چرا افغانستان حامی دیرین فلسطین است؟
برای مردم افغانستان، فلسطین تنها یک مسئله سیاسی نیست، بلکه بخشی از ایمان، تاریخ مقاومت و فرهنگ دفاع از مظلومان است؛ پیوندی که در خطبه ها، شعرها و همبستگی های مردمی به روشنی دیده می شود.

به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، «عطاءالله مبارز» مدیر مسئول مجله «شریعت» (ارگان رسمی طالبان) در یادداشتی ارسالی به بررسی ریشههای تاریخی، دینی، فرهنگی و سیاسی همبستگی ملت افغانستان با آرمان فلسطین پرداخته است.
وی در این یادداشت تأکید میکند که حمایت از فلسطین در میان افغانها صرفاً یک واکنش احساسی نیست، بلکه برخاسته از اعتقادات ریشهدار دینی، تجربههای مشترک تاریخی و روحیه عدالتخواهی این ملت است.
پشتیبانی مردم افغانستان از آرمان فلسطین، تنها واکنشی احساسی یا موسمی نیست؛ بلکه برخاسته از باورهای ریشهدار دینی، تاریخی، فرهنگی و اخلاقی است که در تار و پود هویت جمعی این ملت تنیده شده است.
این همبستگی، نه از سر سیاستزدگی، بلکه از عمق ایمان، تجربه مشترک مقاومت و آموزههای دیرپای اسلامی و فرهنگی میجوشد.
قدس شریف به عنوان نخستین قبله مسلمانان و مسجدالاقصی به عنوان سومین حرم مقدس، از جایگاهی مقدس و بیبدیل در جهانبینی اسلامی برخوردار است.
برای مردم افغانستان، که اکثریت قریب به اتفاق آنان مسلماناند، دفاع از فلسطین نه صرفاً وظیفه سیاسی بلکه امری عبادی، فریضهای اخلاقی و ادای امانت دینی تلقی میشود.
علمای دینی برجسته افغانستان، پیوسته در خطبهها و سخنرانیها، حمایت از مردم مظلوم فلسطین را یک وجیبه شرعی عنوان کردهاند.
روز جهانی قدس، که آخرین جمعه ماه رمضان برگزار میشود، هر سال در شهرها و ولایات افغانستان با اجتماعات، راهپیماییها و خطابههای پرشور گرامی داشته میشود و بار دیگر نشان میدهد که فلسطین در وجدان دینی این ملت زنده است.
تجربه مشترک اشغال و مقاومت
ملت افغانستان در قرن اخیر، بارها اشغال سرزمین، مهاجرت اجباری و مقاومت خونین را تجربه کرده است؛ از جهاد علیه ارتش سرخ شوروی در دهه 50 خورشیدی، تا مبارزه با حضور ناتو و نیروهای بیگانه در دهههای اخیر.
این پیشینه تاریخی، فهمی عمیق و همدلانه نسبت به وضعیت ملت فلسطین در ذهن افغانها ایجاد کرده است.
برای بسیاری از افغانها، فلسطینیان نه صرفاً «مظلومان جهان اسلام» بلکه «برادران در جهاد و رنج» محسوب میشوند.
این همدلی، در شعر، موسیقی جهادی، داستانهای شفاهی، و حتی ترانههای کودکانه راه یافته و بخش جدانشدنی از حافظه فرهنگی افغانستان گشته است.
فرهنگ اخلاقی حمایت از مظلوم
در سنت دینی و فرهنگی افغانستان، «دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظلم» نهتنها یک فضیلت، بلکه شاخص شرافت انسانی شمرده میشود.
از این منظر، مسأله فلسطین، فقط یک مسئله خارجی نیست؛ بلکه آزمونی از انسانیت، غیرت دینی و تعهد اخلاقی جامعه افغانستان است.
در دورههای مختلف، خیریهها، فعالان مدنی و نهادهای دینی افغان اقدام به جمعآوری کمکهای بشردوستانه برای مردم غزه کردهاند.
دانشآموزان با نقاشیها، شاعران با اشعار، و فعالان رسانهای با مقالات روشنگرانه، صدای همبستگی را طنینانداز کردهاند.
با گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی، فعالان رسانهای افغان در چند سال اخیر نقش مهمی در انعکاس صدای فلسطین داشتهاند.
پلتفرمهایی چون فیسبوک، تلگرام، یوتیوب و رسانههای خبری داخلی، به طور منظم تصاویر، گزارشها، تحلیلها و مواضع همدلانه با فلسطینیان را منتشر میکنند.
حضور تحلیلگران افغان در رسانههای بینالمللی و رویدادهای همبستگی نیز به افزایش آگاهی عمومی درباره فلسطین کمک کرده و نشان داده است که وجدان سیاسی افغانستان، حتی در میان طوفان مشکلات داخلی، به رنج امت اسلامی بیتفاوت نیست.
همچنین از گذشته تا امروز، مسئله فلسطین در شعر و هنر مقاومت افغانستان جایگاهی برجسته داشته است.
فلسطین در نگاه شاعران افغان، تنها یک کشور یا جغرافیا نیست، بلکه نمادی از پایداری، شهادت، مظلومیت و امید به رهایی است.
شعری مانند:
فلسطین، ای قصهی زخمهای کهنهی ما / تو آینهی داغهای سینهی ما
از قندهار تا غزه، صدای یک دعاست / ظلمت اگر شب است، سحرش با خداست
این اشعار، بازتابدهنده روحیهای هستند که غزه را نه از دور، بلکه همچون زخمی در پیکر امت و خانهای در همسایگی احساس میکنند.
فلسطین در تپش وجدان افغانستان
نگاه ملت افغانستان به مسئله فلسطین، نه حاصل سیاستهای رسمی یا مواضع موقتی، بلکه زاییدهی پیوندهای ژرف اعتقادی، تاریخی و فرهنگی است.
نسلهای پیاپی در این کشور، با همه دشواریها، همچنان صدای مظلومیت فلسطین را پژواک دادهاند.
فلسطین، آینهای از درد امت اسلامی است؛ و افغانستان، با رنجهای مشابه اما با قامتی افراشته، شریک صادق این اندوه تاریخی و فریاد بیپایان است.
این همدلی، نه تضعیفشدنی است، نه مشروط؛ بلکه همچنان جاری است، تا زمانی که حق، بر باطل غلبه یابد.
انتهای پیام/.