خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 12 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تعامل با جشنواره فیلم فجر برای اهدای جایزه به لباس‌های سینمایی!

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 10 خرداد 1404 - 14:23
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: در حال بررسی امکان همکاری با سازمان سینمایی هستیم. این همکاری می‌تواند شامل برگزاری همزمان با جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز به لباس‌های سینمایی باشد.
جشنواره،مد،لباس،آثار،فجر،سيزدهمين،طراحان،كشور،نهايي،هدف،حماي ...

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر پیش از ظهر امروز شنبه دهم خرداد با حضور زهرا گلپایگانی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر و جمعی از صحاب رسانه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
زهرا گلپایگانی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به این موضوع که دوازده دوره جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی لباس فجر را بر اساس بازنگری مسیر گذشته طراحی کرده‌ایم.
برای دستیابی به فعالیتی اثربخش، تصمیم گرفتیم عملکرد دوره‌های قبل را بررسی، نقاط قوت و ضعف را شناسایی و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ریزی مناسبی برای آینده داشته باشیم.
وی افزود: اقدامات همزمان همچون مستندسازی دستاوردها و پاسداشت تلاش‌های پیشکسوتان و هنرمندانی که با انگیزه و خلاقیت در این عرصه فعالیت کرده‌اند، انجام شد.
با توجه به اینکه دوره‌های قبل، خروجی جشنواره تولید ۱۲ موشن‌گرافیک برای اطلاع‌رسانی به عموم بود.
یکی از نکات کلیدی که در این بررسی‌ها به آن رسیدیم، اهمیت ثبت دقیق تجربیات بود تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، جشنواره سیزدهم را به شکلی اثربخش‌تر برگزار کنیم.
رئیس سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: تمرکز اصلی ما در این دوره بر عنصر انسانی یعنی طراحان و استعدادها قرار گرفته است، نه صرفاً روی آثار فیزیکی؛ از این رو معتقدیم این انسان‌ها هستند که می‌توانند با ایده‌های نوآورانه، صنعت مد و لباس کشور را متحول کنند.
وی افزود: تمام فرایند دریافت آثار، داوری و حتی برنامه‌های پس از جشنواره با محوریت حمایت از طراحان طراحی شد.
هدف این است که با ارائه راهنمایی‌های حرفه‌ای و ایجاد عدالت فرهنگی در دسترسی به امکانات، به رشد این استعدادها کمک کنیم.
امروز با افتخار شاهد حضور گسترده هنرمندان از سراسر ایران هستیم و امیدواریم با همراهی همه دست‌اندرکاران، جشنواره امسال به فضایی پایدار و تأثیرگذار تبدیل شود.
گلپایگانی با اشاره به این موضوع که می‌توان میان جشنواره فیلم فجر و جشنواره مد و لباس فجر، پیوندی برقرار کرد، گفت: در حال بررسی امکان همکاری با سازمان سینمایی هستیم.
این همکاری می‌تواند شامل برگزاری همزمان با جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز به لباس‌های سینمایی باشد.
تعامل مستمر با وزارت فرهنگ و شورای فرهنگ عمومی نیز ادامه دارد.
این همکاری‌ها می‌تواند به توسعه صنعت مد و لباس کشور کمک شایانی کند.
وی با اشاره به ویژگی‌های سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره امسال به بلوغ نسبی در فرآیند اجرایی رسیده است.
محوریت «کشف ایران» و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگ بومی از ویژگی‌های این دوره است.
برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای پایداری آثار و استمرار حمایت از طراحان انجام شده است و معتقدیم این رویکرد می‌تواند به رشد پایدار صنعت مد و لباس کشور کمک کند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: نیاز به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر از بخش خصوصی یکی از چالش‌های اصلی است.
فرهنگ‌سازی برای استفاده از المان‌های ایرانی در طراحی نیز نیازمند توجه ویژه است.
مستندسازی تجربیات و انتقال دانش به نسل‌های بعدی از دیگر اولویت‌های ما محسوب می‌شود.
با برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت فعال همه ذی‌نفعان، می‌توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.
وی افزود: در سیزدهمین دوره جشنواره، تلاش کردیم پیچیدگی آثار را به حداقل برسانیم.
پراکندگی موضوعات در یک جشنواره با محدودیت‌های خاص، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
بنابراین، سعی کردیم با تمرکز بر موضوعات اصلی، این مسیر را هموارتر کنیم و به آثار متنوعی برسیم.
در این راستا، بخش‌های اصلی را تعریف کردیم؛ لباس کاربردی، که می‌تواند همان نگاه مفهومی به لباس را در برگیرد.
این دسته لزوماً به تولید منجر نمی‌شود، اما از ظرفیت‌های فرهنگی الهام می‌گیرد و می‌تواند برای تولیدکنندگان الهام‌بخش باشد.
ملحقات پوشش و بخش پارچه، اکسسوری که به دلیل دریافت آثار باکیفیت در حوزه کفش، در دو بخش ساماندهی شد.
بخش دیگر نیز شامل آثاری است که در مسیر رقابت قرار دارند.
گلپایگانی با اشاره به این موضوع که هفته آینده بخش نمایش آثار را خواهیم داشت، گفت: البته هدف این جشنواره خرید و فروش آثار نیست، بلکه تمرکز بر سبک و ساختار است، متأسفانه بسیاری از جشنواره‌ها صرفاً به یک جشن اختتامیه ختم می‌شوند، اما ما از ابتدا به دنبال ایجاد استمرار بودیم.
امیدواریم با همین منطق، اگر استعدادی کشف شود یا اثری قابلیت معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران را داشته باشد، بتوانیم از آن حمایت کنیم.
وزارت ارشاد و کل زیست‌بوم صنعت پوشاک می‌توانند به تحقق این ایده کمک کنند.
البته این فرآیند یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند طی کردن مراحل مختلف است تا یک اثر در مسیر حرفه‌ای خود قرار گیرد و به تولید برسد.
وی افزود: نکته کلیدی این است که ما اختیار را به طراحان واگذار کرده‌ایم.
در فرآیند ارسال آثار، اصرار داشتیم که انتخاب با خود طراح باشد.
حتی اگر اثری برگزیده شود، این حق را دارد که تصمیم بگیرد آیا نیاز به حمایت دارد یا خیر.
تلاش می‌کنیم با حداقل محدودیت‌ها، فضایی فراهم کنیم تا خلق اثر با آزادی همراه باشد.
چراکه هدف اصلی ما حمایت از ایده‌هایی است که می‌توانند در بازار رقابتی پوشاک، مزیت‌هایی برای طراحان و تولیدکنندگان ایرانی ایجاد کنند.
امروز اگر از برندهای مطرح یا طراحان بپرسید مد ایرانی چیست، پاسخ روشنی ندارند.
در حال کمک به شکل‌گیری این ادبیات و فرهنگ‌سازی هستیم تا شاخص‌های مد ایرانی تعریف و اجرایی شود.
رئیس سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: افتتاحیه جشنواره شنبه ۱۷ خرداد و اختتامیه نیز ۲۴ خردادماه در مجموعه فرهنگی آسمان خواهد بود که به منظور صرفه‌جویی در زمان و امکان حضور تمام شرکت‌کنندگان، نمایشگاه و اختتامیه در یک مکان برگزار می‌شود.
بیش از ۲۰۰ طرح به مرحله نهایی راه یافته‌اند
محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر در ادامه با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: جشنواره امسال با توجه به شرایط خاص سال گذشته و برای جلوگیری از همپوشانی با سایر رویدادها، با مشورت صاحبان صنعت و خبرگان حوزه مد و لباس، برای خردادماه برنامه‌ریزی شد.
با وجود تعطیلات نوروزی و محدودیت‌ها، با حمایت اصحاب رسانه و فعالان این حوزه، آثار ارزشمندی با محوریت شعار کشف ایران به جشنواره رسید.
وی افزود: ویژگی متمایز امسال، ساختار داوری دو مرحله‌ای، با چهار زیرمرحله بود.
