افزایش یارانه GPU و اصلاح نظام پرداخت، اولویت فوری است
رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران گفت: موضوع افزایش یارانه GPU و اصلاح نظام پرداخت آن به شرکت های خدمات دهنده از دیگر اولویت هاست. پیچیدگی های موجود در این فرایند و تاخیرهای فراوان باعث شده برخی شرکت ها کلاً از دریافت این گرنت ها منصرف شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست دکتر افشین معاون محترم علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با فعالان زیست بوم هوش مصنوعی برگزار شد.
این نشست با حضور دکتر حسین افشین؛ معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، دکتر مجتبی علیزاده؛ مشاور ویژه معاون علمی و حوزه هوش مصنوعی، دکتر ربیعی استاد دانشگاه شریف، دکتر اسدی استاد دانشگاه شریف، دکتر محسن طاهریان، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی و فعالان زیست بوم هوش مصنوعی برگزار شد.
سیدمحمد محمدزاده ضیابری؛ رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران، در توضیح فعالیتهای این نهاد گفت: سازمان نظام صنفی رایانهای، همانطور که میدانید، از سال 1373 در قالب انجمن شرکتهای انفورماتیک تأسیس شد و از سال 1384 با تصویب مجلس و بر اساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرمافزار و آییننامه هیئت وزیران، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
نظامهای استانی با هیئتمدیرههایی که از طریق انتخابات انتخاب میشوند و همچنین هیئترئیسهای که باز هم بر مبنای انتخابات شکل میگیرد، فعالیت میکنند.
در نهایت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای با امضای رئیسجمهور منصوب میشود.
شورای مرکزی این سازمان 23 عضو اصلی دارد و هیئت عمومی آن متشکل از نمایندگان استانی است.
حدود 27 هزار شرکت در سه شاخه شرکتها، فروشگاهها و مشاوران، عضو این سازمان هستند.
وی افزود: اهداف این سازمان شامل نظارت بر عملکرد فعالان حوزه فناوری اطلاعات، ارتقاء کیفیت خدمات، حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تسهیل تعاملات میان بخش خصوصی و دولت است.
سازمان تاکنون فعالیتهای متعددی در این حوزهها انجام داده است.
محمدزاده ضیابری ادامه داد: کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده ابتدا در تهران شکل گرفت و در سالهای بعدی در سایر شهرستانها نیز راهاندازی شد.
کمیسیون کشوری نیز از چند ماه گذشته آغاز به کار کرده است.
این کمیسیون از سال 1397 و با انشعاب از کمیسیون اینترنت اشیا تأسیس شد و در حال حاضر 35 عضو دارای حق رأی دارد.
همچنین مطابق آییننامه، 17 عضو مدعو در جلسات حضور دارند و حدود 700 نفر از سراسر کشور در حوزههای شرکتی، حاکمیتی و دانشگاهی با کمیسیون در ارتباط هستند.
وی گفت: اهداف این کمیسیون شامل تثبیت مرجعیت بهعنوان بازوی مشورتی حاکمیتی و کسب مرجعیت صنعتی در حوزه هوش مصنوعی، افزایش سهم بازار و توسعه سهم هوش مصنوعی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ایران است.
همچنین یکی از محورهای اصلی فعالیت کمیسیون، مدیریت چالشهاست؛ از جمله اقدامات پیشگیرانه و کاهش تعارضات میان حاکمیت و بخش خصوصی.
در این زمینه، اقداماتی نظیر موضعگیریها، بیانیهها، نگارش یادداشتها، تدوین پیشنویس قواعد، قوانین، آییننامهها و ارائه مشورتهای تخصصی انجام شده است.
رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران با اشاره به اقدامات هفتساله این کمیسیون افزود: شبکهسازی میان فعالان هوش مصنوعی در دولت و دانشگاه در چهار دسته اصلی شامل: فعالان هوش مصنوعی، علم داده، هوش مصنوعی صنعتی، هوش مصنوعی مولد و تحلیلگران هوش مصنوعی صورت گرفته است.
