خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 09 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سید حسن خمینی: تک تک مردم مسئول هستند تا اگر مسئولین پای خود را کج گذاشتند به آن‌ها تذکر بدهند، هرگاه این دو رکن در کنار هم ماند، این ملت سعادت پیدا کرد و جاودانه شد

اعتماد | همه | پنجشنبه، 08 خرداد 1404 - 20:46
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه تک تک مردم مسئول هستند تا اگر مسئولین پای خود را کج گذاشتند به آن‌ها تذکر بدهند، اظهار داشت: هرگاه این دو رکن در کنار هم ماند، این ملت سعادت پیدا کرد و جاودانه شد. روزی که باید می‌جنگید با همین دو رکن جنگید، روزی که باید صلح می‌کرد با همین دو رکن صلح کرد، روزی که باید مذاکره کند با همین دو رکن مذاکره می‌کند و حقوق مردم را می‌گیرد و روزی که باید ایستادگی کند باز با همین دو رکن ایستادگی می‌کند.
امام،تك،ركن،خدا،اسلامي،روزي،جمهوري،ايمان،خميني،برآمده،يادگار ...

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه تک تک مردم مسئول هستند تا اگر مسئولین پای خود را کج گذاشتند به آن‌ها تذکر بدهند، اظهار داشت: هرگاه این دو رکن در کنار هم ماند، این ملت سعادت پیدا کرد و جاودانه شد.
روزی که باید می‌جنگید با همین دو رکن جنگید، روزی که باید صلح می‌کرد با همین دو رکن صلح کرد، روزی که باید مذاکره کند با همین دو رکن مذاکره می‌کند و حقوق مردم را می‌گیرد و روزی که باید ایستادگی کند باز با همین دو رکن ایستادگی می‌کند.
کد خبر: 715981 | ۱۴۰۴/۰۳/۰۸ ۲۰:۴۴:۰۴
حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سخنانی در مراسم سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی (س) روستای خیارج استان قزوین، گفت: از اینکه این محبت در دل‌های شما هنوز شعله‌ور است و نام امام بزرگوارمان هنوز جان‌ها و قلب‌ها را به خودش معطوف می‌دارد، باید هزاران بار خدمت خدای سبحان سجده شکر به جای آورد.
به گزارش ایلنا، یادگار امام با اشاره به اینکه ایام سالگرد رحلت امام بزرگوار ما است، افزود: حجت‌الاسلام و المسلمین قدرت‌الله علیخانی از دیرباز و روزهای سخت مبارزه به عنوان یکی از پرچمداران بیت امام و از یاران و دوستان مرحوم ابوی ما در شهر قم بودند و بعدها زندان، تبعید، شکنجه در قزوین و بعد از انقلاب از زمره دوستان امام هستند که یک لحظه نسبت به این راه و آرمان شک نکردند.
ایشان اذیت‌ها شد و زخم زبان‌ها خورد اما هیچ وقت سنگرش را خالی نکرد.
بسیار صمیمانه در تمام فراز و فرودها کنار مرحوم یادگار امام و بعد کنار بیت امام با همان عزم، توان و اراده فولادینی بود که می‌شناسید.
وی ادامه داد: آقای علیخانی یک صفت خوب دیگری دارد.
شاید خیلی از روحانیون و مبارزین هزاران ویژگی داشتند، اما از این بعد ایشان ممتاز یا سرآمد است؛ اینکه در طول این سال‌ها یک روز هم پیوند خودش را با محرومین، روستائیان و به تعبیر امام، «مستضعفین» قطع نکرده؛ و این رمز توفیق هر کاری در این دنیا است.
اگر امروز جمهوری اسلامی از نقطه‌ای آسیب دیده، در این است که مسئولین پیوندشان را با مردم، روستائیان، شهرنشینان، محرومین و مستضعفین قطع یا کمرنگ کردند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: هرجایی نقطه اتصال با مردم به صورت قوی باقی مانده و این نقطه اتصال پررنگ بوده، مردم همراه و همدل بودند.
اگر مشکلی بوده، فهمیدند مشکل از ما مسئولین نیست، همدلانه حل کردیم.
آن جایی مشکل پیدا می‌شود که طبقه‌ای به نام «مسئول» در مقابل طبقه دیگری به نام «مردم» شکل بگیرد.
