خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 16 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

زنگ خطر سلامت دانش‌آموزان کردستان به‌صدا درآمد - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 10 خرداد 1404 - 16:13
اطلس آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان به عنوان نقشه راه آینده سازان در استان کردستان نیازمند تدوین و همراهی دستگاه های متولی است.
اجتماعي،آموزش،اطلس،نماد،كردستان،پرورش،استان،مراقبت،دادگستري، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، در هیاهوی گذر از دوران پرفراز و نشیب تحصیل، گاه سلامت روان و امنیت اجتماعی دانش‌آموزان، آینده‌سازان این مرز و بوم، در سایه قرار می‌گیرد.
اما زنگ خطرها به صدا درآمده‌اند و نگاه‌های دغدغه‌مند، به دنبال ترسیم نقشه راهی برای عبور ایمن این نسل از گردنه‌های آسیب هستند.
بهادر اسدی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان، ظهر امروز در نخستین جلسه شورای سیاستگزاری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) در سال جاری، بر ضرورت حیاتی "تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان" توسط آموزش و پرورش تاکید کرده است؛ اطلسی که قرار است نه فقط یک سند آماری، بلکه "مبنای آغاز کار مراقبت اجتماعی" از این قشر حساس و سرمایه اصلی استان باشد.
این فراخوان برای تهیه یک نقشه راه دقیق، در واقع بازتابی از درک عمیق مسئولان از پیچیدگی‌های دنیای امروز نوجوانان و جوانان است.
سندی که در سال 94 تحت عنوان "ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان" به تصویب رسیده و آموزش و پرورش را در کنار 14 نهاد دیگر مکلف به اجرای این نظام حمایتی کرده است، اکنون نیازمند ابزاری دقیق‌تر برای هدف‌گذاری و اقدام موثر است.
اطلس آسیب‌ها، همانند یک قطب‌نما، می‌تواند نقاط بحرانی، شیوع انواع مخاطرات روانی و اجتماعی و گستردگی آن‌ها را در جغرافیای انسانی مدارس کردستان به تصویر بکشد.
بدون چنین شناختی، هرگونه برنامه‌ریزی، همچون تیری در تاریکی خواهد بود.
معاون دادگستری استان کردستان بر اهمیت "تقسیم کار میان ادارات" و "تلاش سازمان یافته علمی و فراقوه‌ای" انگشت گذاشته است.
این یعنی، موفقیت "نماد" در گرو یک هم‌افزایی ملی و استانی است؛ جایی که دادگستری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهزیستی و سایر نهادهای عضو، هر یک گوشه‌ای از کار را بر اساس تخصص و ظرفیت خود بر عهده بگیرند.
تاکید بر اطلاع‌رسانی گسترده "خط ملی نماد با تلفن گویای 1570" نیز گامی مهم در راستای دسترسی آسان دانش‌آموزان و خانواده‌ها به خدمات مشاوره‌ای و حمایتی است.
این خط تلفن می‌تواند اولین پناهگاه برای دانش‌آموزی باشد که در معرض آسیب قرار گرفته یا نیازمند راهنمایی است.
پیشنهاد اختصاص "یک روز در هفته به آموزش مهارت‌های اساسی زندگی فردی و اجتماعی در مدارس" نیز از آن دست ایده‌هایی است که می‌تواند در بلندمدت، سپری محافظ برای دانش‌آموزان در برابر آسیب‌ها ایجاد کند.
آموزش مهارت‌هایی چون کنترل خشم، تفکر نقاد، حل مسئله، ارتباط موثر و تاب‌آوری، دانش‌آموزان را برای مواجهه با چالش‌های زندگی واقعی مجهزتر می‌کند.
جلسه امروز شورای سیاستگزاری نماد با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و نمایندگان ادارات عضو، و ارائه گزارش اقدامات، نشان از عزم موجود دارد.
اما این مسیر، نیازمند پیگیری مستمر، تخصیص منابع کافی و از همه مهم‌تر، باور قلبی به اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی سلامت همه‌جانبه دانش‌آموزان است.
تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان کردستان، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای ساختن فردایی روشن‌تر و جامعه‌ای سالم‌تر است.
این اطلس، بیش از آن که یک سند اداری باشد، باید به مثابه وجدان بیدار جامعه در قبال نسل آینده عمل کند و چراغ راهنمای سیاست‌گذاران و مجریان در این مسیر خطیر باشد تا با همت جمعی، شاهد شکوفایی استعدادها و بالندگی هر چه بیشتر دانش‌آموزان این دیار فرهنگ‌پرور باشیم.
انتهای پیام/481/