از دیگر اقدامات مهم، حضور فعال در فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی از زمان تأسیس آن بود که در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه و طرحهای مرتبط با هوش مصنوعی، نقش پررنگی ایفا کردیم.
وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در روند تدوین سند ملی هوش مصنوعی تأثیرگذار بودیم.
در معاونت حقوقی ریاستجمهوری نیز مشارکت فعالی برای تهیه لایحه هوش مصنوعی داشتیم، هرچند با تصویب سند ملی، لایحه به سرانجام نرسید.
حضور فعال در سازمان استاندارد برای تدوین استانداردهای مرتبط با هوش مصنوعی، انعقاد تفاهمنامه با مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی، از دیگر اقدامات کمیسیون است.
همچنین بیانیههای بهموقع، طراحی مفهومی نظام تنظیمگر و ناظر فرابخشی و چابک هوش مصنوعی در سطح ملی و تدوین اسناد تخصصی، از جمله فعالیتهای کلیدی ما بودهاند.
محمدزاده ضیابری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از نمونههای موفق مشارکت در حوزه هوش مصنوعی، همکاری چهار شرکت رقیب برای توسعه مدل زبانی بزرگ ملی بود.
این مشارکت مدنی، که با هماهنگی کمیسیون انجام شد، از افتخارات ما بهشمار میرود.
همچنین پیگیری تخصیص یارانه برای GPU یکی از اقدامات مهم کمیسیون بود که با همکاری معاونت علمی و فناوری شکل گرفت و امیدواریم در آینده بهتر نیز اجرایی شود.
محمدزاده ضیابری افزود: در خصوص معافیتهای گمرکی و مالیاتی واردات GPU نیز سند تفصیلی تنظیم کردیم.
سلسله نشستهایی در کلابهاوس با حضور نمایندگان دولت، سند ملی و دانشگاهها برگزار کردیم.
همچنین گزارشهای تخصصی با مشارکت خبرگان و فعالان هوش مصنوعی بارها منتشر شده و سلسله جلسات هماندیشی درباره مدل زبانی بزرگ در سطح ملی نیز برگزار شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: همایش ملی در پژوهشگاه ICT با موضوع طراحی مفهومی سازمان سیاستگذار و تنظیمگر مدل زبانی بزرگ برگزار شد تا راهحلی برای چالشهای این حوزه، بهویژه در زمینههایی مانند گاردریل که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، ارائه شود.
همچنین طرح هاب هوش مصنوعی صنعتی بهمنظور چشاندن طعم واقعی هوش مصنوعی به صنعت کشور در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران گفت: برگزاری همایش هوش مصنوعی و صنعت نرمافزار در پژوهشگاه ICT، برگزاری رویدادهای آزاد، و انتشار بزرگترین دادگان فارسی در حوزه مدلهای زبانی بزرگ با حمایت کمیسیون، از دیگر دستاوردهای ما بودهاند.
همچنین گزارشی جامع از نمایشگاههایی مانند جیتکس تهیه و منتشر شده است.
وی افزود: همینطور معرفی اعضا بهعنوان ارزیاب شرکتهای دانشبنیان در معاونت علمی و نیز ارزیابی تسهیلات، از دیگر اقدامات کمیسیون بوده است.
همچنین حضور مکرر در صداوسیما برای برنامههای تبیینی و اثرگذار برای عموم مردم، در دستور کار ما قرار داشته است.
محمدزاده ضیابری گفت: در این جلسه، ما مجموعهای از صحبتها و نظراتی را که با اعضای کمیسیون هوش مصنوعی تهران، کمیسیون کشوری و حتی فعالان غیرعضو رسمی کمیسیون داشتهایم، جمعبندی کردهایم.
مجموعهای از چالشها و پیشنهادها گردآوری شده که دوستان حاضر در جلسه بهتفصیل به آنها خواهند پرداخت؛ من تنها بهصورت اجمالی به برخی موارد اشاره میکنم: از جمله چالشها، کمرنگ بودن استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی در حل مسائل ملی است؛ موضوعی که این روزها بسیار مطرح بوده و با صدای بلند شنیده میشود.