در مرحله اول، ۳۲۰۰ طرح از ۱۳۰۰ شرکت‌کننده دریافت شد که پس از غربالگری، بیش از ۲۰۰ طرح انتخاب شدند.
این طرح‌ها در کانون‌های منتورینگ سراسر کشور به آثار فیزیکی تبدیل شدند.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: هم‌اکنون آثار نهایی به دبیرخانه رسیده و در حال گذراندن مراحل پایانی داوری هستند.
در مرحله نهایی، با حضور متخصصان و اساتید دانشگاه، آثار برتر انتخاب خواهند شد.
در واقع هدف این است که فقط آثاری که سه مرحله ارزیابی را با موفقیت گذرانده‌اند، در نمایشگاه نهایی حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: بازار مد مقوله‌ای فنی و پیچیده است.
برندها و تولیدکنندگان که مستقیماً با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط هستند، در فرایند جشنواره حضوری پررنگ داشته‌اند، هرچند با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.
هدف نهایی این است که خرده‌فروشان نیز به‌طور جدی‌تر درگیر جشنواره شوند، همان‌طور که در سایر کشورهای جهان مرسوم است.
این امر مستلزم حرکت تدریجی جشنواره به سمت بخش خصوصی است.
گرجی با اشاره به سیاست‌گذاری جشنواره و نقش بخش خصوصی تصریح کرد: بازار مد و لباس یکی از حوزه‌های پیچیده و تخصصی است که نیازمند توجه ویژه است.
تولیدکنندگان و برندهای داخلی که مستقیماً با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط هستند، در دوره‌های مختلف جشنواره حضور فعال داشته‌اند.
البته این مشارکت با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده که طبیعی است.
ما معتقدیم در بلندمدت باید مشارکت خرده‌فروشان (ریتلرها) را در جشنواره افزایش دهیم، همان‌گونه که در سطح بین‌المللی این همکاری‌ها مرسوم است.
برای تحقق این هدف، حرکت تدریجی جشنواره به سمت بخش خصوصی ضروری به نظر می‌رسد.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: در سال جاری، پژوهش‌های تخصصی با همکاری دانشگاه الزهرا انجام شده و تمام مجوزهای لازم از وزارت علوم اخذ شده است.
یکی از اقدامات مهم، ایجاد پایگاه‌های منتورینگ در سه مرکز آموزشی خصوصی بوده که با استقبال خوبی مواجه شده است.
همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای تأسیس «مرکز توان‌افزایی غیرمتمرکز» پس از اختتامیه جشنواره در دست اجراست.
این مرکز با هدف شبکه‌سازی حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های تکمیلی و تسهیل ورود طراحان به بازار فعالیت خواهد کرد.
وی افزود: توسعه جشنواره‌های منطقه‌ای مانند جشنواره «اروند» در آبادان و جشنواره زاگرس به عنوان مرحله مقدماتی در دستور کار قرار دارد.
قصد داریم به تدریج فرآیند خصوصی‌سازی را تکمیل کنیم.
یکی از برنامه‌ها، کاهش تدریجی ارسال مستقیم آثار به جشنواره اصلی و تقویت جشنواره‌های منطقه‌ای است.
این رویکرد باعث افزایش مشارکت فعالان محلی و شناسایی بهتر استعدادها خواهد شد.
گرجی گفت: در دوره جدید، تمرکز اصلی بر سرمایه‌های انسانی و حمایت از طراحان است.
برای این منظور، الگوهای موفق جهانی مانند مدل دانشگاه استنفورد و تجربیات کشور ژاپن مورد مطالعه قرار گرفته است.
بسته جامع آموزشی شامل دوره‌های هنری، مدیریتی و کسب‌وکار طراحی شده است.
ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای و پیگیری وضعیت برگزیدگان تا سه سال پس از جشنواره از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: زیست بوم ایران در پوشاک، در سن نوجوانی است و مسیر برای پیمودن زیاد است؛ از این رو مطالبه نه بر پایه احساسات بلکه باید بر پایه واقعیت انجام شود.