خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 13 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شناسایی ۸۵۰ هزار شرکت‌ صوری در کشور

مهر | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 11 خرداد 1404 - 12:58
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۸۵۰ هزار شرکت به عنوان شرکت‌های صوری و کاغذی شناسایی شده‌اند.
ثبت،اسناد،سازمان،بحث،الكترونيكي،كارگروه،كشور،املاك،دفاتر،پلم ...

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین همایش سراسری رؤسای ثبت شرکت‌ها با رویکرد هوشمند سازی فرایند ها، با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونان سازمان ثبت اسناد، رؤسای ادارات ثبت شرکت‌های سراسر کشور، سردفتران، نمایندگان دستگاه‌های حوزه کسب و کار و مسئولان دولتی برگزار شد.
حسن بابایی در این همایش اظهار کرد: امروز سومین همایش سراسری رؤسای ثبت شرکت‌ها با رویکرد هوشمندسازی فرایندها برگزار شده است.
در دوران تحول و تعالی قوه قضائیه شاهد اقدامات تحولی خوبی در حوزه ثبت شرکت‌ها هستیم.
در کنار الکترونیکی شدن باید چشم انداز هوشمند شدن را نیز داشته باشیم تا خطاها به کمترین تعداد ممکن برسد.
وی افزود: در بحث بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت تیم‌هایی را به استان‌ها اعزام می‌کنند تا از نزدیک با فعالان اقتصادی جلساتی برگزار و به بررسی مشکلات آن‌ها بپردازند.
در یک سال اخیر ۲۷ سفر استانی از طریق اداره کل ثبت شرکت‌ها انجام شده و با بیش از هزار و ۵۰۰ فعال اقتصادی دیدار صورت گرفته است.
از ۵۰ کارخانه تولیدی بازدید کرده‌اند و با مدیران و فعالان اقتصادی آن‌ها جلساتی برگزار کردند.
در همین رابطه ۴۳ معضل توسط اداره کل ثبت شرکت‌ها حل و فصل شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باید از فعالان اقتصادی حمایت و مشکلاتشان را حل و فصل کنیم آن‌ها علی‌رغم تحریم‌ها، محدودیت‌ها و شرایط خاص سنگر تولید را رها نکردند بنابراین باید موجبات دلگرمی فعالان اقتصادی را بیشتر کنیم کمک و حمایت‌های سازمان ثبت اسناد می‌تواند نقش مؤثری در تولید داشته باشد.
بابایی گفت: کانون سردفتران در چند سال اخیر همکاری بسیار خوبی با مجموعه سازمان ثبت اسناد داشته است بسیاری از پروژه‌هایی که در بحث الکترونیکی شدن و هوشمندسازی داریم با حمایت کانون سردفتران انجام شده است.
سردفتران در حوزه اسناد و املاک معتمدین ما هستند و مقرر شده است در بحث اجرا و ثبت شرکت‌ها مجموعه‌ای از اختیارات را به سران دفاتر تجویز کنیم تا سردفتران بتوانند به نحو احسن خدمت رسانی را داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات تحولی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از اطاله اداری بحث الکترونیکی شدن و هوشمندسازی است و از معاونت‌های مختلف سازمان ثبت اسناد انتظار دارم که با جدیت پیگیری کنند و آموزش‌های لازم را به کارشناسان سازمان ارائه دهند.
در سال گذشته بحث پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری انجام شد که کار بسیار خوبی بود یکی از تکالیفی که در برنامه هفتم پیشرفت تصریح شده بود بحث پلمب الکترونیک دفاتر تجاری بود.
این امر منجر به صرفه جویی ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در کمتر از یکسال شده و اثر حذف فیزیک کاغذ سرعت در ارائه خدمات است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حداقل یک الی ۲ ماه بحث پلمب دفاتر تجاری زمان‌بر بود اما امروز در کمتر از ۵ دقیقه دفاتر تجاری پلمب می‌شوند و علاوه بر صرفه جویی کاغذ رضایتمندی بازرگانان و تجار ایجاد شده است.
یکی از آثار مهم الکترونیکی شدن دفاتر جلوگیری از جعل و حفظ داده‌ها است.
دفاتر تجاری سنتی قابلیت جعل رو داشتند و اطلاعات مخدوش می‌شود، اما امروز با الکترونیک شدن و پلمب الکترونیک محلی برای جعل و مخدوش شدن وجود ندارد.
بابایی ادامه داد: اقدام خوب دیگری که در ثبت شرکت‌ها انجام شده است بحث صدور سند الکترونیک اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها است.
امروزه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اشخاص حقوقی داریم، اما اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت این اشخاص حقوقی میزان سرمایه‌ها، میزان وام‌ها و تعهدات مالی که به بانک‌ها و مؤسسات دارند نداریم که باید بحث الکترونیکی شدن را در پیش بگیریم و اشخاص حقوقی، شخصیت‌های حقوقی شرکت‌ها و مؤسسات باید دارای سند الکترونیک باشند و داده‌های آن‌ها تجمیع شود تا در اختیار متولیان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان قرار گیرد.
وی ادامه داد: امیدواریم با الکترونیکی شدن اشخاص حقوقی و پایش مستمر آن‌ها و دسترسی که به مراجع ذی صلاح خواهیم داد بحث شرکت‌های صوری و کاغذی را عملاً منتفی کنیم.
۸۵۰ هزار شرکت به عنوان شرکت‌های صوری و کاغذی شناسایی شدند از قانونگذار انتظار داریم که در بحث اصلاح و بازنگری در قانون تجارت و مخصوصاً در بحث حوزه ثبت شرکت‌ها با جدیت ورود کند.
