200 میلیارد تومان گردش مالی در سطح منطقه ایجاد می کند و این رقم نقش کلیدی در رونق اصناف، حملونقل، مراکز اقامتی و خدمات شهری دارد.
وی افزود: متأسفانه با وجود اینکه استان مرکزی چهارمین استان صنعتی کشور است، در رتبهبندی سرانه درآمد خانوار شهری، جایگاه 18 یا 19 کشور را در بین 31 استان، به خود اختصاص داده است و در بخش روستایی هم شرایط چندان بهتر نیست که این جایگاه اصلاً پذیرفتنی نیست.
مجیدی تصریح کرد: استان مرکزی بالاترین تراکم مجموعههای آلومینیومی کشور را دارد و همه این واحدها از آلومینیومسازی اراک شمش میگیرند و تولید میکنند که قطع این زنجیره بهمعنای ضربه مستقیم به بدنه تولید استان است که لازم است این اشتغال را حفظ کرده چراکه زنجیره بزرگی از صنایع پاییندستی، خدماتی، حملونقل و اجتماعی به این کارخانه وابستهاند و امروز حدود 250 هزار اشتغال در کشور بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به مجموعه ما مرتبط است.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم سازی اراک ادامه داد: در سال 1402، سود خالص شرکت نسبت به حجم سرمایهگذاری حدود 13 درصد بوده و برای سال 1403 نیز برنامههایی برای ارتقای بهرهوری و سوددهی تدوین شده است.
این کارخانه یک منبع حیاتی اقتصادی، صنعتی، اشتغالزایی و اجتماعی برای اراک است و خروج آن از شهر به هیچ عنوان تصمیم درستی نخواهد بود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر بهطور رسمی، 400 میلیارد تومان از بودجه شرکت در بخش فوتبال و ورزش هزینه میشود.
همچنین روزانه 360 وعده غذا به مجموعههای مردمنهاد مانند خانه سالمندان، مراکز نگهداری افراد نیازمند و گروههای آسیبپذیر ارائه میشود.
ایرالکو در بنبست برق؛ احداث نیروگاه حرارتی و خورشیدی با چالشهای فراوان
مدیرعامل شرکت ایرالکو با اشاره به بزرگترین معضل فعلی کارخانه یعنی برق، اظهار کرد: اولین چالش ما کمبود و قطع برق است و دیگهای تولید آلومینیوم فقط زمانی کار میکنند که پیوسته برق داشته باشند.
این کارخانه با 340 مگاوات برق راهاندازی شده و براساس قانون مصوب مجلس، وزارت نیرو مجاز به قطع برق این واحد نیست، مگر با پرداخت خسارت، که ما به درستی خواستار اجرای همین قانون هستیم.
وی افزود: در کارخانه آلومینیومسازی، حتی یک ساعت قطعی برق میتواند دیگها را از کار بیندازد چراکه این کارخانه همچون سایر کارخانهها نیست که بتوان خط تولید را برای چند ساعت خاموش کرد و دوباره راه انداخت.
دمای دیوار دیگها باید پیوسته 930 درجه بماند؛ اگر دما کاهش پیدا کند و دیگها سرد شوند، کل فرایند متوقف میشود که در اینصورت، باید این کارخانه را برای 10 سال تعطیل کنیم و با نرخ امروز، بیش از 15 هزار میلیارد تومان برای راهاندازی مجدد هزینه کنیم.
مجیدی تصریح کرد: در سال 1399، تصمیم بر احداث نیروگاه حرارتی 500 مگاواتی در شهرک صنعتی خیرآباد و در مجاورت کارخانه کربن صنعت گرفته شد.
برای مطالعات اولیه این پروژه، مبلغ 700 میلیون تومان هزینه شد، اما تاکنون هیچگونه پیشرفتی در اجرای آن حاصل نشده است.
به علاوه، در راستای تأمین انرژی مورد نیاز کارخانه، بهتازگی اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی در همان محدوده 30 کیلومتری کردهایم که در این راستا، با وجود موانع قانونی از سوی منابع طبیعی، موفق به تأمین 172 هکتار زمین دولتی برای ساخت نیروگاه خورشیدی شدیم.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم سازی اراک ادامه داد: در این اراضی، برنامهریزی شده است تا نیروگاهی با ظرفیت اسمی 115 مگاوات نصب گردد، اما در حال حاضر تنها حدود 23 مگاوات آن به مرحله بهرهبرداری رسیده است که برای تأمین این میزان ظرفیت، برآورد میشود که حدود 5 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد، در حالی که این مقدار برق تنها یک پنجم نیاز مصرفی ما را پوشش میدهد.
وی عنوان کرد: این در حالیست که دو واحد نیروگاه مولد اضطراری وارد کردهایم که در حال حاضر در داخل کارخانه فعال بوده و مجموعاً 30 مگاوات برق تولید میکنند.
این نیروگاهها با استفاده از گاز طبیعی فعالیت دارند؛ گازی که نیروگاههای سراسری آن را با نرخ 17 هزار تومان خریداری میکنند و با توجه به این شرایط، بهرهبرداری از این نیروگاهها برای ما هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.
در سال «رفع موانع تولید» فقط سربرگها عوض شدهاند، نه موانع!
