باید از محصول محوری به فرایند محوری حرکت کنیم - تسنیم
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت:جشنواره ملی دست سازه ها را در استان مازندران برگزار کردیم اما صرف تولید دست سازه ها و نرم افزارها کافی نیست و باید از محصول محوری به فرایند محوری حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سالار قاسمی در حاشیه دوره توانمندسازی مدیران و آموزگاران مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی کشور اظهارداشت: مراکز جامع سنجش را مراکز تحلیل دادههای کیفی آموزش و پرورش کشور هستند.
وی افزود: نگاه ما به مراکز جامع سنجش نگاه راهبردی و استراتژی است و در تلاشیم در بودجه سال اینده برای مراکز جامع ردیفی از بودجه وزارت بهداشت و درمان تعریف شود تا مراکز کیفیت بخش داشته باشیم.
رئیس سازمان استثنایی با بیان اینکه مشکلات ویژه یادگیری یک بحث جهانی است و بین 5 تا 15 درصد افراد دارای مشکلات ویژه یادگیری هستند افزود: این عدد بیانگر این است که باید به نقش اصلی مراکز جامع سنجش پی برد.
قاسمی به دو رویکرد در مشکلات ویژه یادگیری و دیرآموز اشاره و بیان کرد: در رویکرد اول بین دانشآموز با هوشبهر عادی و پیشرفت تحصیلی وی شکافی است که باید چالشهای آن بررسی شود و با توجه به عدم مداخله بهنگام در این رویکرد دانشآموز با افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل مواجه شوددر حالیکه مداخله بهنگام مهمترین رویکرد در اختلالات یادگیری است و زمانی میتوانیم مداخله بهنگام داشته باشیم که دادههای تحلیلی دقیقی ارائه کنیم.
وی افزود: ما تلاشمان این است که از رویکرد اول به رویکرد دوم حرکت کنیم و برای دستیابی به دادههای دقیق در پیش از دبستان و پیش دبستان لازم است با بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان لینک شویم تا با تحلیل یکپارچه دادهها اقدام به مداخله بهنگام کنیم.
قاسمی اذعان کرد: سرمایه واقعی در آموزش و پرورش، نیروی انسانی با کیفیت است و فقر نیروی انسانی باکیفیت یکی از مشکلات در بدنه تعلیم و تربیت کشور میباشد لذا توانمندسازی نیروی انسانی را کلید تحول مینامیم.
وی گفت: اختلالات یادگیری و دیرآموز فقط یک مسأله اموزشی که مختص به آموزش و پرورش باشد نیست بلکه یک مسأله پنهان اجتماعی است که اگر به آن توجه نشود اسیبهای اجتماعی را در پی خواهد داشت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: جشنواره ملی دست سازهها را در استان مازندران برگزار کردیم اما صرف تولید دست سازهها و نرمافزارها کافی نیست و باید از محصول محوری به فرایند محوری حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: مرکز جامع سنجش اتاق فرماندهی کیفیت بخشی مدارس است باشد و مراکز جامع سنجش باید در کنار انجام فرایند سنجش نوآموزان پیش از دبستان، در حوزه اختلالات یادگیری و دیرآموز تقویت شوند چرا که محور اصلی، اختلالات یادگیری و دیرآموز است و برای اینکه سنجش و اختلالات در کنار هم به درستی انجام شود نیازمند یک بازمهندسی و باز طراحی از نظر ساختار، تخصص، نیروی انسانی تحلیل یکپارچه و عملکرد تیمی در مراکز جامع هستیم.
قاسمی بر راهاندازی نظام پایش و ارزشیابی و تحلیل واقعی دادهها تأکید کرد و ادامه داد: علاوه بر حمایت روانی، آموزشی و فرهنگی از خانوادهها، تمرکز مراکز جامع باید بر روی اموزش مدیران و اموزگاران و والدین و مشارکت انان باشد و لازم است مدیران مراکز جامع سنجش با معاونین ابتدایی، رئیس اداره تعلیم و تربیت کودک، ادارات بهزیستی و...
تعامل داشته باشد تا با دادههای تحلیلی دقیق تمامی فرایندهای ارزیابی به دقت در سامانه سیرت انجام شود و کمیته جایدهی و اموزش با رویکرد همه جانبه و تخصصی فعالیت کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان از ایجاد مرکز منابع یادگیری قدرتمند در استان و کشور جهت آموزش نیروی انسانی خبر داد.
انتهای پیام/282