خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

علت بسته شدن باند فرودگاه مهرآباد چه بود؟

اعتماد | همه | جمعه، 09 خرداد 1404 - 22:18
در واکنش به خبر منتشرشده مبنی بر بسته شدن باند فرودگاه مهرآباد به‌دلیل نقص فنی یک فروند ایرباس، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اطلاعیه‌ای صادر کرد.
مهرآباد،هما،پرواز،فرودگاه،پروازهاي،باند،دقيقه،ساعت،تهران،فرو ...

در واکنش به خبر منتشرشده مبنی بر بسته شدن باند فرودگاه مهرآباد به‌دلیل نقص فنی یک فروند ایرباس، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اطلاعیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: 716123 | ۱۴۰۴/۰۳/۰۹ ۲۲:۱۴:۰۱
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای ضمن تأیید وجود نقص در سیستم هیدرولیک هواپیما، مدعی شده باند مهرآباد «فقط ۱۰ دقیقه» بسته بوده و این اتفاق تأثیری بر پروازهای دیگر نداشته است.
به گزارش تسنیم، با این حال، شواهد و داده‌های پروازی موجود با این ادعا همخوانی ندارد.
براساس پیگیری‌های ما، یکی از پروازهای مسیر مشهد – تهران، به دلیل بسته بودن باند مهرآباد، ناچار به فرود در فرودگاه اصفهان شده است.
همچنین یک پرواز دیگر از مشهد به تهران (هواپیمایی زاگرس) که باید ساعت ۱۴ امروز ۹ خرداد انجام می‌شد، با دو ساعت تأخیر در ساعت ۱۶ پرواز کرده و نهایتاً ساعت ۱۷ در تهران و فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته است.
اگرچه این داده‌ها به خوبی نشان می‌دهد مشکل ایجاد شده در فرودگاه مهرآباد به‌مراتب فراتر از «۱۰ دقیقه توقف» صرف بوده است.
به‌ویژه اینکه با در نظر گرفتن این واقعیت که در شرایط عادی، هر سه دقیقه یک پرواز از مهرآباد انجام می‌شود و هر اختلالی ولو در چند دقیقه می‌تواند اثر دومینوواری بر پروازهای بعدی داشته باشد.
در اطلاعیه هما تاکید شده یکی از باندهای فرودگاه مهرآباد از پیش به دلیل بازسازی غیرفعال بوده است.
مسئله‌ای که به‌طور طبیعی انعطاف‌پذیری عملیاتی را کاهش داده و تاثیر یک توقف فنی در باند فعال را دوچندان می‌کند.
از سوی دیگر، نکته‌ای که در اطلاعیه هما مغفول مانده این است که هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۳۸۳ و پس از بروز مشکل در سیستم هیدرولیک چگونه به پرواز ادامه داده و با چه سطحی از ایمنی اقدام به فرود کرده است.
هما صرفاً به اجرای «چک‌لیست‌های ایمنی» اشاره کرده و جزئیاتی درباره تصمیم خلبان یا وضعیت اضطراری هواپیما ارائه نداده است.
با توجه به مشاهدات میدانی، اطلاعات پروازی و اظهارات مسافران و منابع فرودگاهی، به‌نظر می‌رسد تکذیبیه هما، بیش از آنکه در جهت شفاف‌سازی باشد، ناظر بر کاستن از حساسیت عمومی نسبت به این اختلال فنی بوده است.
این در حالی است که تاخیرها، فرود اضطراری در مسیر جایگزین و تداوم اختلال در پروازهای ورودی به تهران، مؤید آن است که ماجرا جدی‌تر از آن چیزی است که در اطلاعیه هما ترسیم شده است.