معرفی ۱۰ دستگاه برتر دولت الکترونیک؛ ۲۰ درصد خدمات هوشمند شد
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت : از بین ۱۶۸ دستگاه در ارزیابی پایش کیفیت خدمات الکترونیک، ۱۰ دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیک اعلام شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود همدانلو دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور اعلام نتایج ارزیابی دوره یازدهم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی کشور و تبییت و تشریح شاخصهای ارزیابی دوره دوازدهم برگزار شد با اشاره به دستگاههای برتر و دستگاههای ضعیف در ارائه خدمات الکترونیک گفت: ارزیابی دستگاههای اجرایی با ۳۷ شاخص در چهار محور انجام شد، بازه امتیازها از صفر تا ۱۰۰ است که میتوان گفت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، کمیته امداد امام خمینی، سازمان تعزیرات، بیمه مرکزی، شرکت ارتباطات زیر ساخت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت نفت، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سازمان بنادر و دریانوردی به ترتیب از دستگاههای برتر در ارائه خدمات الکترونیکی هستند.
وی با اشاره به اینکه این ۱۰ دستگاههای برتر از بین ۱۶۸ دستگاهها شناسایی شدند افزود: از جمله دستگاههای آخر در ارائه خدمات الکترونیک، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و پژوهشکده علوم هسته هستند که میتوان گفت در برخی از دستگاهها همچنان زیرساختها وجود دارد اما همکاری لازم به دلایل مختلف صورت نمیگیرد.همچنین دستگاههای پرمخاطب نیز در این ارزیابی عملکرد قابلتوجهی داشتند.
دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دستگاههای پرمخاطب در این ارزیابی عملکرد قابل توجهی داشتند، تصریح کرد: برخی از دستگاهها نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی داشتهاند که از جمله آنها میتوان به سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.
همدانلو در ادامه در خصوص ارزیابی پایش دوره دوازدهم کیفیت خدمات دولت الکترونیک گفت: جلسات مربوط به این دوره از ۱۸ خرداد آغاز میشود و تا ۱۷ تیرماه ادامه خواهد داشت.
ارزیابی نهایی دوره دوازدهم نیز تا نیمه اول مهرماه ارائه خواهد شد و از جمله شاخصهای ارزیابی دوره دوازدهم در سه محور شامل دولت یکپارچه، دولت شفاف و دولت کاربر محور مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
۲۵ شاخص مانند دوره یازدهم تکرار میشوند اما جزئیات ۱۰ شاخص تغییر کرده و سختگیرانهتر شده است تا ارزیابیها دقیقتر و عمیقتر انجام شوند.
دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات در ادامه به ارائه خدمات دستگاهها در پنجره ملی خدمات هوشمند گفت: تمام تلاش ما این است که خدمات در پنجره ملی ارائه شود و یکی از اولویتهای ما این است که این خدمت در پنجره ملی خدمات هوشمند مردم خدمات دستگاهها را دریافت کنند عملاً با این ارزیابیها، نقض دستگاهها مشخص میشود و با کیفیت بهتر میتواند خدمات خود را در پنجره ملی خدمات هوشمند ارائه دهند.
وی در خصوص دولت هوشمند گفت: هم در دور یازدهم و هم در دور دوازدهم، ارزیابی هوشمند سازی وجود دارد و در حال حاضر به صورت میانگین، ۲۰ درصد خدمات ما به صورت هوشمند ارائه میشود.
همدانلو در خصوص میزان رشد کیفیت خدمات دستگاهها تصریح کرد: نمیگوییم که کیفیت خوب است اما اگر کیفیت خوب نبود، دلیل بر این نمیشود که سرویس را پیاده سازی نکنیم بخش اعظم مشکلات ما مربوط به سرویس داده میشود وقتی سرویس پیاده باشد چون داده تمیز نیست جواب درست به مردم نمیدهد به طور مثال استعلام میکنند که ماشینی بیمه ندارد این پلاکی که مطرح میکنیم شاید دقیق نباشد بنابراین نمیتوان گفت که ندارد در اینجا اطلاعات دقیق نیست اگر داده قوی باشد خدمات دستگاه با کیفیت ارائه میشود.پس بنابراین ما سرویس را پیاده کردیم اما چون اطلاعات و داده قوی نداریم سرویس ضعیف ارائه میشود و یکی دیگر از عواملی که بر رشد کیفیت خدمات دستگاهها تأثیر دارد، مقاومت برخی دستگاهها در الکترونیکی شدن را داریم.
وی ادامه داد: علاوه بر الکترونیکی کردن دستگاهها، موضوع امنیت و حکمرانی داده مدنظر است که در این خصوص مرکز ملی فضای مجازی اقداماتی انجام داده است.
دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات گفت:یکی از چالشهای ما KPI خدمات است که نسخه مقدماتی KPI را داشتیم در حال حاضر داریم سعی میکنیم کیفیت قطع و وصل را به صورت عام منتشر میکنیم یعنی سامانهای که وضعیت پاسخ دهی دستگاهها به استعلاماتی که از آنها انجام میشود تا یک ماه آینده رونمایی میشود و به این ترتیب همه اطلاعات در اختیار مردم قرار میگیرد و مردم این اختیار را دارند که بدانند آیا به طور مثال سرویسی که از ثبت احوال میخواهند وصل است یا خیر؟