هر جا مسئولین نظام جمهوری اسلامی برآمده از الله‌اکبرها و خانه‌های مردم بودند، اگر آب نبوده برای هیچ کس نبوده و اگر نان نبوده برای هیچ کس نبوده؛ همراه هم رفته‌اند و مشکل آب و نان را حل کرده‌اند؛ لمس کرده‌اند و طبقه مجزایی شکل نگرفته است.
این یکی از بزرگترین ویژگی‌های امام بزرگوارمان بود.
وی با اشاره به اینکه امام یک روحانی در سطح بالای از معارف دینی است، افزود: اگر کسی بخواهد امام را بشناسد باید به کتاب‌های علمی ایشان مراجعه کند؛ فقیهی کم‌نظیر در تاریخ فقه اسلامی و فیلسوفی است که شاگردانش امروز بزرگترین فیلسوفان روزگار ما هستند.
بسیار از آن‌ها همان سال‌ها به کشورهای دیگر رفتند و مورد نظر و محل رجوع شدند.
یادگار امام اظهار داشت: امام یک عارف بود، کتاب‌های عرفانی امام قبل از کتاب‌های فقهی امام تألیف شده اما نه مثل بسیاری از فق‌ها در خانه نشسته و درد مردم را درد خودش ندانسته، نه مانند فیلسوف‌ها گرفتار در هم تنیدگی عبارات شده و نه مثل عرفا از خلق بریده و گفته دل ما به خالق خوش است.
امام عارفی بوده که وقتی عارف شده خدا را در میان مردم جسته، فقهی بوده که فقهش را برای مردم و زندگی و دنیای مردم معطوف کرده و فیلسوفی بوده که می‌خواسته از دل فلسفه عزت برای همین مردم به رهنمون بیاورد؛ و تا روز آخر هم پیوندش را با دانه دانه مردم قطع نکرده است.
وی تأکید کرد: امام کم اندیشمندی نیست، اما همین امروز هم اگر صحبت‌هایش را گوش کنید، گویی برای عامیانه‌ترین سطح مردم صحبت می‌کند؛ مثل امثال بنده آیه و روایت و شعر پشت هم نمی‌خواند که بخواهد سطح علمی خودش را ثابت کند.
همان روز در همان بالکن جماران و قبل از آن در قم روی آن پشت‌بام، با تمام مردم ایران صحبت می‌کرد و مردم ایران با او ارتباط جانی برقرار می‌کردند؛ سخنش را می‌شنیدند، می‌فهمیدند و چون از اعماق وجود او برآمده بود در اعماق وجودشان می‌نشست.
سید حسن خمینی با بیان اینکه بر اینکه مردم با یک نگاه امام به راه آمدند و با یک غمزه او راه را پیدا کردند، گفت: امام دو چیز داشت؛ یکی «مردم» بودند و یکی «خدا»؛ مردم یعنی همین مردم کوچه و بازار و نه به تعبیر امروز «یقه سفیدها».
جمهوری اسلامی تا ابد اگر پیوند خودش را با خانه‌های تک تک مردم در روستا و شهر حفظ کند و اگر خودش برآمده از خانه‌های تک تک مردم و زجرهای مردم و اگر متکی به خدا و به تعبیر امام متکی به الله‌اکبر باشد، هیچ وقت گمراه نمی‌شود و هیچ کسی هم توان مقابله با آن را ندارد؛ اما اگر خدای ناکرده این رابطه قطع شود و من که اینجا سخن می‌گویم فکر کنم با شما تفاوت دارم، یا اگر از راه پیامبر (ص) و اهل بیت پیامبر و امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت امیرالمؤمنین (ع) جدا شوم، به بیراهه رفته ایم.
مراقب باشیم که پیوند دین و مردم رمز جاودانگی ما است.
وی با تأکید بر اینکه تک تک مردم مسئول هستند تا اگر مسئولین پای خود را کج گذاشتند به آن‌ها تذکر بدهند، اظهار داشت: هرگاه این دو رکن در کنار هم ماند، این ملت سعادت پیدا کرد و جاودانه شد.
