خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شکاف عمیق آموزشی بین مناطق برخوردار و محروم

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | شنبه، 10 خرداد 1404 - 12:46
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی استان‌ها مثل زنجان، فاصله کیفیت آموزشی بین مناطق برخوردار و محروم بسیار زیاد است.
آموزش،آموزشي،پرورش،كيفيت،استان،مشاور،عدالت،وزير،وضعيت،مناطق

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - علی زرافشان، مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی در نشست هم اندیشی فعالان و جهادگران آموزشی در مناطق محروم گفت: یکی از مسائل و دغدغه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران عدالت و کیفیت آموزشی در نظام آموزشی است.
مشاور وزیر تحقق عدالت آموزشی افزود: کیفیت بخشی آموزش و پرورش یکی از موضوعات مهمی است که نیازمند بررسی و ارزیابی دقیق است.
در این راستا، سوالاتی نظیر اینکه کیفیت آموزش و پرورش به چه معنا است و با چه شاخص‌هایی سنجیده می‌شود، به ویژه در کدام مناطق کشور نیاز به توجه بیشتری دارد، مطرح می‌شود.
زر افشان ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، تحقیقی با عنوان «اندازه‌گیری عدالت آموزشی» انجام شد که بر مبنای ۲۰ نشانگر مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، وضعیت استان‌ها و شهرستان‌های کشور را مورد ارزیابی قرار داد.
براساس این مطالعه وضعیت هر استان در مجموع و همچنین در هر نشانگر مشخص شده است.
به عنوان مثال، اگر استانی در انتهای جدول قرار دارد، مشخص می‌شود که بر اساس کدام نشانگرها این وضعیت به وجود آمده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف این تحقیق شناسایی نقاط ضعف استان‌های مختلف همچون سیستان وبلوچستان بوده تا اقداماتی برای بهبود کیفیت آموزش انجام شود.
زر افشان تاکید کرد: با ورود به یک استان، باید مشخص کنیم که کدام شهرستان‌ها و کدام شاخص‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند.
اگرچه دستیابی به میانگین مطلوب ممکن نیست، اما می‌توان عملکرد استان را نسبت به گذشته خود ارتقا داد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تحقیقات جدیدی در خصوص مدارس استان‌ها انجام شده؛ گفت:گزارش سال ۱۳۹۹ با گزارش جدیدی که به زودی منتشر خواهد شد، قابل مقایسه است و امکان بررسی تغییرات در وضعیت هر استان و جایگاه آن‌ها در بین سایر استان‌ها را فراهم می‌کند.
بنابراین، حرکت مبتنی بر برنامه‌ریزی نیازمند شناسایی هدف و زمینه‌های آن است تا بتوان به ارتقای کیفیت آموزش دست یافت.
علی زرافشان ادامه داد: در این مطالعه، شاخص‌هایی، چون نرخ پوشش تحصیلی، نسبت معلم به دانش‌آموز، کیفیت زیرساخت‌ها و ...
لحاظ شده‌اند.
ممکن است یک استان به میانگین کشوری نرسد، اما می‌توان عملکرد آن را نسبت به گذشته خودش ارتقا داد، که خود گامی مهم در راستای عدالت آموزشی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه به نابرابری درون‌استانی نیز اشاره کرد و گفت: در برخی استان‌ها مثل زنجان، فاصله بین مناطق برخوردار و محروم بسیار زیاد است.
این شکاف نشان می‌دهد که حتی در سطح استان هم توزیع منابع به‌طور عادلانه صورت نگرفته است.