امروز نیاز فعالان اقتصادی برای شفافیت و روشن بودن اقدامات بحث قانون جامع است تا ابعاد مختلف فعالیت اقتصادی را بتواند پوشش دهد قانونی که شاید برای ۷ دهه قبل است پاسخگوی نیازهای امروز نیست بنابراین نیازمند بازنگری در قوانین هستیم.
در هفته قوه قضائیه اقدامات خوبی را در حوزه ثبت شرکت‌ها رونمایی خواهیم کرد.
تشکیل ۸ کارگروه در اداره کل ثبت شرکت‌ها
ابوالفضل نصیری مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: بر اساس سند تحول قضائی برنامه‌های پنج ساله‌ای که بر ما حاکم است و انجام می‌دهیم در اداره کل ثبت شرکت‌ها ۸ کارگروه ایجاد کرده‌ایم که عمده کارها را بر اساس این ۸ کارگروه پیش می‌بریم.
یک کارگروه علمی داریم که اعضای آن خبرگان ثبت شرکت‌ها هستند و در طول سال ده‌ها مشکل را حل و فصل می‌کند.
وی افزود: در طول سال حدود ۸۵ هزار خدمت در کشور ارائه می‌دهیم که شاید تعداد شاکی‌های از ثبت شرکت‌ها به انگشتان دست هم نرسد.
دومین کارگروه اصلاح فرایندها است و دو باجه با نام «از من بپرسید» در کنار اداره کل راه اندازی کردیم تا به سوالات متقاضیان پاسخ دهند.
کارگروه سوم تعیین نام و کارگروه چهارم بانک سهامداران، کارگروه نیروی انسانی، کارگروه رفاهی، کارگروه فناوری و باز طراحی و کارگروه مناسبت‌ها را داریم.
نصیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ پرداخت و امضای الکترونیکی را انجام دادیم و نقل و انتقال مالیاتی که به صورت دستی بود را الکترونیکی کردیم در ۱۴۰۳ پلمب دفاتر تجاری را انجام دادیم تعیین نام هوشمند نیز رونمایی شده و در فاز اول ۴۵ درصد تأیید داریم و انشاالله در چند ماه آینده به ۸۰ می‌رسد.
برای سال ۱۴۰۴ سه تا هدف عمده داریم که فوق العاده سخت، زمان گیر و مهم است بحث بانک جامع سهامداران (اطلاعات صاحبان سرمایه شرکت‌ها، احراز هویت سریع و به‌روزرسانی اطلاعات سهامداران برای شفافیت و نظارت هوشمند)، باز طراحی فرایندها (تعیین نام و پلمب الکترونیکی، ثبت تأسیس و تغییرات شرکت‌ها و مؤسسات) و برون سپاری خدمات (استفاده از ظرفیت دفترخانه‌های اسناد رسمی) است.
سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حمایت از شعار سال در سه نقطه ثبت برندها، ثبت شرکت‌ها و ثبت پایگاه اشخاص حقوقی نقش مؤثری دارد هر شرکتی که بخواهد متولد شود نقش ثبت شرکت‌ها در آن بی‌بدیل است.
نقش شرکت‌ها در تولید، صادرات، بازار بین‌المللی، رفع مشکلات اجتماعی و به حداقل رساندن بیکاری است؛ بنابراین باید به صاحب سرمایه در قدم اول خدمات ارزان، صحیح و شفاف ارائه دهیم تا برای تولید و سرمایه‌گذاری انگیزه پیدا کند.
وی افزود: با کمک و مساعدت رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نرم‌افزار مورد استفاده الکترونیکی که سال ۹۲ راه‌اندازی شده بود به نرم افزار باز طراحی هوشمند سامانه الکترونیکی ثبت شرکت‌ها تبدیل شود که امروز این نرم‌افزار و مزایای آن را معرفی می‌کنیم.
سعادتیان گفت: در هفته قوه قضائیه نرم‌افزار باز طراحی هوشمند سامانه الکترونیکی ثبت شرکت‌ها را بهره‌برداری خواهیم کرد.
تلاش شده است که از ابتدای درخواست ثبت شرکت‌ها تا انتهای ثبت شرکت‌ها از ظرفیت هوشمندسازی استفاده شود و عامل انسانی به حداقل برسد چرا که یکی از مشکلات صاحبان سرمایه و درخواست کنندگان ثبت شرکت‌ها مراجعه به یک نقطه در شهر یا استان برای اخذ خدمت بود که تجمع مردمی صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: در بحث باز طراحی دو نگاه پیش‌خوانی و خودکاربری در سامانه ایجاد شده است و دفاتر اسناد رسمی به عنوان مرجع قانونی در حوزه ثبت شرکت‌ها به عنوان پیشخوان تعریف شده است و امروز حدود ۶۰ نفر از سردفترهای استان تهران در این همایش حضور دارند تا از آموزش لازم بهره گیرند.
بخش خودکاربری این سامانه به صورت جدی فعال خواهد شد و به افراد کمک خواهد کرد که بدون حضور در حوزه ثبت شرکت‌ها درخواست ثبت شرکت‌های خود را انجام دهند.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: مقرر شده است تا شهریور ماه سال جاری تعیین نام از عامل انسانی کلاً حذف شود و متقاضیان از میان سه نام پیشنهادی که سامانه نام یار به آن‌ها ارائه می‌دهد یکی را انتخاب کند و دیگر لازم نیست که به کاربر ارجاع داده شود و بدون عامل انسانی خدمات را به متقاضیان ثبت شرکت‌ها ارائه می‌دهیم.