مدیرعامل ایرالکو با اشاره به لزوم عمل به فرمایشات رهبری اظهار کرد: هر سال مقام معظم رهبری بر رفع موانع تولید تأکید میکنند، اما در عمل، فقط صبح نامههای اداری را با سربرگ «سال حمایت از تولید» میزنند و این در حالیست که هیچ اقدام عملی در حمایت از تولید نمیبینیم.
وی افزود: حتی یک واحد نیروگاه دیگر نیز از کشور آلمان وارد کردیم، اما با وجود اینکه این تأسیسات صرفاً بهعنوان مولد اضطراری و نه دائم در نظر گرفته شدهاند، ادارهکل حفاظت محیط زیست با نصب آن مخالفت کرده است و این درحالیست که کشور با بحران تأمین برق روبهروست و چنین موانعی، تأمین برق حیاتی این واحد صنعتی را با مشکل مواجه میسازد.
در تأمین تجهیزات، ارز، کامیون و گاز با بحران جدی مواجه هستیم
مدیرعامل شرکت ایرالکو با اشاره به چالشهای ارزی اظهار کرد: برای واردات سالانه 400 هزار تن مواد اولیه، به حدود 360 میلیون دلار ارز نیاز داریم که با توجه به شرایط تحریمی و نوسانات بازار جهانی، کوچک ترین تنش در منطقه میتواند زنجیره تأمین ما را دچار اختلال کند که در یکی از موارد، کشتیهای حامل مواد اولیه ما بهدلیل شرایط خاص بینالمللی، چند روز در بندر شارجه متوقف شدند که این موضوع باعث افزایش هزینههای حملونقل و تأخیر در تأمین شد.
در چنین فضایی، پیشبرد فرآیند واردات بسیار دشوار و همراه با چالشهای متعدد است.
وی افزود: در حال حاضر برای تولید برق از طریق ژنراتور، به تأمین گاز نیاز داریم؛ همچنین برای واردات تجهیزات، با کمبود ارز و ناوگان حملونقل مواجه هستیم و هماکنون حدود 170 دستگاه لیفتراک، تراکتور و کامیون کمبود داریم که اعتصاب اخیر کامیونداران نیز موجب شد چند روز حملونقل کارخانه بهطور کامل متوقف شود.
بهعنوان نمونه، شرکتی که با آن در خراسان شمالی قرارداد داریم، بهدلیل افزایش هزینهها، فعلاً خودرویی اعزام نمیکند و اینها بخشی از مشکلات واقعی ما در روند تولید هستند.
مجیدی تصریح کرد: با وجود مشکلات متعدد از جمله نوسانات ارزی، محدودیتهای زیرساختی و ریسکهای بالای تولید، تنها موفق شدیم 11 درصد سود خالص کسب کنیم.
این در حالی است که بسیاری تصور میکنند صنایع بزرگ سودهای کلان بهدست میآورند، اما واقعیت متفاوت است و این سود نه تنها جذاب نیست، بلکه در مقایسه با هزینههای عملیاتی، فرسودگی تجهیزات و ریسکهای روزافزون تولید، بسیار ناچیز به شمار میآید.
رأی آلایندگی صادرشده صرفاً مربوط به راهاندازی موقت دیگها در خط 4 بود
مدیرعامل ایرالکو با اشاره به رأی آلایندگی صادرشده اظهار کرد: در شهریور 1400، زمانی که به دلیل کمک به ناترازی شبکه برق کشور، بخشی از تولید را کاهش دادیم، طبق روال هر ساله برخی دیگها را از مدار خارج کردیم تا حدود 100 مگاوات از مصرف برق را کاهش دهیم.
این موضوع صرفاً در بازه زمانی خرداد تا شهریور انجام میشود و پس از عبور از پیک مصرف، مجدداً دیگها وارد مدار تولید میشوند و عملاً سهم کاهش مصرف برق منتفی میشود.
وی افزود: در همان زمان، رئیس وقت اداره محیط زیست اراک، به همراه یکی از همراهانشان از کارخانه بازدید کردند و در آن مقطع، خط 4 در حال راهاندازی مجدد بود و به دلیل ماهیت فرآیند راهاندازی، دو یا سه دیگ بهطور موقت دود از سقف کارگاه خارج میکردند.
همین موضوع منجر به ارائه گزارشی به دستگاه قضایی شد که در پی آن، دادگاه کیفری شماره 10 حکمی صادر کرد.
مجیدی تصریح کرد: ما در جلسه دادگاه حاضر شدیم و مستندات لازم را ارائه کردیم که متأسفانه یا دلایل ارائهشده قانعکننده تشخیص داده نشد یا مسائل دیگری دخیل بود.
رأی صادرشده بر مبنای مشاهده آلایندههای غیرهدایتشونده بود که فقط مربوط به همان مقطع راهاندازی دیگها در خط 4 بود.
مدیرعامل ایرالکو ادامه داد: در کتابچهای که بعدها منتشر شد، به موضوع آلایندگی دودکشها اشاره شده که اساساً متفاوت از موضوع آن پرونده است و باید توجه داشت که آن رأی، مربوط به کل فعالیت کارخانه یا عملکرد دودکشها نبوده، بلکه تنها ناشی از مشاهده دود لحظهای از سقف کارگاه در زمان راهاندازی دیگها بوده است.
لذا خواهشم این است که این مسئله را به کل فرایند تولید تعمیم ندهید، چرا که موضوع، صرفاً یک اتفاق مقطعی و محدود بوده که پرونده آن بسته شده است.
انتهای پیام/711/