همچنین توجه بیشازحد به دانشگاهها در حل این مسائل، در حالیکه ظرفیتهای ارزشمندی در بخش خصوصی وجود دارد، از دیگر موارد مورد انتقاد است.
وی افزود: تمرکز افراطی بر مدلهای زبانی بزرگ (LLM) باعث شده سایر حوزههای مهم هوش مصنوعی مورد غفلت قرار گیرند.
در حالیکه موضوعات دیگری نیز وجود دارد که بعضاً از اهمیت بیشتری برخوردارند.
رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران گفت: از دیگر چالشها میتوان به سختگیری بیشازحد در فرآیند اخذ مجوز دانشبنیان اشاره کرد که بهویژه در ماههای اخیر برای شرکتها مشکلساز شده است.
همینطور، محدودیتهای اعمالشده از سوی صندوق نوآوری در مورد پروژههای نرمافزاری، معطل ماندن پروژهها در ستادهای معاونت و تسویهحسابهای دیرهنگام، موجب بروز مشکلات متعددی برای شرکتها شده است.
وی افزود: نبود مرجع پاسخگوی مشخص در معاونت علمی در حوزه هوش مصنوعی، از دیگر مشکلات اساسی است.
بعد از کنار رفتن دکتر مینایی از ستاد هوش مصنوعی، عملاً مشخص نیست که چه کسی باید طرف تماس شرکتها باشد.
همچنین، چالشهای متعدد با کارگزاران نمایشگاههای خارجی، مشکلات مربوط به بیمه و مسائل مالیاتی که حتی به نامههای رسمی معاونت نیز بیتوجهی میشود، از دیگر معضلاتی است که فعالان این حوزه با آن روبهرو هستند.
محمدزاده ضیابری گفت: در کنار چالشها، پیشنهادهایی نیز مطرح است که برخی از آنها خارج از چارچوب مشکلات جاری هستند.
از جمله این پیشنهادها میتوان به تضمین و اعتمادسازی برای حضور شرکتهای SME در صنایع بزرگ، تشکیل میزهای تخصصی هوش مصنوعی صنعتی برای برقراری ارتباط مستقیم میان شرکتها و صنعت، و تعریف جایگاه قانونی برای کمیسیون در شورای عالی فضای مجازی یا ستاد راهبری هوش مصنوعی اشاره کرد؛ چراکه هنوز مشخص نیست مرجع نهایی کدام نهاد خواهد بود.
وی افزود: حمایت از شکلگیری هوش مصنوعی صنعتی از طریق شرکتهای کوچک و متوسط (SME) به دلیل چابکی این شرکتها، حمایت حقوقی از تشکیل گروههای مشارکت مدنی با حضور صنایع، و رفع موانع قانونی در خصوص مجوزها، از دیگر پیشنهادهای کلیدی است که توسط دوستان بهتفصیل بیان خواهد شد.
محمدزاده ضیابری گفت: رفع موانع امنیتیسازی دادهها، که یکی از چالشهای بزرگ پیشروی شرکتهای فعال در این حوزه است، حمایت مادی و معنوی از رویدادهای ترویجی و ایجاد فرایندهای مشخص برای تعریف پروژههای ملی با حضور فعالان صنفی، از جمله پیشنهادات مطرحشدهاند.
وی افزود: همچنین، یکی از موضوعاتی که در ماههای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده و با انتقادهای فراوانی روبهرو شده، بحث تضمینگری توزیع عادلانه پروژهها میان تمامی فعالان هوش مصنوعی در کشور است.
رئیس کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران گفت: موضوع افزایش یارانه GPU و اصلاح نظام پرداخت آن به شرکتهای خدماتدهنده از دیگر اولویتهاست.
پیچیدگیهای موجود در این فرایند و تاخیرهای فراوان باعث شده برخی شرکتها کلاً از دریافت این گرنتها منصرف شوند.
سعی کردم مسائل و موضوعات را به صورت خلاصه خدمتتان ارائه کنم.
انتهای پیام/