امام روزی که باید می‌جنگید با همین دو رکن جنگید، روزی که باید صلح می‌کرد با همین دو رکن صلح کرد، روزی که باید مذاکره کند با همین دو رکن مذاکره می‌کند و حقوق مردم را می‌گیرد و روزی که باید ایستادگی کند، باز با همین دو رکن ایستادگی می‌کند.
یادگار امام ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که بعد از امام این در ذاکره و حافظه مردم ایران همواره بود؛ مردم حق خودشان را می‌شناختند چون امام حقشان را به آن‌ها نشان داد.
رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند که این انقلاب بدون امام هیچ جایی شناخته شده نیست و یک جا فرمودند امام جان و روح جمهوری اسلامی است؛ اگر امام را از جمهوری اسلامی بگیرید یک موجود بی‌جان است.
چون امام همین را به ما یاد داد؛ امام یک فرد نیست.
خدا به پیامبرش می‌گوید تو هم می‌میری؛ پیامبر (ص) را به عنوان یک نماد و دستور الهی بشناسید و علی (ع) را به عنوان یک راه ببینید.
وی اظهار داشت: اگر امروز امام حسین (ع) در جامعه ما زنده است، امام حسین (ع) یک پرچم است برای اینکه راه گم نشود؛ امام هم امروز پرچمی است که این راه گم نشود.
امام امروز در میان ما نیست ولی تک تک شما وظیفه دارید برای عزت خودتان و فردای جامعه و آیندگان خودتان به دوگانه‌ای که دستور امام است توجه کنید.
اول اینکه جمهوری اسلامی نباید از توده‌های مردم، فقرا، مستحقین، بازماندگان و زمین‌خورده‌ها جدا شود.
جمهوری اسلامی برآمده از طبقه محروم است و باید طبقه محروم را محرومیت‌زدایی کند؛ نه اینکه محروم باقی بمانند.
سید حسن خمینی اظهار داشت: بزرگترین افتخار دولت در دهه ۶۰ «بسط طبقه متوسط» است.
یعنی دولت باید محرومیت را از بین ببرد و هر جا محرومیت بود، باید به جنگ آن محرومیت برود.
اگر دولت برنامه‌ای توجه به سمت محرومیت‌زدایی ندارد، از راه امام خارج است.
وی افزود: دستور دوم امام این است که باید مراقب باشید روح، غیرت و اندیشه دینی در جان و روحتان باقی بماند.
نگذارید گروهی دین را در این جامعه از بین ببرند و به سخره بگیرند.
هیچ چیزی جایگزین علی (ع) و اولاد علی (ع) برای ما نمی‌شود.
این مملکت اگر قرار است عزت ببیند، زیر سایه سیدالشهدا (ع) خواهد دید و با عزت او پیش می‌رود.
مردم و خدا، دین و آرمان‌های الهی، جمهوری اسلامی، این پیامی است که از امام برای ما مانده؛ اگر امروز بعد از ۳۶ سال اینجا جمع می‌شود برای این است که این را تذکار کنیم.
یادگار امام گفت: کلا مگر چقدر در این دنیای وانفسا هستیم که یقه همدیگر را بگیریم؟
باید در درون تلاش کنیم که با هم رفیق باشیم و این کار بسیار بزرگی است.
هیچ سدّی پیرامون ملت ایران نخواهد بود، اگر به این سه اصل پایبند باشد؛ اول، به تعبیر معروف امام «همه با هم» باشند؛ دوم، دولت‌هایشان برآمده از محرومین، مستضعفین، فقرا، پایین شهری‌ها و دردمند باشد و سوم؛ با خدا باشد.
خدا را شاکریم که بعد از امام این تذکار توسط رهبر انقلاب و شاگردان امام تکرار شده است.
وی در پایان گفت: خدا را به اولیاء قسم می‌دهیم که مشکلات جامعه ما را به لطف و کرامت و عنایت خودش برطرف بگرداند و به یکایک ما دل پر ایمان بدهد.
تک تک ما باید ایمان را از دلمان شروع کنیم.
اگر خدای نکرده جامعه‌ای بدون ایمان باشد، به خاطر این است که منِ آخوندش ایمان کامل ندارم و کارگر و مهندسش ایمان کامل ندارد؛ دنبال این نباشید که دیگران ایمان پیدا کنند، از خودمان شروع کنیم.