وجود مدرسه و دانشآموز تضمینکننده کیفیت یادگیری نیست - تسنیم
رئیس کمیسیون مدرسه یاری جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: وجود مدرسه، مدیر و دانش آموز لزوماً به معنای کیفیت نیست. میانگین نمرات دانش آموزان در آزمون های نهایی بین 8 تا 10 است و 40 درصد دانش آموزان ابتدایی مهارت های پایه خواندن را ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی نوید ادهم، رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز کشور، امروز در نشست هماندیشی فعالان آموزشی مناطق محروم، با اشاره به نقش بیبدیل خیرین مدرسهساز اظهار کرد: امروز بیش از یکسوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شدهاند؛ در غیر این صورت، ما همچنان با مدارس چندنوبته دست و پنجه نرم میکردیم.
وی با هشدار نسبت به چالشهای فعلی آموزشوپرورش افزود: اکنون با دو بحران جدی کاهش کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجهیم.
همانگونه که مشارکت مردم مشکل فیزیکی مدارس را حل کرد، باید از ظرفیت خیرین برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی نیز بهره بگیریم.
نوید ادهم با اشاره به تاریخچه سهدههای مدرسهسازی گفت: سی سال پیش، با توجه به رشد جمعیت دانشآموزی و محدودیت منابع، جریان خیرین مدرسهساز پایهگذاری شد؛ امروز ثمره آن، ساخت بیش از 30 درصد مدارس کشور توسط خیرین است.
وی در تحلیل وضعیت کیفیت آموزش هشدار داد: وجود مدرسه، مدیر و دانشآموز لزوماً به معنای کیفیت نیست.
میانگین نمرات دانشآموزان در آزمونهای نهایی 8 تا 10 و در آزمون ریاضی دانشگاه شریف 6 تا 7 است.
در آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز، 40 درصد دانشآموزان ابتدایی مهارتهای پایه خواندن را ندارند.
مشاور وزیر آموزشوپرورش در تأکید بر عدالت آموزشی افزود: شکاف معنادار بین استانها، مناطق مختلف و مدارس دولتی و غیردولتی در نتایج کنکور و پذیرش رشتههای برتر آشکار است.
پرسش این است: آیا خیرین میتوانند همانند نقشآفرینی در مدرسهسازی، برای تحقق عدالت آموزشی نیز وارد میدان شوند؟
ادهم به اقدامات کمیسیون یاری اشاره کرد: برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، توسعه کتابخانهها، آموزش سواد پایه، گسترش پیشدبستانی و پیوند مدارس توانمند با مناطق نیازمند، از اولویتهای ماست.
وی با ارائه آمار مناطق محروم گفت: در سال 1399، از 449 منطقه آموزشی، 60 منطقه زیر میانگین کشوری بودند؛ اکنون این عدد به حدود 100 منطقه رسیده و حل این بحران نیازمند مشارکت مردمی و جهادی است.
ادهم در تعریف جدید از مدرسهسازی تأکید کرد: مدرسه تنها ساختمان نیست؛ بلکه ترکیبی از فضا، معلم، دانشآموز، مدیر، محتوا و نظام تربیتی است.
سازمان نوسازی متولی ساخت فضاهاست، اما وزارت آموزشوپرورش باید میداندار کیفیت باشد و خیرین در این عرصه نیز نقشآفرین شوند.
وی با اشاره به ضرورت اقدام ملی خاطرنشان کرد: اگرچه در حوزه فضای فیزیکی به آرامش نسبی رسیدیم، اما بحران کیفیت و عدالت آموزشی نیازمند عزمی فراگیر است.
دست یاری به سوی خیرین، نهادهای مردمی و جهادگران دراز میکنیم تا نسل آینده را نجات دهیم.
نوید ادهم اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان باید محور ارتقای کیفیت و بسط عدالت آموزشی باشد.
تقویت این نهاد و گسترش مأموریتهای آن، پیشران اجرای سند تحول بنیادین است.
رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز کشور بیان کرد: خوشبختانه امروز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش با تأیید مقام معظم رهبری، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه راه روشنی ارائه داده است، اما در مرحله اجرا با چالشهایی مواجهیم.
وی افزود: تحقق این سند نیازمند مشارکت همهجانبه است و بهویژه از گروههای جهادی میخواهیم در عدالت آموزشی و ارتقای فرآیند یاددهی–یادگیری مشارکت کنند.
نوید ادهم تصریح کرد: این دانشگاه نقطه کانونی تحول آموزشی است و باید مأموریتهای آن به سایر بخشها گسترش یابد.
وی ادامه داد: همکاری نهادهای مردمی با دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی معلمان و بهبود کیفیت آموزش را تسریع میکند.
رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز کشور با اشاره به نقش گروههای جهادی گفت: تمرکز بر خدمات مشاورهای تحصیلی و تربیتی نهتنها برای دانشآموزان، بلکه برای معلمان نیز اثرگذار است.
وی تأکید کرد: آموزشوپرورش نهادی حاکمیتی است، اما اجرای کیفی برنامهها بدون مشارکت مردمی ممکن نیست.
نوید ادهم افزود: کمیسیون مهندسی آموزش آمادگی دارد مناطق محروم را به گروههای جهادی معرفی کند و در موضوعات محتوایی با آنان همفکری داشته باشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با تلاش مشترک، شاهد تحولات مثبت در نظام آموزشی باشیم.
انتهای پیام/